• PennyLane2009

Bröllop i södra Dalarna?

Jag och min blivande man har precis inlett vår bröllopsplanering och vill gifta oss under vintern eller våren 2009. Eftersom min blivande man kommer från södra Dalarna skulle vi vilja ha bröllopet i trakterna. Vi har precis börjat kolla runt efter fina festlokaler och jag hoppas nu kunna dra nytta av all erfarenhet och kunskap som finns samlad bland er här på BT.
    Vi skulle vilja hitta en fin lokal för 60-70 personer, gärna en mysig herrgård där det även finns möjlighet för gästerna att bo över. Har funderat på Garpenbergs herrgård, Watbo, Tolvsbo och Sätra Brunn (även om det tekniskt sett inte ligger i södra Dalarna). Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa ställen? Eller är det rent av någon som har några andra bra förslag på fina lokaler i området?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Bröllop i södra Dalarna?
  • Qirona

Har du någon anknytning till Stjänsund? Isåfall skulle du kunna fråga om ni kan hyra smedjan i Sjärnsund. Jag vet att man måste ha någon anhörig som kontakt, men det kanske ni har?! Annars kanske hyttan i Avesta skulle kunna funka? Visserligen behöver den en del utfyllnad av folk, men jag skulle lätt välja den lokalen om jag hade gift mig på vintern.

• Sansisen

Jag kan verkligen rekommendera Långshyttans Brukshotell! Jag själv ska ha min bröllopsfest där den 9 augusti och tycker att det är ett jättemysigt ställe! Där finns också övernattningsmöjligheter för gästerna. Dom har en bra hemsida också! Personalen som äger stället är jättetrevliga, så jag kan verkligen rekommendera dom!

• PennyLane2009

Qirona: Nej, vi har däremot funderat lite på Stjärnsunds herrgård. Hyttan i Avesta är absolut ett alternativ om det blir vinterbröllop. Har dock bara sett utsidan av byggnaden (men oj så dramatisk och cool den ser ut!), du råkar inte ha några bilder från insidan? Tror du 60-70 personer är för få? Vill ju inte att lokalen ska kännas för stor...

Sansisen: Brukshotellet ser jättemysigt ut, och om det är konferenslokalen på bilden som man kan använda för middag/fest så ser det ju bra ut. Nackdel för oss: det finns bara 14 rum och vi kommer nog att ha behov av åtminstone 25 rum (tror jag). Vad kostar det att hyra? Står de för mat och dryck eller får man ta med catering/egen dryck?

Är det någon som har koll på Garpenbergs herrgård? Bilderna på hemsidan ser ju fina ut men hur ser det ut i verkligheten (vet av erfarenhet att man ju kan fuska ganska mycket med bilder...).

• Sansisen

Vi betalar endast kuvertavgift per person, och i det så ingår mat, dryck, hyra, personal, rubbet! Dom står för mat och dryck (kocken är jättebra, supergod mat!!!). Vi är ca 50 personer och ska ha festen på själva brukshotellet, vet ej om man kan använda konferenslokalen som festlokal, du kan ju alltid ringa och fråga. Eftersom dom alkoholrättigheter vid själva brukshotellet så får man ej ta med egen dricka, mat vet jag inte.
    Synd att dom har för få rum!!

Jag var på bröllop för snart 6 år sen i Garpenbergs herrgård. Det är jättefint där, men dom har haft en del krångel på slutet vet jag, då en massa väldigt fina gamla möbler som har varit en del av Herrgården försvunnit därifrån (står om det i Södra Dalarnas tidningar tror jag). Vet ju inte hur mycket det påverkar intrycket av själva herrgården, men annars är det väldigt tjusigt där.

• Caflisch

PennyLane2009: Hyttan är ju rätt stor, men man kan ju säkert "skärma av" den. Jag har inte varit där mer än på konstutställningar, men jag vet många som varit där på företagsmiddagar och julbord mm. Ett annat alternativ är kanske fd Harrys / Älvan som ligger brevid, dom har en jätteläcker inglasad veranda mot älven som jag tror borde rymma 60-70 pers, men är lite osäker. Dock är det senaste jag hörde att dom gått i konkurs, men det kan ju vara på G med nån ny restaurang/uteställe. Det kan ju vara värt att kolla upp! Eller om man kan hyra det fast än ingen "driver" stället.

• JohanoBea

Vi kan varmt rekomendera Rankhyttans herrgård, det är där vi kommer att vara. Det är otoligt flexibla och det finns goda övernattningsmöjligheter.

• Sansisen

Med dryck menar jag begränsad dryck, såsom champagne till brudskålen, vin till maten och avec till kaffet!

• PennyLane2009

Sansisen: Jag förstod att det var så du menade. Får man fråga vad ni betalar för kuvertavgift?

JohanoBea: Rankhyttans herrgård ser fint ut. Ska absolut nämna ditt tips för min fästman (första gången jag skriver det ordet!).

Tusen tack för alla tips!

• Sansisen

Vi betalar 849 kr/kuvert, i det ingår följande:
    Champagne, snittar, förrätt (hummersoppa) ca 1 glas vin pp, varmrätt (grillad entrecote, maximpotatis) ca 2 glas vin pp, kaffe, avec. (har ingen dessert, och fixar tårta på egen hand). Även dukning, personal, servering, hyra av lokal mm. ingår ju då oxå. det enda som vi vet inte ingår är blommor för dekorering, det får vi fixa själva.
    Tycker själv att det är ett väldigt bra pris, med tanke på att det inte är en massa kostnader som tillkommer i samband med festen, allt är inbakat i ett och samma.

• Sansisen

sen betalar vi endast för vin efter åtgång... alltså endast per öppnad vinflaska.

• Sansisen

även vickning ingick kom jag på!

Svar på tråden Bröllop i södra Dalarna?