• sommar -08

Norrländsk/småländsk mat, TIPS!!!

Hej!

Vi har tänkt att catering på vårt bröllop och temat i maten ska gå i norrlänskt och småländsk, eftersom vi kommer därifrån.
    Vi tyckte att det skulle kunna vara en kul grej.
    Efterrätten ska vara ostkaka som är typiskt småländskt, men vi har då förrätten och buffén kvar.
    Är det någon som har några bra tips att dela med sig av?
    Självklart kommer västerbottenostpaj vara given på buffébordet.
    Om det är någon som har fler tips som man kan göra som är inspirerat av norrland och småland, tas dessa tips tacksamt emot.

Ha en trevlig dag!

• Svar på tråden Norrländsk/småländsk mat, TIPS!!!
  • Paeonia

Ren går ju att tillaga i alla möjliga former Vi kommer ha renstektsnittar till brudskålen. Halva min släkt är från norrland.

Tjälknöl på älg funkar ju jättebra som buffémat.

Tjälknöl(tjälknul står det i en receptbok jag har)har jag läst 'uppfanns' i norrland av en kvinna som bara skulle tina köttet i ugnen och glömde sedan bort den

• Originalrosen

Tunnbrödsnittar till fördrinken/brudskålen eller till vickning?

Gissar att ni inte vill ha isterband på buffén men något som faktiskt är jättegott är om ni gör grillspett med olika grönsaker på och har 3cm bitar av isterband inlindat i bacon på spetten - småländska isterband då förståss!

Rökt renstek som bara skivas upp kall är jättegott. Till det kan man servera rostade grönsaker eller potatisklyftor och en röra med chreme fraiche m vitlök och Sweetchilisås i. Smarrigt!

• AnnaochHenrik

Vi ska ha tjälaknul (som det heter där jag kommer ifrån) gjord på älgstek. Sen ska använda oss av tunnbröd genom att göra jättegoda snittar med rökt lax och en färskoströra med rödlök, lime och ruccola. Smaskens!

• Pingi

Vi kommer ha en norrlänsk buffe på vårt bräööop, visserligen från catering men kanske kan innehålla några tips för er:
    Tunnbrödsrullar med gräddfil, rödlök och kalixrom
    Rökt renstek med pepparrotscreme
    Västerbottenpaj med stuvade kantareller
    Varmrökt regnbåge med örtagårdssås Skivad kall potatis
    Matjesill och gräslök
    Gravlax med hovmästarsås
    Kavring och spisbröd, brännvinsost
    Marinerad kallskuren älgstek med waldorfsallad

• Originalrosen

Pingi,
    Jag bugar - finns inget att tillägga vad gäller norrland! *slickar mig om munnen*

Oups!

• sommar -08

Tackar för alla tips. Vi kommer nog få till en bra buffé.

Orginalrosen - Det där med isterband på grillspett låter inte så dumt. Mycket bra idé.
    Vårt största bekymmer är just att hitta mat som är lite typisk småländskt.

• Fröken förväntan

Kroppkakor och kalvsylta är ju småländskt... men ser kanske inte så kul ut i en buffé?!

Svar på tråden Norrländsk/småländsk mat, TIPS!!!