• Tant Doris

Kostnad per kort när man gör egna?

När man köper eget material (finns ju en hel uppsjö så jag nämner inget här) och knåpar ihop egna kort, tjänar man då på det rent ekonomiskt? Visst, jag förstår känslan av att ha tillverkat och skickat iväg kort som ingen annan någonsin har gjort eller sett. Den känslan skulle jag också vilja ha.

Men, gör ni det för att det är roligt eller för att ni vill spara pengar? Eller både och?

Är själv inte speciellt pysslig av mig, egentligen, känns som att det är nog pyssel att få till själva texten och få in det i kortet på nåt snyggt sätt. Har dessutom tre små barn och två hundar som tar all min tid och ork. Jobbar nätter och är inte alltid så jättepigg...

Så, hur mycket kostar ett hemmagjort kort i jämförelse med ett köpt? Kan tillägga att vi inte ska ha så många, kanske max 15 stycken (de flesta bjuds ju i par). Kommer man att känna sig slapp/inte så om sig och kring sig om man köper färdiga kort?

• Svar på tråden Kostnad per kort när man gör egna?
  • Fru Cinderella

Vi räknade lite på det.. eftersom man var tvungen att köpa mycket om man ex. ville scrappa, klippa snygga kanter, limma etc.. så tjänade vi faktiskt inte på det.

Vi köpte kort för 16kr kortet med förtryckt kuvert från kortdesign. Men det beror ju helt på vad ni vill lägga på egengjorda kort.. alltså i material.

Men det tar ju tid att göra dem själv.

• bofinkarna

Vi gjorde avancerade kort.. Jättefina om jag får säga det själv ;) Kostade 15 kr styck. Men man kan göra fina för kanske 5-8 kronor/styck också :) (Porto tillkommer)

• anna 2008

Jag sitter och håller på med egna nu och vill man ha sådant som kräver mycket verktyg, fint papper, detaljer och sådant så drar det iväg i pris. Vi kommer definitivt inte att tjäna pengar på det i alla fall jämfört med att ha köpt färdigtryckta.

• FredOchSara

Jag sparade frö skojs skull alla kvitton från Panduro... ca 4000 fick jag lägga ut...
    vi skickade ut 65 kort. Det är 61,50/kort inkl kuvert.
    Sen blev korten så tunga att vi till den summan fick använda 11kr frimärken...ytterligare 715 spänn.. Med lite pennor och sigill o annat så hamnade vi på nästan 5000 vilket är 76kr/kort.

Så vill ni spara pengar, skicka ett SMS ;)

Det bör dock tilläggas att jag fick köpa alla tillbehör som tex limpistol, falsben, hålstans mm.. Är man erfaren pysslare har man kanske redan sånt..

Men vi visste från början att det skulle bli dyrare att tillverka själv... Lägger man dessutom till kostnaden för alla arbetstimmar man lagt ner så vågar jag knappt tänka på summan, haha

• Princess Nightingale

Som Fru Cinderella namnde sa behover man lite verktyg for att snygga till kanterna riktigt ordentligt sa att man blir nojd MEN om du ar ute i god tid sa finns det alltid rea pa saker man kan tankas behova och man kan ju se till att tillverka tackkorten, bordsplaceringen, program osv *det man tycker borde finnas med* med samma verktyg och i samma stil med lite "spillmaterial" fran inbjudingskorten.
    Du skulle sakert kunna lagga ner 50 kr/ kort om du nu bara ville. Vi hade tankt att klara oss under 5 kr kortet genom att vanta in reor... Tror vi kommer klara oss pa 3 kr kortet + porto sa klart.

Det som anda ar intressant ar hur manga kort du kommer tillverka. Vi gor sakert runt 70 st inbjudningar och da ar 15 kr stycket inget allternativ tycker vi. Speciellt inte eftersom de inte kommer att vara tillrackligt personliga for oss.

• stinakina

Vi har köpt papper och tillbehör samt porto (dvs lim,band,saxar,stämplar osv) för ca 1000:-

Vi har gjort 32 inbjudningar som skickats iväg, sen har vi material till 70+70 festprogram och vigselprogram(mer egentligen)

Så vi inbillar oss att vi tjänat på att göra själva!!

• Miss (snart mrs) A

Vi la ca 25 kr per kort och då fick vi superfint tjockt papper och ett mönstrat, kniv och linjal, lim och kuvert. Helt klart billigare att beställa men det var skoj att pyssla och vi har fått kanonmånga komplimanger för våra kort!

• Synthetic

11 kr kortet inkl kuvert plus porto 5,5

Men hade iof måååång verktyg och lite material redan då jag scrappar Så var mest papper jag köpte och mer dubbelhäftande tejp

• vilja76

Det finns superfina papper att köpa, sen kan man tex rita ett hjärta med en guldpenna på framsidan. Kopiera upp korten på jobbet el liknande, det tjänar man garanterat på.

• tolonta

Färdiga dubbelvikta kort, och kuvert. Papper till inlaga. Någon dekoration till framsidan (kanske något band och något hjärta utklippt i något snyggt papper) behöver inte alls bli dyrt.

Gör man som jag och köper strukturerad kartong till kvadratiska kort, kartong med annan nyans och annan struktur för dekoration, stämplar, guldfärg, stans, guldpennor, speciellt papper till inlaga och matchande kuvert osv, så blir det inte så billigt... Men jäklar, vad snygga de blev. Är supernöjd!!!

Svar på tråden Kostnad per kort när man gör egna?