• Lindali

Kan man gifta sig i Storkyrkan?

Hej!
    Det här är mitt premiärinlägg här på BT. Egentligen är det väldigt långt kvar till min stora dag, som blir den 12 juni 2004. Inte mycket att oroa sig för så här långt i förväg kanske, men jag har en fråga; har någon varit på bröllop i Storkyrkan här i Stockholm? Det är nämligen där jag och min darling vill gifta oss. Men för ett par veckor var vi inne i kyrkan och tittade. Jag har varit där många gånger tidigare, men har inte tänkt mig in i hur det kan vara att gifta sig där. Problemet är att de första bänkraderna ligger så långt ifrån altaret, så jag undrar om de stackars gästerna kommer att se något överhuvudtaget! Vet någon om de möjligtvis ställer ut stolar längre fram i kyrkan vid vigslar? Vore skönt att höra några erfarenheter och åsikter. Förövrigt, vad tycker ni om idén att gifta sig i Storkyrkan?

• Svar på tråden Kan man gifta sig i Storkyrkan?
  • Julibrud

Hej Lindali,

jag var på bröllop i Storkyrkan för några år sedan när en av mina kollegor gifte sig där. Precis som du säger är de första bänkraderna väldigt långt bak. I mitt fall hamnade jag ännu längre bak, vilket gjorde att man liksom inte fick någon riktig stämningskänsla eftersom det var så långt ifrån. Man hörde knappt när paret gav sina löften till varandra. Mend et är en fin och stor kyrka. Men kanske inte mitt första handsval......

• Joho

Jag pratade med min syster, som varit på bröllop i Storkyrkan. Ett problem är att det är just en rätt STOR kyrka. Även om det är många gäster kan den kännas ganska tom! Lycka till!

• Gigla

Hej,
    Jag tycker att idén är jättebra. Skulle kännas pampigt att gifta sig i Storkyrkan!
    Däremot ska du inte vänta med att boka. Jag ska gifta mig nu den 7 juni och bokade för ett år sedan i S:t Görans kyrka!

God framförhållning är viktigt och bra! Lycka till!

• Lindali

Hejsan!
    Vad gulliga ni är som delar med er av era erfarenheter! Och snabbt går det att få svar! Jag ska ta och ringa förste klockaren (coolt jobb va?!) och fråga om det bara är bänkraderna som används. Än en gång tack och jag återkommer säkert snart igen med fler frågor!
    Hälsningar
    Lindali

• jungfrun

Hej Lindali och välkommen till BT!
    Jag skulle oxå vilja gifta mej i Storkyrkan när den dagen kommer.Andra kyrkor som jag är intresserad av är:St Jacobs Kyrka,Seglora Kyrka på skansen,St Johannes Kyrka.Var har ni tänkt ha festen?

• från "Maria"

Hej!

Kul att höra att fler har börjat att planera för bröllop 2004. Ett tips är att kolla när de släpper bokningar för 2004. En del församlingar släpper alla bokningar på hösten medan andra släpper ett datum, ett år fram (t ex 3 maj 2003 - 3 maj 2004)

Lycka till!

• Lindali

Hejsan jungfrun och alla ni andra!
    Kul att höra att fler kan tänka sig Storkyrkan! Vi har bokat Skeppsholmens folkhögskola till festen. Det kostar 8500 kr och det finns plats för 100 pers. Vi var och tittade på lokalerna för några veckor sedan och jag som älskar gamla byggnader fick verkligen mitt lystmäte. Huset är från 1700-talet med breda ekplankor till golv. På övervåningen är det en stor sal med utsikt över vattnet bort mot Vasa-museet. Det är ljust och fint och med lite pyssel blir det verkligen kanon! Vi ska försöka fixa maten genom cateringfirma, men så långt har vi inte kommit ännu dock! Ibland känner jag mig lite för mycket som redan har planerat såhär långt trots att det är mer än ett år kvar. Tack för tipset med kyrkbokningen, Maria! Jag ska kolla upp det! Hälsningar
    Lindali

• camgam

Hej Lindali!

Jag var på bröllop i Storkyrkan för ganska många år sen, men då hade de ställt fram stolar närmare altaret.

• Lindali

Hejsan Camgam!
    Skönt att höra det där med stolarna. Jag ska verkligen ta och kolla upp det, för Storkyrkan är vår favvisyrka nr 1 och där vill vi gifta oss!
    Hälsningar
    Lindali

• Irpan

En bekant som gifte sig i Storkyrkan berättade att det var lite konstig känsla (både bra och läskig)- helt plötsligt drällde det in en massa turister, och de blev fotade när de kom ut av folk de inte kände!!

Svar på tråden Kan man gifta sig i Storkyrkan?