• Blondie77

snabb hjälp att öppna glasburk!!!

Hör kanske inte hit precis men jag står och lagar lunchlådor och jag får inte upp locket på en glasburk!!! har försökt spola varmt vatten på men det hjälper inte....fler tips snabbt snällaaaaaaaaaa...det är dags att hälla på tomatsåsen nämligen och den är fast i burken :)

• Svar på tråden snabb hjälp att öppna glasburk!!!
  • MissDoe

prova att "bända" med en gaffel under kanten på locket, så att vacuumet släpper. Om inte det funkar och du inte är rädd om burken.. stampa hål på locket! Vacuumet släpper och det går som en dans att öppna!

• starchick

träna armarna så du blir lite starkare linda hohooohoho
    pöss

• stinakina

Ta en kaffesked (eller nåt annat) ta den smala kanten (den du håller i ) pilla in den under locket, så gott det går, bänd utåt, gör det lite här och där på locket

• Äntligen är det min tur

Så gör jag också. Skitbra!!

stinakina skrev 2008-03-09 09:46:26 följande:
    Ta en kaffesked (eller nåt annat) ta den smala kanten (den du håller i ) pilla in den under locket, så gott det går, bänd utåt, gör det lite här och där på locket
  • Nightingale

kaffeskedtipset är kanon. Annars kan man ta hammare och spik och slå ett hål i locket, samma effekt. Vakuumet går ur.

• Nomea

Prova vända burken upp och ner och "banka" ner locket i en bänk lite försiktigt 2-3 gånger... Luften ändras då i burken, och det är (oftast) lättare att öppna..

• 080513 2

Ta en knappt fuktig trasa mellan handen och locket och vrid.

• Fru någongång.

om du inte skall använda burken mer sedan eller om du har ett annat lock du kan sätta på efter, så brukar jag sticka en kniv i locket så det blir ett litet hål då släpper luften. och burken går att öppna :)

• Fröken förväntan

Ett gammalt husmorstips som mamma lärt mig är att sätta locket mot en varm spisplatta en kort stund (alltså burken upp och ner mot plattan). Då släpper vakumet. Glöm inte att ha en handuk eller trasa i handen sen bara när du ska skruva av locket eftersom det är varmt

Svar på tråden snabb hjälp att öppna glasburk!!!