• Blenda80

Förlovning obligatoriskt?

Hej! Jag har en dum fråga kankse men jag o min sambo är inte förlovade men vill gifta oss, alltså måste mna förlova sig o skaffa ringar till det o sen gifta sig o skaffa en till ring, eller? Är det gammalmodigt? eller kan mna enbart gifta sig utan förlovning?

• Svar på tråden Förlovning obligatoriskt?
  • be happy

Hehe! Du kommer snart översvämmas med svar att NI ska göra precis som ni känner och vill! Men faktum är att det vanligaste är att förlova sig, men finns det finns inga krav på nåt sånt! Förlovningen är ju helt betydelselös i juridisk mening... Sen kan det säkert bli en del förvåning bland vänner och bekanta om man gifter sig direkt.

Vi hade tänkt skicka ut inbjudningar till vårt bröllop med texten: Vi har förlovat oss, den 10 Maj är du bjuden på bröllop!

Men av olika anledningar så slutade det med en klassisk förlovning först och giftermål ett och ett halvt år senare...

• Julienne

Man gör ju hur man vill. Det allra mest traditionella är ju att man förlovar sig först och sen gifter sig inom ett år, men det hålls väl inte särskilt hårt på det längre...
    Om ni vill så skaffar ni förlovningsringar först och förlovar er, eller så gifter ni er direkt! Känn efter vad som passar er bäst!

• Piha

När man ingår löfte om att gifta sig ÄR man förlovad (för lovad). Om man sen vill manifestera det med ringar eller ej är upp till var och en. Men "förlovade" är ni i vilket fall som helst.

// P

• be happy
    Din bild och kommentar stämmer så fint ihop! Men jag håller inte riktigt med dig! Eller jo, bokstavligt så är det så, men seden är inte sådan. Enligt seder och tradition manifesteras förlovning så gott som alltid med en ring. Men du har rätt i sak!
    Piha skrev 2008-03-13 13:19:21 följande:
    När man ingår löfte om att gifta sig ÄR man förlovad (för lovad). Om man sen vill manifestera det med ringar eller ej är upp till var och en. Men "förlovade" är ni i vilket fall som helst.// P
  • Bling75

Jag håller med Piha, har man friat så är man förlovad (om den andra säger ja såklart). Ring eller inte har inte så mycket att göra med det. Men jag gillar min ring, och ännu finare blir det när ring nr 2 kommer

• Blenda80

Tack för alla svar nu har det klarnat lite mer.. får tänka hur vi ska göra då!

• LizaStina

Min sambo friade för 2 år sen men jag kunde inte bestämma vilken ring jag ville ha då. Nu när vi gifter oss i maj så får jag två ringar. Jag anser att vi är förlovade även fast jag inte har någon ring.

• Zozo

Vi hoppade över förlovningen som sadan och bytte vars en ring nâr vi gifte oss.

Svar på tråden Förlovning obligatoriskt?