• Mia1981

Byta namn senare?

Hej hej!

Tänkte ta min blivandes efternamn och behålla mitt eget i mellannamn då mitt är mkt mer ovanligt än hans. Han tycker att hans är "inarbetat" på företaget han jobbar.
    Hur som helst så har jag ju bokat resa i sommar i mitt namn. Är det problematiskt att byta senare? Nån som har erfarenhet? För man måste väl ha samma namn på biljetten och i passet?

• Svar på tråden Byta namn senare?
  • Zozo

Ja du maste ha samma pa biljetten som pa passet; Antingen byter du namn senare eller sa vântar du helt enkelt med att byta passet till efter resan. Man har nagra manader pa sig mellan namnbyte och ändring av ID-handlingar.

• Mia1981

Tack för tipset. Vet du hur många månader det är? Vore ju roligast att byta namn i samband med vigseln..

• mmagica

Jag skulle oxå gärna vilja veta hur lång tid man har på sig att göra namnändringen. Nån som vet?

Vart vänder man sig med sådant?

• anne på grönkulla

Namnändringen kan man göra när som helst under äktenskapet. ID-handlingar ska man sen byta inom 6 månader från det att man bytt namn.

• mmagica

Tack för svar!

Någon som vet vart men vänder sig?? Skatteverket?

• anne på grönkulla

Ja, det finns en blankett på skatteverketse hemsida som man skickar in om namnbyte i samband med vigseln. Ska man byta senare vet jag inte, möjligen är det en annan blankett då, kolla på hemsidan www.skatteverket.se under folkbokföring så bör det framgå.

• Mia1981

Tack för all hjälp. Ringde faktiskt till skatteverket häromdagen och damen jag pratade med tyckte att jag skulle vänta med att byta namn tills jag kommer hem från resan. Ska inte vara några problem att byta senare tydligen.

Svar på tråden Byta namn senare?