• entral

Har jag rätt att säga något till honom?

Jag har ett litet problem. Eller det låter som en bagatell, men det har blivit ganska stort. Jag har världens underbaraste pojkvän, och vill inte på något sätt ändra på honom, MEN, han har på tok för långa och stora polisonger. Nu snackar vi polisonger som når ända ner till hakan. Det är verkligen inte fint och jag känner att det förstör lite. Jag vill verkligen inte såra honom genom att säga något som han uppfattar som elakt. Det är ju väldigt lätt att ta åt sig om någon påpekar något om ens utseende, jag vet. Har jag någon rätt/borde jag be honom göra sig av med dom om jag faktiskt tycker att det påverkar lite negativt? I attraktion osv..

• Svar på tråden Har jag rätt att säga något till honom?
  • kexxet

Jaa, det tycker jag verkligen att du kan säga..Man måste ju vara ärliga mot varandra..

• entral

Men hur lägger man fram det utan att få det att låta som att jag vill förändra sättet han ser ut på, att han tar det dåligt alltså? Ska jag säga rent ut att det hindrar min attraktion för honom? Eller att det är ohygieniskt? Eller hur?

• brudensara

Kanske kan du vända på det hela, istället för att säga nåt negativt om han polisonger kan du berätta hur snygg och attraktiv han skulle vara utan dem? Säg att man skulle se mera av hans fina ansikte utan dem osv. Ge positiv istället för negativ feedback...

• Kanada Hjarta Sverige

haller med brudensara, Viktigt att ha en positiv vinkel pa det hela. foresla att han testar att raka bort polisongerna for att du tror han skulle vara sa snygg i det, eller sag att du ar nyfiken pa hur han ser ut utan sitt ansiktshar... och om han sen gor det OVEROS honom med komplimanger!
    eller skamtsamt dra upp hans 70-tals (??) polisonger i nagon annan konversation... det ar nog det som skulle funka bast pa min blivande - humorinslag gor det hela mindre uppblast. Men du kanner din egen man, sa du far avgora vad som funkar.

• entral

Jo igår så tog jag mod till mig och bestämde mig för att säga något sånt. Jag sa "Kan jag inte få se dig utan polisonger?" Och då märkte jag direkt att han reagerade ganska starkt och frågade "varför??". Då sa jag för att du skulle passa så himla bra i det. Men då sa han bara "nej, mina polisonger stannar. bara för inga andra har så betyder det inte att inte jag kan ha." Det verkade nästan som att han tog illa vid sig ändå. Det verkar ju uppenbarligen inte som att han vill ta bort dom. Har tänkt att vänta någon vecka och sen tala med honom igen och försöka få honom att förstå att det är lite allvar för mig. Men har jag rätt till det eller får jag välja att leva med det nu eller inte när han faktiskt sagt nej?

• Carmilla79

Tja, du kan nog lite försiktigt säga det men om han verkligen vill ha kvar dem har du nog tyvärr inte så mycket att säga till om. Min kille är oerhört hårig över bröstet och armarna. Han går och vaxar ryggen och överarmarna, men jag har väl sagt att "ska du inte testa att vaxa bringan också". Vi skämtar om det och han vet jag gärna skulle se honom utan så mycket hår på bröstet, men han vill verkligen inte. Så inte så mycket jag kan göra åt det. Har fått acceptera att han är den hårigaste man jag varit med (och jag är inte särskilt förtjust i håriga killar!). :P

• hondafreak

Vi fungerar såhär; jag frågar hela tiden vilka kläder min sambo vill jag ska ha för att bli så snygg som möjligt för honom, vilken sminkning och hårfärg osv.
    Jag talar om för honom vilka kläder jag vill han ska ha osv....
    Man vill ju se så bra ut för den andre som det går, eller hur ? Så linda du in det försiktigt och börja med hur han vill du ska se ut och ha på dig och frissan och det. Sen kan du ta steg två och gå över på honom att du skulle tycka det vore trevligt att se honom utan polisonger osv.....

• 2aug08

När jag träffade min m2b hade han bakåtslickat hår. Jag sa rätt ut att det såg hemskt ut. Så vi gjorde en deal han klippte av sitt hår och jag klippte inte av mitt. Jag brukade ha kort hår och han ville att jag skulle ha långt.

• 040409

Har lite samma problem fast med skägg. Inte långt helskägg, utan väl ansat och trimmat, men iaf. Han har haft det sen gymnasiet typ, och är inte så sugen på att plocka bort det. Tidigare hade han rakat på kinderna och sparat ca 2 cm brett från polisongerna fram längs hak-kanten och så "goatee" kring munnen (hmm, lite svårt att förklara märker jag). I vintras verkade som han blev lite trött på att raka så ofta, så han provade helskägg, dock fortfarande kort och trimmat. Grejen är att vi har distansförhållande, så vi ses bara ca varannan helg. Tror nog han skippat att raka när vi inte setts, och sen rakat av det lagom till jag kommer, men nu med allt extra plugg (x-jobb, om tentor mm) så orkade han inte riktigt och lät det bli jämnlångt. Jag tyckte nog bättre om det första, så nu är första steget att få honom att gå tillbaka till det! men vill helst se honom utan med!
    Han vet dock att jag gärna vill se honom utan, och han har nästan gått med på att prova nån gång, men slingrar sig alltid ur det (inte nu, kan ju inte göra det när jag är bland folk jag känner! osv, får prova igen till sommaren...) Har ju bara sett honom med det, men vill se honom utan med! (han har visat ett kort från typ 1an på gymnasiet och tycker att nu har jag sett hur han ser ut, men det är ju inte riktigt samma sak!)
    Så tycker jag det kan va jobbigt att det är så stixigt...

• entral

Haha. Vad skönt att höra att det inte bara är jag som har det här problemet. Var rädd att det bara skulle låta fåfängt i andras ögon. Ja precis, man vill se bra ut för varandra! Om han tyckte jag skulle se bättre ut och jag gjorde något speciellt så skulle jag ju överväga det direkt. Ja jag tycker också att det är stixigt, och obekvämt. Jag brukar alltid vara ärlig och rakt på, men han är så genomgod och skulle nog aldrig kunna be mig ändra på något så jag känner mig lite taskig. Kan ju försöka be honom möta mig halvvägs och kapa av dom en liten bit bara.

Svar på tråden Har jag rätt att säga något till honom?