Får ni budgeten att gå ihop?
Satt igår och försökte göra ett första försök till en budget. Har inte börjat handla någonting/beställt någonting osv.
Undrar nu, ni som har kommit lite längre.. har budgeten hållit eller har den raserats helt?
Satt igår och försökte göra ett första försök till en budget. Har inte börjat handla någonting/beställt någonting osv.
Undrar nu, ni som har kommit lite längre.. har budgeten hållit eller har den raserats helt?
Vår budget har hållit och vi gifter oss om mindre än 2 månader. Mitt tips när ni gör budgeten är att de posterna som ni inte vet vad de kommer kosta spär på ordentligt. T ex hade jag budgeterat 1500 för brudbuketten, den kostar 650 kr. Sen när det gäller t ex klänning så är det bra att ha en övre gräns.
Lycka till!
Vi har spräckt vår budget... Så igår åkte vi till Sävedalens guldsmedshus och lämnade in guld och beställde en ring som skulle kostat runt 8.000:- men med allt skrot landade den på 2.160:- !!! Ett spartips, med tanke på alla gamla länkar som aldrig används eller är trasiga!
Vår budget håller! Men vi gjorde en väldigt ambitiös budget från början, satt ner och försökte komma på ALLT som kunde kosta... Vissa poster har blivit dyrare än vi tänkt, men då har vi sparat in på annat istället!
Vi trodde från början att vår budget skulle vara runt 20 000:-
Men efter att vi satt oss ner, gått i genom allt som vi vill/behöver ha så blir det i slutändan det dubbla (och då gör vi det bra ändå tycker jag)
Vi har bjudit ca70 gäster, ett par har hittils tackat nej, vi räknar med att nån till inte kan, så vi tror att vi blir ca 65 personer.
Maten, alkoholen och trubaduren är den största kostnaden.
Jag har hitills handlat för ca 5000, då har jag räknat med papper och material till inbjudningar och festprogram, vi har köpt vigselring, skor, brudväska, diadem, två tärnklänningar, en gästbok en massa dekorationsmaterial, i går tex köpte jag ett blått strumpeband för 5 kronor!!
Jag letar febrilt i realådor, och hittar en massa roliga fynd..jag är en av dom som vill ha en massa "lull lull" dvs toakorgar, hjärtan på sockerbitarna, favours till gästerna, och eftersom vi inte har en massa pengar liggandes så "snålar" vi in där vi kan..
Vi ska få ca 10 000 av min mor, resten betalar vi själva (ev får vi ett liknaden bidrag från M2B:s morfar) vi spar lite, och handlar en hel del var månad...
Så vi har en liten budget (som blev större än vi räknat med) men det verkar som vi kommer att hålla den..
Vår budgett höll vi fick tom lite över =)
Vi har spräckt vår!
För oss har det handlat om tex underkläder till mig, det tänkte jag köpa någon billig bh på H&M (rekommenderades av sömmerskan) men så hittade jag ett underbart set med torslett, trosa och strumpeband + bhinlägg så då ökade underklädesbudgeten från 300 till 800kr (eftersom jag också ska göra en secretbox).
Likadant med skor, tänkte mig hitta ett par billiga nu till våren, men så insåg jag att jag måste ju faktiskt gå in mina skor ordentliget (jag är INTE van att gå med klackar!) = med budgeten ökades med 400kr där.
Vi tänkte köpa något billigt tyg till tärnklänningarna, vilket skulle ha landat på runt 500 kr för allt - men då fanns det verkligen INGEN fin färg och det enda tyg som vi verkligen kände passade var thaisiden = budgeten ökade med 1000kr.
Klänningen tänkte vi inhandla från kina men så blev jag så nervös inför tyget och om det verkligen skulle passa, så då köpte jag begagnat istället vilket ökade budgeten med 2000kr. Och så blev det catering istället för att göra eget vilket ökade budgeten med 7000kr. Frissan tänkte jag skippa och be min svägerska, men det blir ju inte lika fint som hos frissan. SÅ nu har jag bokat tid hos frissan = 2000kr mer.
SÅ: OJ OJ! Men vi har ju pengarna, bara det att vi tänkte göra allt väldigt enkelt och billigt. Men nu känner jag, det är EN dag som jag kommer att få ha allt, fin i håret, en superunderbar klänning, då vill jag ju ha fina skor mm. Och ändå gör vi det rätt så billigt jämfört med många.
Vår budget låg på runt 20 000 kr från början.
Vi sa runt 50 000 från början och laborerar med siffrorna fram och tillbaks och vi sparar för fullt så förhoppningsvis har vi lite mer pengar ändå i aug när det är dags men det är i så fall bara en fördel. Vi räknar med att det tillkommer en del småutgifter som i slutändan blir en del pengar ändå men har försökt få med detta i vår budget. Under resans gång kan man ju tänka över och kanske prioritera om en del utgifter eftersom vissa beslut mognar fram alla fall hos oss. Vi skulle säkert kunna ha en något högre budget men 50 000 känns rimligt för oss som snart kommer köpa hus som ska renoveras samt bil. 50 000 kommer för oss ändå bli vårt drömbröllop eftersom vi gifter oss med varandra, får en förhoppningsvis härlig och underbar middag och fest med våra nära och kära, morgongåva, bra fotograf, en vacker ring..
Nåja, vilket svammel
Lycka till!
Tant Doris skrev 2008-03-11 04:32:48 följande:
Ska väl erkänna att vi haft en flytande budget.
Så ja vi har nog spräckt den både här och där..
Det är oftast sista månaden som man märker om budgeten spricker, för det är de sista posterna som har varit svåra att få ihop som riskerar att spricka.
Vi drog över vår budget med 20 000 (hade satt en gräns på 60 000 kr), och det var bara sista grejerna. Det är så mycket man kommer på att man vill komplettera med då.
Den del som jag tycker att man ska vara hårdast med är sin egen klädsel/smink/hår mm. Där vill man oftast spä på lite till, och i de flesta fall är det helt onödigt.
Vi har oxå en ganska flytande budget...
80 000 har vi i budgeten men räknar med att det kommer att kosta ca 60 000. Då har vi ändå ett rätt enkelt bröllop men har inte behövt snåla eller vända på slantarna där vi verkligen vill lägga dem nämligen på festen...
Det känns jättebra!!
Vi har räknat högt på mycket.. Men klänningen gick på mer än vad vi räknat på. Men vi har lagt undan lite för att ha o ta på om det skulle vara något. Men än så länge så ser det ut som om vi kan hålla vår budget. *peppar peppar*
Vi ligger 2000 över vår egentliga budget men har 2000kr kvar till saker som vi inte räknat med utöver den vanliga budgeten