• annsofiech

fest när man förlova sig?

Ska man ha fest när man förlovar sig? Jag har hört att det var brukligt förr men är de det nu? Brukar man ha det eller har man förlovningen i stillhet eller kommer festen efter?

Och vad ska det vara för fest? Nästan som bröllopsfesten eller mer som en släkt middag eller kan man ta alla till restaurang och de betalar själva?

Ska man skicka inbjudningskort?
    Vill göra det riktigt.

• Svar på tråden fest när man förlova sig?
  • Aleta

I Sverige är det inte så vanligt att ha fest idag. De flesta förlovar sig på tu man hand och säger sedan inget till folk utan väntar och ser hur länge det dröjer tills man upptäcker ringarna.

I vissa kulturer har man jättekalas.

Du kan göra det som känns bäst för dig.

• postchaffisen

Vi hade det som en fika med familjerna för att det var trvligt. Våra föräldrar hade inte träffats innan

• 2aug08

Vi hade ingen fest. Vi förlovade oss ensamma och satte in annons i tidningen så fick folk läsa det där eller se ringarna. Fast vi träffade hela släkten dagen efter då vi förlovade oss den 23 december.

• MajoJonas

Vi förlovade oss på min 18 års dag så då var det ändå fest och en överraskning till gästerna. Så gjorde vi!

• jennysnartfru

Vi hade fest när vi hade förlovat oss. Vi förlovade oss i grekland så vi lite grektema, iaf på maten. Buffé och alla våra kompisar vara hemma hos oss. Grymt kul.

• sotj

Vi förlovade oss på Mauritius men ordnade fest när vi kom hem för familj och vänner. Bjöd på smörgåstårta, skumpa och övrig dryck hemma hos oss.
    Supertrevligt och så älskar jag att ordna kalas

• grabbarna

vi hade ingen fest men svärföräldrarna tyckte det skulle firas så först ordnade dom en liten middag men en del av sambons syskon med uppvaktning i deras sommarstuga och sedan bjöd hon in mina syskon+ föräldrar på fika så det var svärmor som stog för det...

• ohlala

vi skulle haft en jättefest med 60 pers (i sverige är det stor fest iallafall och i vår lilla lägenhet) och DJ, massa mat o dricka men så dog min m2bs farbror som stod honom väldigt nära och begravningen ägde rum dagen innan förlovningsfesten skulle ha vart och då ställde vi in vilket var helt förståligt eftersom ingen i hans familj var på topp direkt...

• ohlala

men jag o min m2b hör till dem som tycker att man skall ha fest så ofta man kan!!

• rosesarered

Vi hade förlovningsfika för våra föräldrar och syskon. Skickade inga inbjudningskort, det var helt informellt men trevligt

• paradisfågel

Vi firade med att ha en liten middag med några vänner.. Fast vi sa ingenting till dem om de..

• Ashley

Vi hade ingen fest, utan firade i stillhet bara han ch jag....jag kan nog känna lite att det skulle ha varit på sin plats med en fest om vi inte skulle gifta oss, men nu ska vi ju det och då blir det stora festen. gör som du själv vill!

• Zozo

Jag har aldrig hört om nagn som haft förlovningsfest, men däremot lysningsmottagning. Nu är jag dock för första gangen bjuden pa förlovningsceremoni och -fest till min svager, sa gör det som känns roligast för er!

• Nalle Puh 40

Vi hade en liten fest för våra närmaste vänner när vi kom hem från semestern

• Malleno

Jag tycker fest!! :) Man förlovar sig bara, förhoppningsvis, en gång...;) Vi hade en stor fest med släkt och vänner på min pappas gård. Vi ville ju också att släkterna + vännerna skulle träffas & lära känna varandra..

• ohlala

håller med malleno helt och hållet! aldrig hört om ngn på 2000talet som haft lysning och MASSOR av människor har säkert haft det likså med förlovningsfest. vi hade det trots att det antagligen klassas som väldigt amerikanskt man skall göra det man själv tycker passar en!

Svar på tråden fest när man förlova sig?