Torka rosenblad?
Hej!
Är det någon som vet hur man torkar rosenblad?
Hej!
Är det någon som vet hur man torkar rosenblad?
Lägg ett tunt lager blad på vanligt hushållspapper och in med dem i mikron på högsta effekt! Kommer tyvärr inte ihåg hur lång tid det tog, men prova dig fram. Det funkar säkert i en vanlig ugn också men då far man kanske passa så att de inte blir bruna. Röda och rosa blad är lättast att få fina. Vita och gula kan bli lite bruna.
Lycka till!
Jag köpte tygblad på Buttericks och färgade. Vi har blått och silver som färger. Färga hälften var. Blev jättefint och fräckt!!!
Lägg bladen på tidningspapper, de torkar på ngn vecka. Blanda runt bland dem då och då. Doftar ljuvligt!
Går att köpa färdigtorkade blad på panduro - de är dessutom gröna..
Jag la ett tunt lager på en bricka. Torkade på några dagar. Sen la jag ett nytt tunt lager... (Plocka från trädgården efterhand som rosorna blommade ut). Vita rosor är svårast att få fina (blir bruna). Fast sen använde jag dem aldrig (det gick inte att kasta dem pga att de är alldeles för lätta).
Rosenbladen blir allra bäst om man torkar dem i blågel.
Det suger liksom ut vätskan i blommorna, så de ser nästan färska ut när de torkat. Torkningen går ganska fort. Blågelen kostar en del, men den kan ju återanvändas efter torkning i ugnen. Finns i välsorterade blomsteraffärer och handelsträdgårdar.
Tack snälla ni! Nu har jag lite alternativ att fundera över!
Jag skall använda rosenbladen (röda) i våra inbjudningar, hade jag tänkt.