• blivandefrularsed

Alla killarna eller bara vännerna??

Jo, vår marskalk hörde av sig till mig och bad om kontaktuppgifter till herrarna som är bjudna på bröllopet för att ta tag i svensexan. Men då tänkte jag sen att det är väl bara vännerna som kommer på svensexa/möhippa?? Jag menar alltså att mina vänners pojkvänner/sambos som min m2b aldrig umgås med inte är med på svensexan. Eller??

Om jag tänker på min möhippa (för det hoppas jag ju att jag får en) så räknar jag inte med att min m2bs kusiner eller kompisars flickvänner ska vara med, för dom känner ju inte jag så som jag känner mina vänner. Vet ni hur det brukar va?

När en av mina bästa vänner gifte sig för två år sen var inte min m2b på den, eftersom dom inte känner varandra på det sättet.

Vad jag undrar är ju då vad marskalken tänker här och om jag ska bestämma vilka jag tror att min m2b vill ha med på sin svensexa?? Jag har mer koll än marksalken när det gäller m2bs vänner..

• Svar på tråden Alla killarna eller bara vännerna??
  • Mi och Nez

Kanske kan höra vad han har för planer till svensexan och på så sätt lite avgöra hur många som är lämpligt att ha med. Kan inte 8-20 vara lagom att vara?
    Men annars är väl riktmärket att gå efter dem som du tror att han vill ska vara med.

• Joji

Jag fick också en sådan förfrågan igår!

Jag valde att tipsa honom om även mina kompisars killar. Jag ser svensexan/möhippan som ett sätt för dem/oss att lära känna varandra lite bättre, för jag tänker att det genererar en roligare fest!

Men, jag tog inte med sådana som min m2b aldrig träffat, eller kommer att träffa särskilt ofta framöver...

Den viktigaste tanken är väl just som Mi och Nez säger: det beror väl lite på hur ens m2b är, vad man tänker att han skulle tycka var kul och vilka han skulle kunna tänkas vilja ha med...Svårt det där!

• JohanoCissi

Hur gör man m2b:s syskon som man aldrig träffar?? Ska man bjuda dem på min möhippa? Tänkte att det var lite samma forum.

• blivandefrularsed

Jag ser ju gärna att min m2bs syster är med på min möhippa eftersom vi ses och umgås så ofta. Jag själv har inga bröder, men mina systrar har sambos som dock m2b bara träffar vid högtider osv eftersom vi inte umgås annars.

För mig spelar det inte någon roll om antalet utan att veta vilka som bör bli invovlerade i svensexan och jag kan ju inte gärna fråga m2b. Eller så låter jag marskalken bestämma?? Jag ger honom alla namn och sen vilken koppling dom har till m2b och så är det upp till honom??

För min del så hoppas jag att det bara blir mina vänner, m2bs syster och mina systrar på min möhippa för då känns det mer personligt och det är så jag gärna vill att det ska vara. Jag vill känna alla som är med. Men sen får ju jag inte bestämma det där...

• lycklig78

Jag har funderat mycket på detta eftersom best mannen ville att jag skulle göra en lista över alla som var bjudna på bröllopet.

Men frågan är ju ifall mina barndomsvänners makar/sambos ska med på svensexan då de aldrig träffat min blivande.

Vi kom därför fram till att endast min blivandes vänner ska vara med på svensexan.

När det gäller min möhippa så blir det likadant där. Och det är inte alla som är bjudna till bröllopet som är med på min möhippa heller.

• Pumpkin

Till min möhippa är bara mina vänner inbjudna och till hans svensexa är bara hans vänner inbjudna. Tycker det är en sån grej som man gör med sina närmsta vänner liksom.

• blivandefrularsed

Skönt, jag håller med er!

