• Danielaa

Alkohol (middag+ bjudbar) 50 pers??

Nu har jag letat å sökt efter bra svar på detta men inget hittat!

Hur mycke går de åt?
    Vi räknar med att det blir ca 50 personer, varav ca 30 till middagen. Vi ska bjuda på ALL dryck under kvällen, mao vin till maten, likör/konjak till kaffet, champagne/mousserande vin, å sen dryck på festen på kvällen (öl, vin, sprit, cider...) Nåt mer?
    Hur mycket går de åt?

Vill ha så att de absolut inte saknas något men samtidigt vill vi inte ha hälften kvar av allt vi köpt... Någon som vill tipsa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-03 15:57
    Glömde skriva med... Till desserten ska vi ha dessertvin.

• Svar på tråden Alkohol (middag+ bjudbar) 50 pers??
  • Embo81

Det är jättesvårt att beräkna. Om du ska handla drycken på systembolaget kan man ju alltid lämna tillbaks det som blir över om det inte varit kylt. Köper man i tyskland e det ju värre, vad som kan vara bra att tänka på är att flaskor håller ju länge, medan bib som bli över inte håller alls lika länge.

Vad ska du ha till desserten?

Men som svar på din fråga över hur mkt det går åt...sorry vet inte!

• Hofsan

Räkna såhär/person:
    2 glas champange
    1 glas vin till förrätten
    2 glas till varmrätten
    1 glas dessertvin till efterrätten
    1 glas Baylis/whiskey

• Hofsan

Till drinkar osv e det svårare. Hoppas någon vet....

• Danielaa
    Embo81 skrev 2008-03-03 15:47:21 följande:
    Det är jättesvårt att beräkna. Om du ska handla drycken på systembolaget kan man ju alltid lämna tillbaks det som blir över om det inte varit kylt. Köper man i tyskland e det ju värre, vad som kan vara bra att tänka på är att flaskor håller ju länge, medan bib som bli över inte håller alls lika länge. Vad ska du ha till desserten? Men som svar på din fråga över hur mkt det går åt...sorry vet inte!
    Glömde skriva de.. vi ska ha dessertvin till desserten. Skrev me de i TS nu oxå!

Tack för era tips hittils! Har tänkt handla i Tyskland, men så svårt att veta hur mycke som sagt...
  • mazaba

vi har samma problem,, vi blir mellan 70-80 pers.
    Öl o vin till mat o i baren blir det öl, vin, sprit o whiskey.
    Vi räknar 2 pers på en flaska vin till maten o 2-3 öl till maten, vi har räknat med 50 på vin 30 öl drickare + då en del är nyktra.På 1 l sprit räkna vi med att få ut va 15 drinkar 4-6 cl per drink. var av de dricker 5 drinkar per person 15 l sprit kommer vi nog få inhandla. vi kommer köpa ett 20 tal platter öl det är det ända vi kommit fram till ännu. är jätte svårt att räkna ut tycker jag, man vill ju inte att det ska ta slut. Det som blir över går väl att ge bort till nära o kära för en billigare peng......

• Champis_Sanna

Jag har för mig att jag hört 1 glas vitt till förrätt och 2 glas rött till varmrätten.
    Kopierat från en sida..
    Dryck
    1 flaska vin = 6 glas à 12 cl
    åtgång: ½ flaska per person om vinet står framdukat
    annars 1-1½ glas per rätt

1 flaska mousserande = 8 glas à 8 cl
    37cl flaska likör eller dessertvin = 12 glas à 3 cl
    Vatten och alkoholfria alternativ 1 glas = 20 cl

• swordfish

Jag tycker också det är svårt. Vi ska nog också åka till Tyskland och handla. Men allt man köper finns ju kvar... Vin, öl och sprit blir ju inte gammalt... och vi har ju en hel sommar kvar efter bröllopet... så det är ju inte hela världen om det blir dryck kvar!!

• Danielaa

E ju självklart inte hela världen om de blir dryck kvar.. Men samtidigt tänker vi att vi inte vill köpa alkohol för flera tusen för mycket som vi står med sen, kostar en hel del (iaf så som vi tänkt ha de) som de e redan...

Ingen som redan har gift sig som kan svara på hur mycke som gick kanske...?

Svar på tråden Alkohol (middag+ bjudbar) 50 pers??