• Edda

Förkyld och gravid?

Hej!
    Nån som vet om det är dåligt att vara förkyld i femte veckan? Har ont i halsen och lite feber och nu oroar jag mig för att det kanske inte är så bra? Fast vad kan man göra åt det?

Blää att vara sjuk! :(

• Svar på tråden Förkyld och gravid?
  • Jeez

Försök dricka mycket, sova, eventuellt badda kallt för att svalka ner eller ta något feberdämpande. Och oroa dig inte så mycket!!

• Edda

Tack!
    Jag ska försöka att inte oroa mig! :)

• Millimu

Hej Edda,

Jag pratade idag med min läkare om just detta eftersom jag är förkyld och haft feber, är i v. 8+5. Hon sade att det inte är någon fara för fostret om man är förkyld. Hon sade vidare att det inte är korrekt som det står i böcker att hög feber är skadligt för barnet och att man t.o.m. kan ha blindtarmsinflammation under graviditeten och allt ändå går bra. Hon sade också att Alvedon är det bästa man kan ta om man vill sätta ner febern och att det kan vara bra att göra det om man har hög feber - för sin egen skull, speciellt om man är trött av graviditeten redan innan.

• Edda

Hej Millimu!
    Tack för det!
    Jag pratade själv med en barnmorska igår och då frågade jag naturligtvis om det var farligt för fostret om man var förkyld. Då blev hon knäppt tyst i flera sekunder och sen sa hon "ja, det vet man faktiskt inte". Fy vilket korkat svar när man är orolig! Jag tror mer på din läkare och min egen insikt att det faktiskt inte skulle bli särskilt många okej bebisar om de skulle skadas av förkylning då vi gravida har sämre immunförsvar och alltså blir lättare förkylda.
    Ha det bra!

• Fru 14/12-02

Hej
    VARNING DET VART LITE LÅNGT!!

Ville bara dela med mig lite av mina erfarenheter kring sjukdomar/graviditet.
    Graviditeten i sig gav inget illamående, jag gick upp totalt 17 kg, inte ont någonstanns MEN:
    När jag väntade mitt fösta barn fick jag influensan med ca 39 graders feber i en vecka - jag var då i vecka 34. Detta var inget att oroa sig för sa läkarn och barnmorskan.
    Lagom när jag återhämtat mig ifrån influensan fick jag inflamation i en tand (nyårsafton) vilket resulterade i att jag fick äta Kovepenin i 10 dagar - jag var då i vecka 36. När sista dagen på penicilin kuren var över började jag känna en stark smärta i min nacke och ner på högra axeln/skuldran.. jag tänkte inte så mycket på det.. någon dag senare var jag till min frisör och hon sa: - Vet du att du har små prickar i hela nacken- NEJ svara jag.
    Hur som haver det gick ytterliggare någon dag med värk i nacke och axel så när jag inte längre fick sova mellan kisspauserna på natten, som man hade i slutet på graviditeten så gick jag till doktorn och sa att du måste hjälpa mig -Jag tror jag har fått en rejäl inflamation i min nacke. Vet ni vad doktorn svarade:- Du har bältros. Doktorn ringde till förlossningen och jag fick veta att om jag skulle föda innan bältrosen hade läkt så skulle jag få föda i isolerings rum!!! (Pga smittorisken)Två veckor kvar att föda jag lipade hela vägen hem.

Sedan kommer ytterliggare en smäll! Två dagar senare skulle jag träffa barnmorskan och det började ju bra- Bältrosen hade börjat läka.. men nu vart min barnmorskan efter 38 veckor helt plötsligt osäker på om barnet i min mage låg rätt!!!! Jag fick åka in på ultraljud samma dag. Där konstaterade man mycket riktigt att barnet låg med huvudet uppåt!!!Varav man la in mig och skulle vända barnet rätt.. Detta gjorde ONT!!men barnet hamnade rätt efter en ca 20 minuters bändande.
    1 ½ vecka senare födde jag en frisk och välmående tjej på 3500g och hon var 51 cm lång.

PHU, så nu när jag väntar mitt 2 á barn så ska ni veta att själva graviditeten är jag inte orolig för men mitt häsotillstånd är jsg orolig för.

• myrantennen

Edda
    Det var väl bra att hon erkände att hon inte visste (eller att foskningen inte kommit fram till något) istället för att ge dig ett svar som hon inte är säker på. Då kan du ju lita på at hon inte hittar på bara för att verka duktig inför dig eller andra patienter.

• Cecilia

Angående att det kanske kan vara farligt för barnet vid förkylningar och liknande, så Edda utan att vilja skrämma någon så förlorade jag ett barn i vecka 13.
    Det visade sig vara med största sannolikhet p g a en kraftig infektion.
    Trodde att jag hade en vanlig förkylning men blev bara tröttare och tröttare, då min blivande make skulle iväg och jobba ett par dagar och jag skulle vara själv med vår fyraåring fick jag komma in för provtagning. Visade sig att jag hade en kraftig bakterieinfektion. Fick antibiotika och blev inlagd. På sjukhuset förberedde de oss på att vissa infektioner kan påverka barnet och efter en vecka så fick jag missfall trots att de kollade upp både mig och barnet hela tiden. Nu var detta ganska tidigt i graviditeten men kändes hemskt jobbigt iallafall. Mår mycket bättre nu, men om jag lyckas bli gravid igen kommer jag kolla upp eventuella infektioner mycket mer noga. Givetvis är detta exempel inte särskilt vanligt men jag tycker inte att det skrämselpropaganda att säga att det finns infektioner som påverkar graviditeten. Hoppas att ni slipper samma erfarenhet som jag och min blivande make fick...

Svar på tråden Förkyld och gravid?