• Jenna

Slingor och graviditet?

Har bokat tid hos min frissa för att göra slingor men har nu blivit alldeles rådvill. Hörde nämligen att man inte bör göra slingor på grund av kemikalier och annat. Jag vill så gärna pigga upp mig lite nu då jag mår så illa jämt.
    Någon som vet något om detta????

• Svar på tråden Slingor och graviditet?
  • Turkey

Hej Jenna!!

Kan trösta dig med att jag färgat och slingat håret regelbundet sedan jag var 15 år (är 29 nu).

Bägge gångerna jag var gravid har jag talat om det för min frisör, och det är ingen fara säger hon.
    Det som kan hända är att färgen inte tar riktigt som den ska, men det är ingen fara för barnet. Såvida man inte färgar och slingar en gång i månaden kanske.....

Nä, pigga upp dig du!!
    *kram & lycka till*

• Nyfiken gul , nu fru

Det finns miljövänliga färger numera så det är väl ingen större fara att andas in de ångorna. Men lite försiktig skulle jag nog vara ändå. Vätesuperoxid ska man nog vara lite försiktig med att andas in av. Dvs blekta slingor.

Sen är det väl så också att håret förändras, på vissa alltså, under en graviditet så man ska kanske vara försiktig med färger och permanenter under tiden. Min väninna som lustigt nog är frisör, henne fastnade inte färgen på under tiden hon väntade sina barn. Det blev bara halvblekt sas.

Men provfärga en slinga så ser du ju hur det ser ut! Och fråga också din frisör om vad hon tycker om kemikalierisken!

• Fru 14/12-02

Hej

Jag gjorde slingor i håret vid två tilfällen under min graviditet. Hade dock plast hätta på huvudet så kemikalierna kom aldrig ner i hårbotten riktigt.

• Trolly

Hej Jenna!

Enligt min barnmorska kan man färga och slinga håret som vanligt. Tänk alla stackars hårfrisörskor annars, får inte de arbeta? Men som sagt, det är många olika åsikter om det här

Jag har t ex hört att frisörers barn har lägre födelsevikt, men jag vet inte riktigt från vad. Jag gör iallafall slingor, det kommer nog bli tre gånger under hela graviditeten tror jag!

Kram

• MamaJen

Det är ingen fara för barnet om du gör slingor men däremot kan färgen bli lite konstig (om du bleker kan den bli mycket ljusare).
    Kramar//Jennie

• Jenna

Kom från frissan med håret i behåll :)
    Min frisör sa att det inte är någon fara men man bör inte bleka hela håret ofta under en graviditet. Gör man slingor så kan de bli lite ljusare än de räknas att bli. Känner mig lite piggare men kommer att vänta länge till nästa gång.

Svar på tråden Slingor och graviditet?