• sara gärdin

Ni som ska ha murgröna som bordsdekoration...

Nyfiken fråga till er som ska ha murgröna som bordsdekoration. Vad betalar ni? Köper ni i kruka eller i "lösvikt"?? Väldigt nyfiken...

• Svar på tråden Ni som ska ha murgröna som bordsdekoration...
  • ia7

Oj, vilken fin ring
    Köper nog i kruka....

• Therece

Plockar i trädgården :) Kolla med grannar om de har o plocka, det växer ju som ogräs så det är säkert inga problem...

• afterglow81

Undrade precis samma sak, kan man köpa i "lösvikt" och var? Ungefärligt pris?

• postchaffisen

Tjejkompisen är florist o skall fixa våra dekorationer o hon ska köpa i lösvikt säger hon. direkt hos grossisten

• Jenniecarlsson

Vi kommer ta murgröna från m2b´s morfars hus. Där växer det som ogräs=)

• ingenjörsbruden
    postchaffisen skrev 2008-03-10 12:19:04 följande:
    Tjejkompisen är florist o skall fixa våra dekorationer o hon ska köpa i lösvikt säger hon. direkt hos grossisten
    Vad får hon betala hos grossisten???
  • postchaffisen

Vet inte faktiskt. Hon skulle försöka kolla upp det här längre fram i vår. Vi gifter oss ju inte förrän i nov, så därför har vi inte stressat heller

• Ringbärarn

Vi tänkte också ha murgröna som dekoration, men vi har det så bra att det växer fritt i skogen =)

• pojomo

jag ska köpa i kruka. en stor kruka kostar väl ca 30 spänn

• pojomo

var sjutton växer murgröna som ogräs????
    Jag har då inte lyckats å sett några men det kanske bara växer på vissa platser,jag menar jag bor ju ändå på landet

• Sara 080315

Vi skulle köpa direkt av grossist genom kontakter, och dom tog 150kr för en påse som räcker till 10m. Vi hade behövt 3 påsar dvs 450kr. Tyckte det var lite väl dyrt så köpte en stooor kruka för 250kr istället som räcker till ca 30 m (mätte och räknade rankorna innan jag köpte )Grossisten hade tyvärr inga sådana stora krukor just nu så fick köpa den i handeln istället. Annars hade den varit betydligt billigare. Har en granne som har murgröna i trädgården, men tyvärr är den inte så fin så här års... Men på sommaren hade det säkert funkat att plocka där.

• bumblebee jonis

Min mamma har en hemma i kruka. Den har blivit jättestor nu och jag har förbjudit henne att klippa den. Hon brukar klippa av rankor och plantera ner ute i trädgården. Räcker inte dem så har hon ju som sagt då även ute men vet inte om de hinner bli så fina till slutet av april. De är mer röda på vinter halvåret och gröna på sommaren när de växer ute ju...

• Ickaflicka

Ni som verkar veta lite mer om murgröna, kan jag alltså gå och köpa en kruka nu, och sedan plantera ut i trädgården och kanske få tillräckligt till i september??? Vore ju fantastiskt!

• helene306

Ja, det kan du göra. Hur det är med att plantera just nu är jag osäker på (om det inte behöver bli lite varmare). Murgröna växer rätt fort så möjligheten finns ju. Vi köpte vår murgröna för 3 år sen och den har slingrat sig fort uppför ett träd, men hur snabbt den växte i början kommer jag tyvärr inte ihåg. Ett alternativ skulle vara om ni har grannar i närheten som ni kan fråga om ni får ta några rankor av eller göra en fuling och höra med ägarna till ett hus där det växer mycket murgröna om ni har sett något. Att knipsa några rankor märks inte om murgrönan är stor.

Ickaflicka skrev 2008-03-10 14:51:35 följande:
    Ni som verkar veta lite mer om murgröna, kan jag alltså gå och köpa en kruka nu, och sedan plantera ut i trädgården och kanske få tillräckligt till i september??? Vore ju fantastiskt!
  • MajoJonas

Vi plockar också själva, i trädgården. Bara den är fin tills dess att vi ska plocka

• aprilsolen

Hur dekorerar ni med murgrönan? Behöver den vatten för att klara sig, eller kan den vara utan under den dag det rör sig om? Jag har någon bild av murgruna som slingrar sig lite fint över bordet plus någon form av blommor som står styckvis i små glasskålar... ja, eller nåt, är inte så bra på sånt här som ni kanske märker

• Marsaphir Marlean

Har massa murgröna utanför där vi bor i ett stängsel, tyvärr är den lite "för" vild så den är nog svår att få loss hel, och det saknas nog blad här och var bara pga. att den är så tjock.

• Ickaflicka

men jag säger som pojomo, har aldrig sett murgröna i mitt område, så jag måste nog plantera ut själv om det ska bli nåt! Men jag kan ju köpa en kruka nu och börja inomhus!

• Cissit

Jag fick ett tips från en kvinna i Järvsö där jag ska gifta mig..hon hade hittat ett ställe som hyrde ut krukor med murgröna i, så hon hyrde en till varje bord. Hon hade betalat runt 300 kronor tror jag..då ingick fina krukor, behövde inte oroa sig för att de skulle vissna utan vatten, eller vart hon skulle göra av alla krukor med murgröna sen ;) Fast nu när jag ser vad folk betalar kanske det inte var så billigt ändå..får väl se hur vi gör.

Svar på tråden Ni som ska ha murgröna som bordsdekoration...