• maktoria

vänster eller höger hand vid förlovning??

Hejsan! JAg och min kära pojkvän förlovade oss i Spanien förra måndagen. Väl här hemma i Sverige har vi fått lite olika reaktioner på vilket ringfinger som ringen ska sitta på när man är förlovad. (Resp. gift) Är det någon där ute som kan lösa denna gåta? TAck på förhand
    ps. för tillfället har vi ringarna på höger hand)

• Svar på tråden vänster eller höger hand vid förlovning??
  • Sanna74

vanligast här är nog faktiskt vänster hand... men har sett i utlandet att även höger hand förekommer.. vad det beror på att det är olika vet jag inte..

• Lill Anna  8/7-03

I Sverige är det absolut vanligast på vänterhand men även i England och USA är det vanligast, men tex i Tyskland och Norge sitter ringarna på högerhanden..

Vigselringen sitter alltid på samma finger som förlovningringen..

• Karolin

I Sverige har man vigsel- och förlovningsring på vänster hand(om man ska göra som andra tycker).

I ortodox tradition har man ringen på höger hand, eftersom det är den handen man gör korstecknet med.

• lamie

I Sverige har man ringen på vänster hand då man för trodde att det gick en blodådra direkt ifrån hjärtat till fingerspetsen på rngfingret på vänster hand.
    Det är ju inte så, men tanken tycker jag är fin.:)

• Charlottsky

Redan de gamla romarna...

Föreställningen om att en nerv går från vänster ringfinger till hjärtat kommer från antiken och redan i det antika Rom bars förlovnings- och trolovningsringar på vänster ringfinger.

• maktoria

oops skrev visst lite fel i annonsen ser jag nu när jag läser den heheh ...Ringen sitter på vänster hand där den alltid har suttit. Tack för alla svar hittintills.

Svar på tråden vänster eller höger hand vid förlovning??