• Limbolight

Vad har ni betalat/ska betala för amatörfotograf??

Ska snart träffa vår fotograf, en tjej som bor i samma by som vi och som jag har frågat om hon vill fota oss. Hon är en glad amatör, men är jätte duktig. Har dock inte fotat bröllop tidigare, endast bal och studenter.

Vad kan man erbjuda i betalning??

• Svar på tråden Vad har ni betalat/ska betala för amatörfotograf??
  • Veronika Brith

Om det ska bli hennes första bröllop fotografering då borde hon göra det helt gratis, tycker jag

• världens vackraste

Ska bjuda henne på festen privat eller som fotograf eller inte alls? Om ni bjuder henne privat kanske fotograferingen kan bli er bröllopspresent annars så tycker jag att i alla fall en tusenlapp är skäligt. Hon lägger ju sin tid (och utrustning) på er fotografering. Om hon sedan avböjer betalning är det ju en annan sak : ). Då kanske man kan köpa något till henne som passar, ett halsband eller något.

• anna 2008

Det beror väl också på hur mycket jobb ni hade tänkt att begära av henne. Handlar det om "bara" några porträttfoton som fotograferas på en halvtimme-timme och sedan skrivs ut direkt från kameran utan justering eller om heldagsfotografering med efterbearrbetning av bilderna vilket kanske tar mååååånga timmar totalt sett inklusive bearbetningen? En annan sak att tänka på är väl om hon gör det svart eller inte. Om det är svart betalning mer än halverar det direkt priset jämfört med vad det blir om man sköter allt som man ska.

• Limbolight

Helst hade jag velat att hon var med från morgonen och fram till middagen i alla fall. Hade inte tänkt att bjuda henne på festen...
    Lite enkel redigering blir det nog av en del bilder, men lite kan jag göra själv oxå. Men inga utskrifter eller så.

1000 kr?

• 20talsbruden

Tycker 1000 kr låter rimligt. Du kan ju fråga henne också om hon har någon tanke om vad hennes arbete är värt!

• Ickaflicka

Vi har två vänner som kommer att vara både fotografer (de är duktiga amatörfotografer) och gäster på bröllopet. De ska fota lite innan, under vigseln och porträttbilder, men sedan ska de bara vara gäster. Vi kommer att bjuda dem på boendet (1100), betala alla verkliga kostnader för framkallning och sedan ska de även få något för redigering, men eftersom vi inte nu vet hur mycket redigeringsarbete det blir, så får vi diskutera det senare... Räknar med att det blir mellan 2 000 och 3 000 kr totalt.

• jelikr

1000:- låter rimligt om hon tycker det är OK.

För oss blir det lite skillnad eftersom han är med hela dagen och ska jobba med korten sen...
    Dessutom har han gjort en hel del jobb tidigare fast inte just bröllop..

• Piha

1000:- för ca. 10 timmars arbete (morgon till kväll) under bröllopsdagen + timmar för efterarbetet tycker jag är ett hån. Är det så mycket ni uppskattar hennes "arbete"? Eller har ni inte förväntningar på att hon ska klara av det? Varför anlitar ni henne i så fall?

Se till vad du själv skulle vilja ha betalt för att arbeta den tiden det gäller och ge "lön" därefter.

// P

• jelikr
    Piha skrev 2008-04-01 11:53:06 följande:
    1000:- för ca. 10 timmars arbete (morgon till kväll) under bröllopsdagen + timmar för efterarbetet tycker jag är ett hån. Är det så mycket ni uppskattar hennes "arbete"? Eller har ni inte förväntningar på att hon ska klara av det? Varför anlitar ni henne i så fall?Se till vad du själv skulle vilja ha betalt för att arbeta den tiden det gäller och ge "lön" därefter.// P
    Fast det var just det att hon inte skulle göra mkefterarbete och inte vara med hela dagen....
  • Ermina

Vår fotograf (amatör, men otroligt duktig) är med från morgon till kväll. Hon tar 1000kr för ca 300 bilder. Sen kommer hon arbeta med dom på datan och framkalla

• världens vackraste

Jag menade 1000 kr (svart) för bröllopet och bröllopsfoton, ca 2-3 h jobb. Självklart ska hon ha mer om det är fler h. Fråga henne själv. En del verkar ju bli upprörda när man försöker komma med råd här :). Inte TS dock.

• Eksjöbrud08

Vi har en amatörfotogram som tar oerhört vackra bilder. Hon vill ha 2000 kronor för hela dagen (från frisören till vi sparkar hem henne). Innan bröllopsdagen kommer hon hit (bor 4 mil härifrån) och tittar på lämpliga fotoplatser (då vill hon enbart ha milersättning) Hon gör efter bröllopet vissa redigeringar på bilderna och det färdiga resultatet vi får är en CD-skiva med samtliga bilder på.

Det känns jätte prisvärt! Och det är hon som har gett priset till oss. Så 1000 kronor om det bara rör ett par timmar tycker jag är helt ok i ert fall!

• Limbolight

Tack för alla svar!!

Vi får helt enkelt fråga henne hur mycket hon vill ha!

Men det är alltid bra att ha ett riktpris så att man vet vad man har att rätta sig efter.
    det blir ju faktisk ett antal timmar hon ska vara med oss, så vi får se vad hon säger.

Svar på tråden Vad har ni betalat/ska betala för amatörfotograf??