• Freja

Ni som sytt upp er klänning efter mönster, hur?

Jag har funderingar på att låta sy upp min klänning eftersom jag inte hittat exakt en sån jag vill ha (fast egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill ha...).

Är lite nyfiken på hur ni andra som sytt upp kläningen gått till väga OCH gärna en bild på resultatet.
    Lät ni rita upp ett mönster eller köpte ni mönster och i så fall var (vad kostade det och tag det lång tid att beställa hem det)?
    Sydde ni själv eller någon annan och blev resultatet som ni hade tänkt er?

/Freja :) Nyfiken i en strut

• Svar på tråden Ni som sytt upp er klänning efter mönster, hur?
  • juli03

Hej Freja!

Jag har låtit min mamma sy upp min klänning. Dessvärre har jag ingen bild på den eftersom hon ännu syr.Jag köpte ett mönster för strax under 100 lappen.Allt som allt så gick det på ca 1800 Kr, och då får jag den precis som jag vill. Den är i thaisiden med pärlbestrött liv upptill.

Lycka till!

-L-

• Kange1

Jag kände samma som dig - jag hittade inte MIN klänning, därför lät jag sy upp den. Det var mycket enklare att hitta precis de tyger som jag ville ha. Jag sydde upp på en atelje, som tog 4000 kr för att sy klänningen. Tyget + band kostade mig ca 3000 kronor. Jag hittade en klänning på ateljen som jag gillade i modellen, men som vi ändrade något. Ateljen ritade mönstret - och jag blev helnöjd med min underbara klänning!!

Jag rekommenderar verkligen att sy upp en klänning, men att du väljer vem som syr den. Jag rekommenderar att du vänder dig till ett proffs för bästa resultat - det är värt det.

Om du ger mig din mail-adress kan jag maila dig en bild på klänningen.

Lycka till!

Fru Bergsten

• Sofia

Jag far ocksa min klanning upsydd, ska ivag och prova den om tva veckor! Jag tog med mig ett grundmonster som jag tyckte om till sommerskan och sedan har vi andrat pa det tillsammans (halsringning och armar) sa klanningen blir precis som jag vill ha den. Tyget kostade 1200 kr och monstret 30 kr. Dessutom ska jag kopa till kantband for halsringning och armslut och det kommer att ga pa ca 300 kr.

• Freja

Kul att läsa era svar.
    Jag tror att jag och mamma skall försöka oss på att sy den. Men som sagt, jag är ännu inte säkert på jur jag vill att den ska se ut och tiden börjar rinna iväg.

Fru Bergsten: Jag vill gärna se en bild på din klänning. Lämnar min anonyma mail-adress: klmnop123456@hotmail.com

/Freja :) (Som hoppas på ännu fler svar i tråden)

• Charlottsky

Jag sydde själv brudklänningen när jag gifte mig första gången. Ändrade mönstret där jag ville ha det litet annorlunda. Inte så svårt om man sytt lite innan. Följer man ett grundmönster kan man flytta midjan, ändra ärmarna lite, ändra urringningen m m

• lyckliga stjärna

Jag har ritat min själv o får den uppsydd av en sömmerska. Detta efterosm jag inte kunde hitta något som jag kände mig 100% säker på. Eftersom det är en bit kvar till dagen har hon inte börjat sytt ännu, men det är en jättemysig dam som känns jättebra att jobba med. Hon skall börja nu i maj, så jag ser verkligen fram emot att få prva den så småningom.

• lyckliga stjärna

Glömde förresten, om du är skrockfull så bör du ej sy upp klänningen själv eftersom det sägs att man får fälla lika många tårar som man sytt stygn i klänningen o de är ju rätt många. Därför kände jag att det jag inte ville utmana ödet.

• Freja

Lycklig stjärna: Eftersom jag har tummen mitt i handen så blir det nog mer mamma än jag som syr. :D

Kange1: Tack för mailet och bilden på din ljuvligt vackra klänning! Funderar på att gå till en ateljé och kolla vad som finns uppsytt för att få lite inspiration och inte bara kolla "platta" bilder. :)

1500-2000:- för en uppsydd klänning! Det är alltså här man sparar pengarna! :)

/Freja :)

• A-bruden

Hej Freja! Blivande svärmor kommer att sy min klänning, efter det här mönstret som vi köpte i en sybehörsaffär. Det finns mönster på den här siten:

www.mccall.com

Men jag kan inte hitta min klänning...

• Therese F

Va i textilbutik Ohlson i Stockholm och tittade på olika klänningar tills jag hittade en i vouge och blev helt kär.
    Det finns mycke att hitta där ute jag lovar.
    Sedan ska min moster sy minklänning men även näbbarnas klänningar. Har du en släkting eller vän som kan sy så blir det inte dyrt. jag betalar för 10 m tyg och mönster mm ca 800 kr för 4 klänningar.

• Watte

Jag håller precis på att hjälpa en god vän som ska sy sin dotters klänning. Börja med att gå till en tygaffär och sätt dig och titta på mönster. Nästa steg är att välja tyg och där får ju plånboken avgöra hur mycket det får kosta. Min kompis köpte 6 meter till bröllopsklänningen och så tyg till två tärnor för lite över 1000 kronor.Sen är det bara att klippa ut och sy, ta god tid på dig så att du hinner ändra och prova många gånger om det behövs. Lycka till.

