• Mia-Maria

Bröllop i Tyskland - några tips?

Hej!

Igår damp för tredje gången i år en bröllopsinbjudan ner i brevlådan. Denna gång är det en kompis i Tyskland som gifter sig. Har någon erfarenhet av tyska bröllop? Jag har greppat att det "verkliga" bröllopet äger rum i rådhuset, och tror att vi bara är bjudna till själva festen efteråt.

Korkad fråga, men är det något man skall tänka på vad gäller klädsel, present eller annat? Alla tips mottages tacksamt...

• Svar på tråden Bröllop i Tyskland - några tips?
  • Lisa

Hej Mia-Maria,
    bor i Oesterrike och haer maste man som i Tyskland gifta sig borgerligt. De flesta vaeljer dock att ocksa ha en kyrklig vigsel efterat, antingen samma dag pa eftermddagen eller dagen efter. Vad stor det i inbjudan? Jag kanske kan hjaelpa dig.

• Kicker

Vi var bjudna till ett bröllop i Holland i somras, och där började de med att gifta sig borgerligt ( i en gammal kyrka visserligen), och sedan åkte alla iväg till brudens baptistkyrka, där en religiös ceremoni bevittnades. Dessa båda tillfällen tog ganska länge, typ 1 + 1,5 h.

Efteråt körde vi till festplatsen där de serverade kaffe och kaka ( som de sade var en typiskt tysk tradition, mannens släkt var tysk). Och efter några timmars minglande var det dags för middag ( buffé )och lite sång, dans, spex och liknande program.

Det var ett mycket trevligt bröllop, men lite trött var man nog nästa dag! Hoppas detta hjälpte dig, och att ni har det så kul i Tyskland!

• Kicker

Ja, det glömde jag: Klädseln var ganska lika som här, dvs festlig ( endel äldre damer bar hatt), men inte finare än bruden. Och presenter.. Jag tror vi gav en finsk Aalto-vas ( är från Finland). Så kanske är det en idé att ge ngt svenskt design-föremål?

• Anna-Panna

Jag var med på en bröllops fest i tyskland för några år sedan (kände de inte ens utan den vi hälsade på gjorde det).

Festen var dagen efter bröllopet & börjde med fiak på eftermiddagen. Sedan var det middag på kvällen men vi stannade ej så länge. Alla var väl fint klädda men ej "bröllops fint".

Vet ej om detta var ett normalt bröllop
    /A

Svar på tråden Bröllop i Tyskland - några tips?