• avil

HUR veta carat på befintlig diamant??

Har en ring m en diamant i.Går det säja vad den är på för carat? Den är väl ca 2 mm,på "mitten" då jag mäter den? sen är den ju rund...
    Kan man liksom avgöra caraten med blotta ögat? eller hur gör man?
    Den sitter ju som i en "ros" på en ring nu...
    Är bara nyfiken att få veta vad den är på för carat?
    Det är ett gammalt arvegods så det går inte fråga den jag fått den av...

• Svar på tråden HUR veta carat på befintlig diamant??
  • avil

Ja? för även om jag visar ringen för nån på guldsmedsaffär-så undrar man ju om de kan gissa vad stenen är på? eller om de på nåt vis kan ta reda på?

• Munchkin

Utan att väga stenen kan man aldrig avgöra den exkta caraten. Kolla om det står en caratvikt graverad i ringen, det ska det helst göra om det är en äkta diamant.
    Man kan även be en guldsmed mäta upp stenen för att få en ungefärlig caratvikt, om man inte vill att de fattar ur steneb för att väga den och sen fatta i den igen.

• avil

nä,det står ingen carat på ringen pga att själva ringen var först bara två släta ringar.Sen sattes det dit en ros från ett örhänge ! Pga att damen tappat ett örhänge o ville ha det andra kvar till användning-då lät hon sätta fast det på ringarna,o även fästa ihop de två ringarna.
    Hm,hoppas du fattar?!

• ia7

Min är en ring i vitguld med 6 små diamanter....

• avil

callissa-det var ju en bra tabell-MEN hur tusan ska man veta hur hög den är? ,det är ju liksom insatt i en fattning i en "ros" på nåt vis...hehe.Jaja,det kan ju ingen veta...o att de ska plocka ut den vill jag ej.

• cillissa

ja men du sa ju diametern o då ser du ju ca vikten

• cillissa

då se du ju att om din sten har en diameter på 2 mm så väger din diamant ca 0.03 ct - bra va

• avil

japp..kollade o försökte mäta den igen..lite svårt-tror den är 3 mm,på mitten..
    så det är nog mer carat..

• Merrick

Min är på 0.12 ct enligt en guldsmed och är ca 3 mm i diameter. Svårt att mäta utan lupp och så.

Svar på tråden HUR veta carat på befintlig diamant??