• bönan

Freja - kunde lika gärna varit jag som skrivit... Det enda jag med säkerhet vet är hur jag absolut INTE vill att min klänning ska se ut. Tycker att jag har så små krav, det ska vara enkelt & elegant, men tydligen tänker inte inköparna i mina banor. Funderar också på att be min mamma sy upp. När gifter Du Dig?

• hermca

Min mamma har sytt upp min, ocj jag är jättenöjd med resultatet :) !!!!
    Tur att man har en så duktig sömmerska i familjen, som gör efter mina önskemål...

Vi använde oss av ett Burda mönster som grund nr 8967 modell A fast med ärmar då.
    Se på följande länk förburda mönstret, www.1sewingpatterns.com/index-burda.html
    Vi ändrade ringningen påden till en hjärtformad modell + att ärmarna blev enligt sk. klockärm.
    Svårt att beskriva märker jag nu, men jag hoppas att du förstår hur jag menar :)

Mönstret kostade 75 kr, tyget till klänning med underklänning insydd i + sy tillbehören kostade hela 500 kronor !!
    Den är i offwhite brudsatin...

• Freja

Bönan: I slutet på augusti. Men det är nog hög tid att sätta igång med klänningen snart om vi ska hinna sy upp en först i lakansväv och sedan sy den riktiga, med alla finjusteringar.
    Semestertiderna kommer ju olägligt mitt upp i alltihopa också...

Hermca: Jag har tittat på den klänningen några gånger, tycker att den är superfin! Problemet är ju att jag inte riktigt vad min sälliknande figur passar i.
    Jag borde nog gå och prova några klänningar på en bröllopsbutik först.

• bönan

Freja - grattis! Jag kan också likna min figur vid en säl... Jag har varit runt lite i Sthlm, & det är på Lillys på Karlbergsg jag har kommit närmst..
    Sy i lakansväv! Hade jag ingen aning om! Är det för att "skissa" först & se hur det blir?

• Anonym

I detta inlägg måste jag var anonym då jag är rätt att min lilla blivande ska titta in och vara nyfiekn...
    I alla hemlighet syr jag nänligen min egen klänning.
    Jag köpte ett mönster som jag sen ritat om så att klänningen är som jag vill. Jag har satt till spets som jag försett med pärlbrodyr i livet, skapat ett 2 m släp, gjort nta axelband och en hel del andra detlajer. Det är inte svårt! Jag hade aldrig sytt en festklänning innan så det var en ren chansning att det skulle bli bra. Jag är så stolt kan jag meddela!! Min drömklänning och bra för ca 1300 kr!
    Mönster 80
    Ducshess 5 m 800 kr
    foder 100
    tyll 100
    spets 200
    pärlor + tråd 50
    Chiffong till "överderag" i släp 100

Den enda gränsen är fantasin! Jag har alltid tyckt att det är så fint med spets med pärlor. ska man köpa det klart kostar det ca 1000-1500 kr per meter! Min kostade 200 kr + 20 kr för pärlor. Jätte vacker! Är man villig att jobba så kan det bli fint med små medel. Provsy i annat tyg först så får du se att du kan fast du inte kanske trodde det. Jag är då ingen sömmerska.

Lycka till! Våga vinn!

• Freja

Bönan: Lakansväven - precis!
    Lagom trist att behöva sprätta och sy om i fintyget. Därför är det bättre att göra klänningen i något billigt och lätthanterligt tyg (ex lakansväv) först, så att man kan justera och lägga till/ta bort på "dummyklänningen".

• hermca

Glömde ju...
    Vi sydde upp den i lakansväv först också :)
    Jag har den mallen kvar, med bläck anteckningar skrivna på tyget direkt om intag här och ändring där ;)
    Var mycket bra att göra ändringarna på innan man klippte till i det riktiga tyget. Tror vi gjorde 3 olika ärmar innan jag var helt nöjd ;)och då var det ju tur att de var i lakansväv...

Freja, tack för att du tyckte modellen var superfin, tyckte om den direkt då jag såg den !! Valde den också för att modellen i sig är gjord så att den har en slankande effekt, vilket passar utmärkt för en lite mullig tjej som jag :)

Vet inte riktigt vad du menar med sälmodell på kroppen men...
    Oavsett så kommer du säkert att hitta din klänning också och vara JÄTTEFIN i den !!

Lycka till med klännings letandet !!

• Mocca

Min mamma och jag själv sydde upp min klänning. Jag ritade mönstret själv (ja, jag har viss syvana...) och sedan sydde vi upp livet i lakansväv för att prova in den exakta passformen. Det är att rekommendera då risken finns att man annars skadar det fina tyget.
    Det enda jag upplevde som svårt var att sy i ett dolt blixtlås i toppen då det tyget hade rätt mycket broderier och det var svårt att känna om man sydde i ett broderi eller i blixtlåset. För att inte tala om när jag var tvungen att sprätta en bit av dragkedjan utan att förstöra det broderade...

Och ang att man skall gråta lika många tårar som stygn i klänningen, nåja, det kan ju bli glädjetårar

Svar på tråden Ni som sytt upp er klänning efter mönster, hur?