• Nalle Puh 40
    Äldre 5 Mar 21:57
    2252 visningar
    11 svar
    11
    2252

    Viktiga papper

    Har inte riktigt koll på läget men är det några "viktiga papper" som man måste fylla i och ha koll på innan man gifter sig?

  • Svar på tråden Viktiga papper
  • Rainre­d73
    Äldre 5 Mar 22:07
    #1

    Hindersprövningen måste fixas och det är giltig i 4 månader, evt papper för efternamnändring (behövs inte om du ska ta makens namn eller han tar din)

  • pniiin­a88
    Äldre 5 Mar 22:11
    #2

    jag tror man behöver skicka in namn ändring även om man tar mannens efternamn... står om det på blanketten...

  • Nessan
    Äldre 5 Mar 22:17
    #3

    Japp, hindersprövning måste ni ha som intygar att ni
    *inte är släkt i rätt upp- eller nedstigande led
    *inte redan är gifta/ingått partnerskap med någon
    *över 18 år gammal

    Om någon av er dessutom skall ändra efternamn skall en blankett om detta fyllas i och lämnas till Skatteverket (tillsammans med hindersprövningen.)

  • lillan­31
    Äldre 5 Mar 22:19
    #4

    det här med namnändring, får man tillbaka nåt papper på det om att det är godkännt eller nåt liknande?

  • Nessan
    Äldre 5 Mar 22:20
    #5

    Efter vigseln (en till två veckor oftast) får man hem ett papper om ändrade uppgifter i folkbokföringsregistret.

  • Nessan
    Äldre 5 Mar 22:23
    #6

    Ang. godkännandet - det står ni själva för. Om du tex ska ta din mans namn måste han godkänna det genom att skriva under på efternamnsblanketten där ni fyllt i att ni båda vill heta hans namn efter vigseln.

  • avil
    Äldre 6 Mar 07:48
    #7

    om man ska vigas på annan ort än sin hemkommun ska man även ha en vigselblankett fårn sin hemförsamling.

  • stbm
    Äldre 6 Mar 07:59
    #8

    avil: är du säker? för vi gifter oss i en annan kommun och det nämde de aldrig något om även fast jag frågade.

  • avil
    Äldre 6 Mar 08:01
    #9

    När gifte ni er då?? Till mig har de sagt det!!

  • stbm
    Äldre 6 Mar 08:05
    #10

    nästa år, men gud va konstigt för jag frågade specifikt är det något annat papper än hindersprövningen? nej sa de... får ringa igen och kolla...

  • Nessan
    Äldre 6 Mar 10:23
    #11

    Vi hade inte heller nån särskild blankett fast att vi gifte oss på annan ort. Jag tror att det var ngt kyrkan krävde förr (och i vissa fall även idag) men med teknikens framgångar kan de numera ta fram dessa papper själva i vilken församling som helst om jag förstått det rätt. Fråga i prästtråden, jag tror denna fråga har varit uppe förr...

Svar på tråden Viktiga papper