• Skippy

Kungsholmens kyrka, FÖR stor?

Jag och m2b ska gifta oss i juni 2009. Vi har nu bokat lokalen (Skärholmens Gård) och våra gäster kommer troligen anlända dit i båt, (Strömma). Denna båt går från stadsgårdskajen på Kungsholmen. Därav hade vi tänkt ha själva vigseln i Kungsholmens Kyrka. Men när jag kollat lite gamla trådar verkar många tycka denna kyrka är alldeles för stor om man är runt 50 pers. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av denna kyrka? Bryr ni er om ifall det ser "tomt" ut i kyrkan.

Någon som har förslag på mindre kyrkor i närheten av stadsgådskajen/Kungsholmen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-06 11:15
    Oops, såg nu att Stadsgårdskajen inte alls ligger på Kungsholmen utan vid slussen. Dessutom går Strömma kanalbolag från stadshusbron, blandade ihop. Den går även från Nybrokajen. Så kyrkor vid Östermalm rekommenderas istället =)

• Svar på tråden Kungsholmens kyrka, FÖR stor?
  • MsSandra

Jag har ingen erfarenhet av kyrkan i sig.. men jag måste bara säga att om ni gillar kyrkan så spelar det ju ingen roll.. kan vara ett underbart minne av få gifta sig i en stor pampig kyrka.. ni kommer ju iaf bara ha ögon för varandra ;)

Jag har valt kyrkan efter hur den såg ut.. en gammal (en av sveriges äldsta) vacker stenkyrka som ligger uppe på en ås (med utsikt över staden).. jag tycker den är den vackraste kyrka jag stött på.. (och min m2b tyckte tack o lov om den också!).

Men den kyrkan har plats för kanske 4-500 och vi kommer vara 20 :) Men då får jag gifta mig i mina drömmars kyrka...

Lycka till!
    MVH Sandra

• josefinelinden

hej!
    vi gifter oss den 2 augusti 2008 i Gustaf Adolfs-kyrkan på östermalm. Den är bland de vackraste kyrkor jag sett och inuti är den superljus med fönster bakom altaret så solen strålar in. Jag ville helst ha vigseln i Kungsholms Kyrka men min kille tyckte den kändes stor för våra ca 50 gäster. Jag hade kunnat tänka mig den ändå för att den är så vacker men när jag klev in i Gustaf Adolf föll allt på plats! Vi har middag på båten Tranan sen som utgår från Strandvägen.

Tveka inte att fråga om du undrar nåt!
    Josefine

• Skippy
    josefinelinden skrev 2008-04-06 11:24:38 följande:
    hej!vi gifter oss den 2 augusti 2008 i Gustaf Adolfs-kyrkan på östermalm. Den är bland de vackraste kyrkor jag sett och inuti är den superljus med fönster bakom altaret så solen strålar in. Jag ville helst ha vigseln i Kungsholms Kyrka men min kille tyckte den kändes stor för våra ca 50 gäster. Jag hade kunnat tänka mig den ändå för att den är så vacker men när jag klev in i Gustaf Adolf föll allt på plats! Vi har middag på båten Tranan sen som utgår från Strandvägen. Tveka inte att fråga om du undrar nåt!Josefine
    Tack för tipsen!! Hur tar ni er till båten från kyrkan? Samt gästerna, är det tänkt att alla tar sig dit till fots?
  • josefinelinden

svarar här också:)
    gästerna tar en 5-minuters promenad och vi åker troligen en gammal öppen bil av nåt slag...

• Sokkerkakan

Jag tycker inte du ska bry dig om att kyrkan ser tom ut. Vi ska gifta oss i Katarina kyrka, den rymmer 800 personer och vi blir max 80. Den kommer med andra ord se rätt tom ut, men det är ju så mäktigt och fint med stora kyrkor! Det viktiga är att era nära och kära kommer och att ni trivs med tillvaron.

Svar på tråden Kungsholmens kyrka, FÖR stor?