• trampe­troll
    Äldre 14 Mar 15:36
    3735 visningar
    10 svar
    10
    3735

    Äktenskapsförord, vad ska man egentligen besluta om?

    Jag tycker att äktenskapsförord är jättebra och vi har bestämt att vi ska skaffa ett innan vi gifter oss. Men vad sjutton ska vi bestämma om? Vad brukar vara vanligast att man beslutar?
    Det enda jag har kommit på är att vissa personliga ägodelar jag har vill jag ha tillgång till om vi skiljer oss typ dagböcker och sånt samt att om jag skulle dö (känns himla roligt att tänka på föresten så vill jag att min familj får tillgång till dessa saker. Jag vill också att min familj ska ha lika fullt inflytande som min man vid en eventuell tidig begravning av mig.
    Jösses vilket deprimerande inlägg men det handlar ju om viktiga saker, OM så att säga!

  • Svar på tråden Äktenskapsförord, vad ska man egentligen besluta om?
  • trampe­troll
    Äldre 14 Mar 16:35
    #1

    Hoppas att ingen har blivit upprörd av denna fråga

  • Burre Präst
    Äldre 14 Mar 18:39
    #2

    Äktenskapsförord brukar ju i regel handla om egendom, om något ska undants från giftorättdgodset eller liknande.

    Mitt tips är att kontakta en jurist för att få råd, begravningsbyråerna brukar ha duktiga familjerättsjurister.

  • puffen­wilma
    Äldre 14 Mar 18:41
    #3

    Vi kommer ha äktenskapsförord just av den anledningen att jag har en del arv som jag vet komer ramla in och det vore mindre kul OM det nu skulle gå åt fanders att ge bort hälften. Det är väl typ sånt som det brukarhandla om, egendom och tillgångar både existerande och kommande.

  • Celest­e97
    Äldre 14 Mar 19:55
    #4

    Jag trodde inte man behövde skriva ner personliga saker som dagböcker och t.ex. kläder i ett äktenskapsförord. Sådana saker ska väl inte delas - däremot värdet av dem... Dvs att man bara behöver skriva saker som har ett större värde (tomtmark, mormors dyra Ming-vas etc)
    Rätta mig gärna om jag har fel!

  • Himesa­ma
    Äldre 14 Mar 20:08
    #5
    puffenwilma skrev 2008-03-14 18:41:08 följande:
    Vi kommer ha äktenskapsförord just av den anledningen att jag har en del arv som jag vet komer ramla in och det vore mindre kul OM det nu skulle gå åt fanders att ge bort hälften. Det är väl typ sånt som det brukarhandla om, egendom och tillgångar både existerande och kommande.
    Är i samma sits, dock är det så att om det testementeras att det är dina pengar som du ärver så har din respektiva inte rätt till dem vid ev skilsmässa.
    Iofs så känns det tryggare med äktenskapsförord...
  • PennyJ­enny
    Äldre 16 Mar 18:08
    #6

    Gällande saker som inflytande över begravning, det skriver man i ett testamente, inte i äktenskapsförordet. Lika så saker som dagböcker och annat du vill ska tillfalla vissa personer när du dör, det ska stå i testamente. Äktenskapsförordet regler ägodelar av värde eller andra ekonomiska uppgörelser mellan parterna. Tex så har vi avtalat om att min mans pengar som han hade innan vi träffades är hans och om han investerar dem i lägenheten har han rätt till mer av den (som äger den 50/50) med motsvarande värde vid en försäljning.

  • Äldre 24 Mar 01:27
    #7

    Dina personliga tillhörigheter är alltid dina. I ett äktenskapsförord reglerar man hur man ska fördela värdet av egendom man äger (bostad, sparpengar, etc) om man skiljs eller dör. I ditt fall låter det som att ett testamente känns mer angeläget, men ofta är det bra att skriva båda papprena samtidigt för att få till ett bra helhetspaket av trygghet för familjen.

    Men prata med en jurist, t ex på banken så får ni råd som gäller just er situation!

  • asaont­hehill
    Äldre 24 Mar 08:17
    #8

    Ytterligare lite tråkigheter som man inte skulle vilja tänka på nu, men man vet aldrig... Har man arv som väntar, så är det att rekomendera att brudparets respektive föräldrar skrivit testamente där de preciserar att arvet är en gåva till sitt barn (dig). Skulle ni skilja er och du fått ett arv av dina föräldrar, så måste du dela det med ditt ex eftersom det är tillgångar som tillkommit äktenskapet under er tid som gifta, om de inte testamenterat det som gåva till dig. Det kan ju kännas surt....

  • Tootic­ki
    Äldre 24 Mar 08:36
    #9

    Dagböcker etc kan du testamentera till din familj, det behöver du inte skriva äktenskapsförord om. Vad det gäller begravningen kan du gå till en begravningsbyrå och hämta ut ett formulär där du fyller i hur du vill ha det inför sista vilan. Detta förvaras sedan tillsammans med eventuellt testamente eller arkiveras hos begravningsbyrån.

  • Äldre 24 Mar 10:16
    #10

    Fast framtida arv kan man väl också reglera i äktenskapsförordet, som alternativ till det du beskriver? Nåja, ytterligare ett bra skäl till att diskutera med en jurist om vad man vill uppnå med att skriva förord, så man reglerar rätt och relevanta saker för just ens egen situation.


    asaonthehill skrev 2008-03-24 08:17:06 följande:
    Ytterligare lite tråkigheter som man inte skulle vilja tänka på nu, men man vet aldrig... Har man arv som väntar, så är det att rekomendera att brudparets respektive föräldrar skrivit testamente där de preciserar att arvet är en gåva till sitt barn (dig). Skulle ni skilja er och du fått ett arv av dina föräldrar, så måste du dela det med ditt ex eftersom det är tillgångar som tillkommit äktenskapet under er tid som gifta, om de inte testamenterat det som gåva till dig. Det kan ju kännas surt....
Svar på tråden Äktenskapsförord, vad ska man egentligen besluta om?