• Fröken Larsson

Murgröna på borden?

Hej på er alla brudar därute!

Vi sitter här och försöker klura ut vilken typ av bordsdekoration som vi ska ha och har bland annat fastnat för murgrönerankor som vi vill dekorera borden med; de ska löpa längs med borden tänkte vi och ha små glittriga genomskinliga stenar här och där bland bladen. Jag har sett bilder på liknande dukningar och tror att det kan bli jättefint, men - dum fråga kanske - jag undrar hur det är med murgrönans hållbarhet? Kan man duka kvällen innan vigseln och låta rankorna ligga över natten utan att vara rädd för att de blir fula (middagen startar runt 15)? Eller måste de klippas av samma dag? Jag undrar eftersom personalen på festlokalen som vi hyr säger att de kommer att ha hela dukningen klar dagen innan bröllopet.

Nån som har koll? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Murgröna på borden?
  • Fredrik och Sabine

undrar samma sak

• Celeste97

Jag _tror_ att murgrönan håller sig något kortare tid än ett dygn. Så själv skulle jag fixa detta samma dag som bröllopet. Du kan ju annars testa med en ranka!

• bofinkarna

Vi ska också ha murgröna. Kommer be kökspersonalen fixa med det på förmiddagen. Ett tips - köp dem på ikea. 25 kr krukan och jättefina! :D

• svartamasken

Det går alldeles utmärkt att pimpa loss med murgröna kvällen innan. Vi gjorde det när jag hade examensfest för en massa år sedan, och åtminstone _den_ murgrönan såg fräsch och fin ut dagen därpå. Naturligtvis kan det vara smart att fråga ett proffs (d.v.s. inte jag, utan någon florist) om en åsikt i frågan för att få lite mer välnyanserat svar.

• kexxet

Det går, men det kan hända att murgrönan ser hängig ut..
    för bästa resultat ska man göra det samma dag! / hälsningar Floristen

• Fröken Larsson

Åh så bra! Tack för alla svar! Jag ska be personalen att de lägger på rankorna på förmiddagen i stället trots deras policy att iordningsställa allt dagen innan, jag vill verkligen inte riskera att rankorna ser ledsna ut.

bofinkarna: tack för IKEA-tipset, lät alldeles perfekt!

• lillabruden

åh så bra!! vi ska ha liknande dekoration på våra bord! tack för tråden!!! =)

• JohanoCissi

jag tror att murgrönan håller sig ganska bra men för säkerhets skull så skulle ja me gjort det samma dag. Vi ska också ha murgröna och vi ska plocka den i skogen samma vecka, sen ska dem ligga i en spann med vatten och då håller dem tydligen länge.

• pojomo

men kan man ha en liten blöt papperstus runt den avklippta delen om man vill göra det dagen före. Tyvärr vill jag inte låta någon annan fixa det åt mig jag vill göra det själv eller blir den ledsen/vissen ändå

kexxet skrev 2008-03-14 23:26:10 följande:
    Det går, men det kan hända att murgrönan ser hängig ut..för bästa resultat ska man göra det samma dag! / hälsningar Floristen
  • kexxet

Då är det bättre att dom är i en vas än att man vattenpackar då..Men de går nog..Du får testa dig fram lite =)

• pojomo

japp får testa nån dag innan å se

kexxet skrev 2008-03-15 12:50:08 följande:
    Då är det bättre att dom är i en vas än att man vattenpackar då..Men de går nog..Du får testa dig fram lite =)
Svar på tråden Murgröna på borden?