Vad kostar en präst?
Jag undrar om det finns någon som vet vad det brukar kosta att anlita en "egen" präst till vigseln och alltså inte använda den för dagen tjänstgörande.
Jag undrar om det finns någon som vet vad det brukar kosta att anlita en "egen" präst till vigseln och alltså inte använda den för dagen tjänstgörande.
vi valde präst+kyrka i vår stad men inte samma församling. alltså präst + kyrka varken tillhör varandra eller den församlings kyrka som den vi tillhör. ändå gratis!
det här var uppe på tapeten i media för ett tag sen. Präster får inte lov att ta betalt för vigsel oavsett om den sker utanför kyrkan men det är väldigt vanligt att man sticker till prästen lite pengar för besväret. Detta får dom alltså egentligen inte lov att ta emot så det beror nog helt på vilken präst ni anlitar, hur hans egen moral ser ut med andra ord :)
Och hur mkt besvär man tycker att man skapar...
Har man eg ingen koppling till den församlingen man ska gifta sig och det är en poppulär präst med kanske dubbla vigslar hela semester så tycker jag att man kan visa sin uppskattning att svenska kyrkan är så tillmötes gående med att vi som brudpar kan gifta oss vart vi vill av vem vi vill.
vår präst hör inte till NÅN församling numera, eftersom han har gått i pension. Men han jobbar då och då i alla fall, och tar inget betalt för att viga oss. Den kyrkan vi ska vigas i är dock hans gamla hemförsamling.
Tycker att sticka till prästen ett par hundringar känns så där- med den allvetandes som övervakar och allt;) En gav oss förslaget om man nu vill ge någon form av kompensation så kan man ge en donation till församlingen...
Vår präst tillhör Luleå Stift men ska viga oss i Själeads kyrka i Ö-vik. Prästen är en bekant till min M2b (De är i Afghanistan tillsammans) men jag tror att vi ska ge reseersättning för det är ju ändå 80 mil tur och retur. Prästen ska vara med på middagen.
Andny, som de sagt så får vi präster inte sälja kyrkans tjänsten "privat". Sedan kan man ju resonera kring om det inte är bättre att göra det vitt än svart om det ändå ska ske. Vill ni ha någon särskild så börja med att höra om den personen vill och kan och om denne har möjlighet att få göra det inom sin tjänst.
stfa, att betala resan och ev logi är ju en helt annan sak än att ge betalt. Var bara noga med att han inte förväntar sig mer innan. Dte är enklare då!
Har aldrig hört talas om att en präst tar betalt...