• borta bra

Missfall

Kände mig lite konstig förra månaden, men fick mens när jag skulle. En vecka senare började jag blöda igen och brösten spände. Då gjorde jag ett gravtest som var positivt! Men jag bara fortsatte att blöda, rött "rent" blod. Efter två veckors blödning blev blödningen mindre, men också brunare och klumpigare och jag fick lite mensliknande värk. Har testat positivt varje vecka sedan blödningen började. Men jag var ändå orolig. Fick komma till gyn idag och gjorde ett ultraljud och det fanns inget tecken på graviditet där, har alltså haft ett missfall och det känns verkligen blä!
    Brösten är fortfarande svullna och ömma, så tydligen finns det graviditetshormoner i kroppen fortfarande (?), konstig känsla.
    Vi hade försökt i över ett år, så vi var så glada, men, men ska försöka tänka positivt. Har ni några tips?

• Svar på tråden Missfall
  • 30 augusti

Åh, vad tråkigt för er!!
    Är själv inte inne i "barngörarstadiet" så jag kanske inte riktigt förtår er besvikelse, men ta det lite lugnt ett tag. Tillåt er att stanna tiden. Unna er något som ni inte brukar. Jag hade nog också undvikit gravida och barn om möjligt. För att helt enkelt se allt annat i livet.
    *KRAM*

• borta bra

30 augusti.

Tack för sympatin!
    Ja, jag ska dricka en massa vin och äta ost gjord på opastöriserad mjölk och allt annat man som gravid ska passa sig för. Och undvika putande magar och småbarnsskratt.
    Kram

• Anonym

www.kanalen.org/foraldrar finns det ett diskussionsforum för just missfall. Kan vara skönt att få fråga och skriva lite med andra som drabbats. Dit hittade jag efter mitt missfall (missed abortion, dvs dött men inte utkastat) i höstas.

Massor med tröstkramar!

/Ulrica

• TeaSpoon

Men graviditetshormonerna försvinner omgående... Testar du fortfarande positivt så är det något som inte är riktigt... Kolla upp så att det inte är ett utomkvedshavandeskap... Då kan man blöda, men ändå testa positivt.

• Jennie med ie

Nja, graviditetshormonerna försvinner ofta inte omgående även om missfallet stöts ut av sig självt. Det är ju möjligt att själva graviditeten inte stöttes ut förrän mot slutet av blödningsperioden och då är det inget konstigt att testet fortfarande visade positivt. Dock, borta bra, eftersom det nu konstaterats att graviditeten verkligen är borta så bör halten hcg sjunka. Får du ont eller fortfarande om kanske 1½ vecka testar positivt, då är det nog läge att kolla upp det.

• Pixie

Vill bara ge en kram! Hoppas ni försöker igen och att det går bättre då!

• Anonym

Vid mitt MA så gick inte brösten ner till normalt förrän säkert nån vecka efter att fostret skrapats ut, så antagligen behöver just de inte så mycket hormoner.

/Ulrica

• borta bra

Tack för tipsen och omtanken!

Ulrica, det är verkligen en bra site du tipsade om. Skönt att få läsa om andras erfarenheter.
    Det är lite konstigt tycker jag att man trots allt får så lite information av läkare/BM, det mesta har jag läst mig till av er alla andra där ute i cyberrymden. Har de för ont om tid, eller vill de vara lite ospecificerade för att inget fall är det andra likt?

• Anonym

Jag blev så chockad att jag inte kom mig för att prata med någon på MVC (de erbjöd att jag skulle få prata med BM), ville liksom bara hem!

För mig behövdes det några dagar innan jag började fundera och söka information, och då kändes det konstigt att ringa MVC.

Massor av tröstkramar!

/Ulrica

• MamaJen

Vet precis hur du känner!
    Men efter regn kommer solsken!
    Du ska nog se att det fixar sig till det bästa.
    Ta hand om dig!
    Kramar//Jennie & Casey 5månader

• Señora A

Kram Borta BRa!!! Tänker på dig.

• borta bra

Vad snälla ni är!

De kramarna, de värmer så gott.

Först fattade jag inte att jag verkligen var gravid och nu är det svårt att inse att jag inte är det, det är väl tröghetslagen som spökar;)

Ni andra, MamaJen t.ex., hur lång tid tog det för er att komma in i en normal cykel och sedan att bli gravida efter mf/ma?

• Jennie med ie

Mitt första missfall var i en oplanerad graviditet, så vi försökte inte efter det....

Efter andra missfallet tog det 3 månader innan jag var gravid igen, och min menscykel var regelbunden direkt. Efter nästa missfall blev mensen också regelbunden direkt och jag var gravid efter 4 månader. Det kan ordna till sig snabbt om det vill sig... så det finns all anledning att se framtiden an med tillförsikt.

Därefter blev det mesta strul, det tog 9 månader innan jag blev gravid igen och sedan försökte vi i en bra bit över ett år innan vi slutade försöka. Men ta inte nån fasta på det, det är min kropp som är knäpp *s*

• MamaJen

Efter mitt första missfall tog det 2 månader och efter det andra 4månader innan jag blev gravid igen.
    Det är bara att fortsätta försöka det gjorde vi.
    Lycka till!

Kramar

Svar på tråden Missfall