Men tanken slog mig bara att någon kanske tar illa upp. Samtidigt så får man ju antingen bjuda våra vänner eller bjuda alla som är bjudna på bröllopet (eftersom man kan ju inte börja välja hit och dit och jag tror att m2b säkert skulle känna sig lite obekväm om det var alla möjliga folk med).

Själv skulle jag tycka det kändes skumt att gå på möhippa för någon jag inte kände.

• Mizty

Min sambos marskalk tycker att alla killar (alltså i "vår" ålder) ska tillfrågas. Nu har ju min sambo träffat alla så ingen är okänd för honom. Så blir det upp til var och en att avgöra om dom VILL vara med. Men som någon skrev innan, det är ett bra sätt för alla att lära känna varandra innan bröllopet

• emeliek45

Jag tycker att alla som vill komma, sak få komma, oavsett möhippa eller svensexa. Tror inte att man kan neka någon....men jag tror inte heller att man ber om att få vara med om man inte står personen nära, skulle inte jag i alla fall.....

• sviiden

Vi gjorde så att vi gav bestmän/tärnan en lista på de som vi skulle vilja vara med på en ev. svensexa/möhippa. De ville ha en färdig lista, men så var det problemet ur världen.
    Och just detta med ålder och förhållande till brud/brudgum var lite oklart för dem, och man vill ju inte ha sin moster med...

Jag har bara "valt" mina vänner + några av mannens bekanta, som jag blivit god vän med. Men inga främmande fruar eller dylikt. Karln likaså.

Man vet ju aldrig ändå vem som slutligen kommer eller om det ens ordnas hippa...?

• blivandefrularsed

Hur ska jag göra då? Prata med marskalken om det?

• Mizty

Ja, prata med marskalken & se vad han tycker!!

När vi var på min kompis bröllop i somras så var en del av killarna lite besvikna att dom inte ens blivit tillfrågade. Men dom står inte brudgummen så nära, utan det är vi tjejer som är kompisar & killarna ses via oss... Men jag hade det i bakhuvudet nu när marskalken frågade mig & bad mig göra en lista!

• Miss (snart mrs) A

Oj, jag hade blivit ledsen om inte min killes vänners tjejer hade blivit bjudna på min möhippa. En del av dem har ju blivit nära vänner under alla år man umgåtts. De som inte känner en tillräckligt väl lägger ändå inte pengar på att gå på en dyr möhippa/svensexa så jag tror att det löser sig av sig själv

• blivandefrularsed

Ja, men då räknar du ju som som dina vänner??!! Jag tänker på dom som m2b bara träffar någon gång ibland via mig och som han för övrigt inte har någon som helst kontakt med.

Däremot om man blir tillfrågad att vara med på en svensexa kanske man inte kan säga nej även fast man inte tycker att det känns så bekvämt att umgås en dag med ett gäng killar som känt brudgummen i flera år....kanske hela livet...

• Miss (snart mrs) A

Ja, men de är ju på min respektives sida... jag kanske missförstod er S-) sorry!

• blivandefrularsed

Ja, om m2b hade umgåtts med mina vänners pojkvänner osv och själv sett dom som sina vänner hade det inte varit något att fundera över. Men nu är ju det här personer som han kanske bara träffat en gång eller bara på nåt kalas eller middag med mig och mina vänner. Det är därför som jag är så osäker på hur det ska vara och vad han vill. Men jag pratar med marskalken om det. Han har säkert inte tänkt på det så och så tror jag inte har har så stor koll på vilka m2b umgås med osv.

• Miss (snart mrs) A

Det låter bra, det löser sig säkert! Vår marskalk har bjudit alla vänner på båda sidorna men vi umgås rätt så ofta allihopa så det tycker jag är jätteroligt!

Hoppas ni båda får riktigt skoj på möhippa/svensexa!

• blivandefrularsed

Ja, det hoppas jag med! Eller ja, 100% säker på att det blir nån kan man ju inte vara....men vi får tro det!!

Svar på tråden Alla killarna eller bara vännerna??