• Eksjöbrud08

Bröllopsresa till Prag! Tips snälla!

Nu har vi äntligen bestämt oss. Det blir Prag på bröllopsresan. vi måste ha en kort resa pga att vi lämnar två småbarn hos mormor och morfar. Hur får vi denna resa så underbar som möjligt? Någon som varit i PRag får gärna tipsa! Var bor vi bra? Vad är det mest romantiska där? Vad måste vi se och göra? Vad bör vi inte lägga tid på? Någon mysig restarung eller café?

Många frågor, hoppas därför på många svar

• Svar på tråden Bröllopsresa till Prag! Tips snälla!
  • Celeste97

Jag ska till Prag i påsk, så jag vill också ha en massa tips!
    Vi kommer att bo på detta hotell, som jag hoppas är riktigt riktig bra: www.goldenwellhotel.com/

• Skonie

Skippa den f*rbannade klockan! Det är mitt tips.

• Dafodilia

Jag var i Prag 2004 och det är en så romantisk stad. Vi bodde på ett supermysigt hotell som hette Hotell Bishop - något kvarter från Karlsbron. Det var jätteromantiskt med gammal stil och var så perfekt i dess läge.

Det finns en del saker att göra där, annat än titta på kristaller Man kan gå upp till slottet, gå på sexmuseum, spindelmuseum mm. Det är en så charmig stad att man egentligen inte måste planera så mycket.

Jag skulle tipsa om att köpa en top 10 Prag bok. Det finns en sån och den hade jättebra tips. Vi hamnade på en massa bakgator och myste. Underbar stad och så vacker.

• Tant Doris

Var till Prag med jobbet för några år sedan. Vi hade i princip noll tid till egna aktiviteter dagtid. Däremot så tryckte vi in ett besök på operan kvällstid (mitt första operabesök, gillar egentligen inte sånt). Där var det riktigt romantiskt med dämpad belysning, heltäckningsmattor, försäljning av champagne och jordgubbar mm.

Vi såg Aida. Är tydligen "jobbig" för en förstagångsbesökare men jag tyckte att den var ok. Skönt att det inte var på svenska iallafall

Klart värt ett besök. Det var inte speciellt dyrt heller.

• silvera

Bra sidor som vi har fått mycket tips ifrån:

www.czeckitout.com/innehall.htm
    www.praginfo.com/

Nu vet jag inte hur länge ni ska vara där, men nästa gång jag åker dit, ska jag åka och kika på Kutna Hora, en kyrka där alla dekorationer är gjorda av människoskelett... Det ska visst ta 2 timmar från Prag, med tåg dit.www.praginfo.com/vardattse/kostnice.htm

Karlsbron måste ni ju se! Men om ni inte gillar spindlar, gå inte för nära broräcket... varning för läskiga spindlar där... Iofs kanske inte nu på våren, dock. (har spindelfobi)
    Rör man på en särskild staty där, så sägs det att man kommer tillbaka till Prag... www.praginfo.com/vardattse/karlsbron.htm

Om ni vill köpa ett minne att ta hem, kanske ett smycke med en granat, kan vara fint? Finns massor med butiker som säljer det, till bra priser.

Astronomiska uret, vid rådhuset(tror jag) är också coolt...

Jag kan inte tipsa om någon speciell restaurant, mer än att det är billigt nästan överallt. Givetvis är det dyrare vid turiststråken, men så är det överallt. Men ändå är det billigare än i Sverige!

Det är jättetrevligt att åka upp med Funikoloren, en linbana, upp på ett berg. (Man åker gratis om man har köpt tunnelbane-och spårvagnskortet, som man köper tex på flygplatsen.) Där uppe ligger Petrinparken, som har en minikopia av Eiffeltornet! Jättegullig, och bra utsikt över staden. Jättetrevligt café en bit ner på berget, med utsikt!

Kuriosa om staden är att alla trottoarer är små konstverk, eftersom de har handlagda kullerstenar i olika mönster...www.praginfo.com/vardattse/chodnik.htm

Kika även på dörrarna till gamla hus, för alla har olika "husvapen". www.praginfo.com/vardattse/hustecken.htm

Det finns en "Kinamarknad" också, där man kan köpa alla möjliga kopior av kända märken, tex Gucci, Louis Vuitton, Peak Performance osv. Men även en massa andra roliga saker... tex handmålat kristallglas osv.

Dit kommer ni med spårvagn, station Vltavská
    OBS! Jag uppmuntrar inte till att köpa kopior, men OM ni skulle göra det, så har de dem fina kopiorna bakom sina diskar... Så ni får följa med bakom, "på lagret" för att kika...

Ett tips till bara... De förstår en hel del svenska på den marknaden, även om de låtsas om som ingenting, så prata tyst om ni ska diskutera om ni ska pruta eller ej...

Hoppas mina länkar fungerar, och ha en trevlig resa till Prag!

• Thailand 08

Var i Prag i sommras

• aprilstar

Var i Prag 2006, jättemysig stad! Tänk på att bo centralt så ni kan promenera överallt.
    Supermysigt att sitta på torget och ta en öl, Pragborgen har mycket att visa samt en fin utsikt, ta tid på er där! Judiska kyrkogården var också cool! Sent på kvällen ska ni leta reda på en nåt jazz eller blues ställe i nån häftig källarlokal. Sen finns det massor av konserthallar som har konserter dagligen.
    Ha det så bra!!

• Lucia05

Besökte Prag för något år sedan. Jättemysigt och vackert, men också väldigt "turistigt".
    Perfekt stad att promenera i och fortfarande hyfsat billigt.

• Originalrosen

Promenera runt i gamla stan och droppa in på något hak som har musik, sjunk ned och tag en kall öl. Bara njut - Prag är underbart.

• SusanneLee

Låter som att vi inte har gjort ett så dåligt val med andra ord, vi ska nämligen också till Prag på bröllopsresa! Har redan bokat flyg och hotell och köpt en guide bok. Ser så mycket fram emot att få komma ifrån vardagen lite!

Svar på tråden Bröllopsresa till Prag! Tips snälla!