• Foxy82

Att inte bjuda familjen

Hej,

Jag är i full gång med att planera inför vårat bröllop och är jätteglad. Men det enda kruxet är att vi inte kommer bjuda våra respektive familjer på vårat bröllop...

Känner mig jättetaskig, men våran relation till familjerna är inte de bästa. Dels för att både hans och mina föräldrar är skilda och har nya partners och inte "tål" sina ex, och dels för att våra mammor i princip hatar varandra...
    Så möjligen att vi bjuder våra respektive syskon om vi ens bjuder någon överhuvudtaget.

Min äldre syster gifte sig också i smyg för några år sedan, och det var verkligen inte populärt hemma...
    Så en "favorit i repris" kommer med största sannolikhet tära på relationen till mina föräldrar...
    Men ändå tycker jag att det är vårat bröllop och inte våra föräldrars.
    De får skylla sig själva som som inte kan uppföra sig, eller vad anser ni?

• Svar på tråden Att inte bjuda familjen
  • pojomo

jag ska inte heller bjuda mina föräldrar men däremot hans. Det började knaka i fogarna när vi skulle döpa våran minsta då kunde inte farsan komma pga att han var tvungen att elda i huset. Ochdå hade han inte träffat ungarna på 2½ år. så nu har det gått 3½-4 år.

• tolonta

Jag kan tycka att det är litet elakt att inte bjuda dem alls, att det kan väcka ont blod i onödan. Är det inte bättre att faktiskt bjuda dem, men i samma stund som de i så fall börjar gnälla att "om den kommer så kommer inte jag..." säga att de då slipper komma om det inte passar. Jag har litet svårt att uttrycka exakt vad ajg menar, och jag känner ju inte din släkt så det kanske inte funkar ändå. Men jag tänker mig att om de blir bjudna, men börjar klaga, så är det bara att sätta ner foten och säga att om de inte ens kan uppföra sig som vuxna människor innan bröllopet så är det ju helt lönlöst att de kommer på festen, för då kommer de bara att förstöra den.

Då har det ju mer hamnat på dem, att det är de själva som har gjort sig omöjliga. Istället för att ni blir de "hemska samvetslösa barnen som inte bjuder sina föräldrar på sitt bröllop" som de kan klaga om inför alla vänner och bekanta...

• FruRålin080808

Jag tycker att ni gör helt rätt! Inga släktingar ska få förstöra er dag! Ni ska ju inte bara bjuda dem för att det "förväntas" att ni ska göra det. Jag kommer inte att bjuda min mamma eftersom vi inte har haft kontakt på flera år. Det är ert bröllop och ni ska göra det som känns rätt för er! Varför inte bara bjuda era närmsta vänner och fira er kärlek med dem!?

• Champis_Sanna

Det jag ser spontant är att ERT bröllop kan sluta i katastrof. Jag tycker ni gör rätt som inte bjuder era familjer, de kan väl få fira er senare om ni vill det? Jag har inte bjudit min mor och har inga skuldkänslor för det (hur dumt låter inte det?) Men jag har sedan 8 år inte haft någon kontakt med henne.

• Fröken Figo

Jag tycker Tolanta så nåt väldigt vettigt!

Om ni tycker om era föräldrar och vill dela dagen med dem (eller nån av dem) så bjud alla, sen får de lösa sina skumma konflikter. Alla som sätter sig på tvären med krav osv kan stanna hemma. Men om de kan tänka sig att uppföra sig den dagen och tex bara ignorera de människor de inte "tål" så kanske det kan bli lyckat ändå?

Sen kan ingen skylla på er om de väljer att inte komma... ni bjuder ju alla. Det är diplomatiskt och rättvist.

Men OBS! Detta gäller bara om de "kan" uppföra sig och inte kommer förstöra er dag. Om det är risk att de förstör nåt ska ni inte bjuda dem. Här är det tal om att de kommer och beter sig vuxet.

• Vidalila

Bra sagt! så hade jag också gjort!!

tolonta skrev 2008-03-03 10:06:32 följande:
    Jag kan tycka att det är litet elakt att inte bjuda dem alls, att det kan väcka ont blod i onödan. Är det inte bättre att faktiskt bjuda dem, men i samma stund som de i så fall börjar gnälla att "om den kommer så kommer inte jag..." säga att de då slipper komma om det inte passar. Jag har litet svårt att uttrycka exakt vad ajg menar, och jag känner ju inte din släkt så det kanske inte funkar ändå. Men jag tänker mig att om de blir bjudna, men börjar klaga, så är det bara att sätta ner foten och säga att om de inte ens kan uppföra sig som vuxna människor innan bröllopet så är det ju helt lönlöst att de kommer på festen, för då kommer de bara att förstöra den. Då har det ju mer hamnat på dem, att det är de själva som har gjort sig omöjliga. Istället för att ni blir de "hemska samvetslösa barnen som inte bjuder sina föräldrar på sitt bröllop" som de kan klaga om inför alla vänner och bekanta...
  • Brud våren 2008

Jag säger som några av ovanstående talare: bjud de NI vill ska komma och inte för att det förväntas eller i hopp om att konflikter löses osv. Tänk vad trist att bjuda, så blir det tjafs och så vet ni inte om de dyker upp eller inte och vill inte men de är ju bjudna.. osv. Hua.

• Maciebrud

Jag hade inte heller bjudit dom - inte ert fel att ni är släkt;)

• Brud våren 2008

En god vän sa något bra: "you can't choose your family but you can choose the family you love" menandes att du kan inte välja din familj du fötts in i men du kan välja de du väljer att älska och kalla familj (vänner, respektives familj osv).

• GME76   080802

Bjud dem till vigseln men inte till festen eller bjud dem inte alls. Som ngn skrev ovan så låter det som att det kan bli katastrof om de kommer och det vore inte roligt på sin bröllopsdag. Jag anser inte att blod är tjockare än vatten .

• Blenda80

Jag tycker mna inte behöver bjuda sin familj eller släkt mna gifter sig ju för sin egen skull o sin egen familj o detta liv.. det behöver inte betyda att man har en dålig kontakt bara att man vill ha ett hemligt bröllop kankse nåpgot för en själv o den man älskar..hur måmga gifter sig ibte utomlands på stranden tex?? !!

• laris

Ni ska bjuda folk som får er att må bra i själen. Ni skulle väl inte bjuda de om det var en vanlig fest, eller?

• Joeline

Håller med, man ska bjuda de man verkligen vill fira med, inte folk som gör att du måste vara nervös för bråk eller bad vibes hela festen...

• amor aeternus

Bjud dom ni tycker är värda det, synd bara att era föräldrar inte är vuxna nog att bete sig när det kommer till festligheter för släkten. Men de låter verkligen inte värda att få vara med och dela er dag.

Svar på tråden Att inte bjuda familjen