• Paeonia

    OT behöver hjälp med oblat på tårtan!!!

    Ja, alltså sonen fyller 7 och jag har beställt oblater med simpsontryck på.

    Är det bara att lägga dessa på grädden och de blir mjuka efter ett tag????

    Som de är nu är de ju styva så att säga. Eller måste de blötas upp på något vis???

    Tacksam för snabba svar!!!

  • Svar på tråden OT behöver hjälp med oblat på tårtan!!!
  • Paeonia

    Hittade en instruktion på nätet
    Det var bara att lägga den på grädden minst en timme innan servering så ska den bli mjuk och ätbar

  • bröllop080719

    Det där med oblater med tryck lät kul tycker jag. var har du köpt dem?

  • 080513 2

    Lägg inte den på för långt i förväg, då kan den lösas upp av vätskan i gräddan.

    Jag brukar säga till mina kunder att om de ska ha gräddtårta under så inte mer än en timme innan, annars kan bilden förstörs.

    Lycka till med tårtan!

  • Paeonia

    ja, nu var dom uppätna då

    De låg nog ca 3 timmar innan servering och bilderna var jättefina!

    Har en liten bit kvar som ska serveras i morgon då svägerskan kommer, hon kunde inte idag. Så vi får väl se om det är någon bild kvar på sista tårtan....

    bröllop080719! Jo, jag beställde på nätet

    www.kalaspinglan.se/sv/category/15/tartdekorationer_oblater

    Busenklelt och mycket proffsigt resultat. Gästerna trodde jag hade köpt färdiga tårtor

  • Nightingale

    Men oj vad skoj!! Det ska jag lätt beställa till dotterns 1-årskalas!

  • Paeonia

    Jaha, idag kom svägerskan för att mumsa i sig sista tårbiten

    Bilden var precis lika fin som igår Ville bara berätta.....

  • Blondie77

    är det någon som vet om man kan färga grädden på som man ska täcka tårtan med eller om det förstör bilden?

  • Paeonia

    Jag har sett riktigt ordentligt färgad grädde i samband med 'oblattårtor'. Så det borde ju gå men man kanske då inte ska göra allt för många timmar i förväg.....

    Jag färgade ena tårtans grädde med några blåbär Lila grädde blev det, ursnyggt Inga problem med bilden.

  • Paeonia

    Ska tillägga att grädden under bilden var vanlig. Det var bara den spritsade jag färgade

  • Blondie77

    ja oki, ahhhhh vet inte om jag vågar haha jag står och bakar tårtan nu och tänkte färga grädden soms ka täcka tårtan blå och sedan lägga på oblatbilden i eftermiddag någon timme innan kalaset men jag har en oblatbild med byggare bob och han har ju blå byxor bla och oblatet är vit runtomkring själva figuren så jag är rädd att allt blir blått och bilden inte syns! kanske bara ska spritsa blått runt kanterna men den hade varit häftigt med en blå tårta :)

Svar på tråden OT behöver hjälp med oblat på tårtan!!!