• Pingi

Hur behåller ni entusiasmen och glädjen med att bröllopsplanera?

Hej!
    Jag undrar hur alla kan förbli så glada och entusiastiska, när jag själv känner att allt bara blir jobbigare och jobbigare. Här har man sysslat med man med bröllops planerna i över ett år i förväg, det tar massor med tid och pengar och ingen tycks bry sig annat än för att klaga. Expediterna är snorkiga, servicen stinker och allt tar en oändlig tid. Så vad gör man för att hälla uppe humöret när man bara vill kasta allt och sticka till den där vackra stranden på och gifta sig bara ni två (vilket säker är massor med jobb det med) när man har ett större traditionellt bröllop framför sig och det käns som om man står ensam i världen?

• Svar på tråden Hur behåller ni entusiasmen och glädjen med att bröllopsplanera?
  • Blomsterbrud

Ta paus, det får jag göra, jag käner oxå att det blir för mycket.
    Så nu blir det ett par tre veckor utan att engagera sig nämnvärt i de som behöver göras.
    Sen har jag ny energi att fortsätta igen

När man sen gör nåt var sakligt ha listor så du på ett överskådligt sätt ser vad som ska göra när och hur.

Lägg energi på kärleken ett tag, en härlig middag tillsammans, en kväll vid tv:n, ta en promenad eller vad som är viktigt för er.
    Minns varför ni gifter er...

Lycka till nu och håll humöret uppe.
    Kram

• Pingi

Tack, det var ett bra tips. Det ska jag göra.

• Gotland08

Jag har tänkt på att alla de detaljer som jag la ner så mycket planering på var som bortblåsta och inte så viktiga under bröllopsdagen. Jag tror det var bra att vi planerade men i det stora hela är det inte det som är det viktiga. Kör du fast, släpp det! Det kommer att lösa sig.

• Miss Blue

Du är inte ensam!
    Emellanåt får man helt enkelt ta en paus och släppa allt som har med bröllop att göra
    Jag har känt likadant, ibland blir det liksom för mycket MÅSTEN med allt
    Lusten kommer tillbaka, men som sagt glöm inte VARFÖR du gör all planering och fix- för att ni ska bli man & hustru!
    Jag försöker tänka att allt ordnar sig och det viktigaste är att jag och M2B blir gifta och att vi får en lycklig dag!

• Vinterbruden 08

Ja det är lite därför som jag är ute i god tid.. Kan planera och fixa lite när jag känner för det Jag vet att när sommaren kommer så kommer jag önska att vara ute och njuta solen och då kommer pusslandet med invitationer och liknande vara långt borta från mina tankar!!

Kom på mig själv häromdagen när min kära hade hjäpt till och skurit ordning papper till inbjudningarna.. Såg att det inte var helt rakt vilket kommer innebära att korten inte blir helt perfekta.. Kännde att irritationen dök upp men sen tog jag mig en funderare och konstaterade att neej jag ska vara glad över att han hjälper till, våra kort blir personliga och lagade med kärlek.. Blir så bra så bra i alla fall.. Man måste försöka komma ihåg vad det är som är viktigt - Jo kärleken och att vi ska dela våra liv och försöka vara så lyckliga som möjligt!!

• Zozo

Slopa alla masten och gör bara det du verkligen vill ha! Man MASTE inte ha hemgjorde hjärtsockerbitar, favours, toalettkorgar och jag vet inte allt.. Ibland planerar man kanske lite FÖR mycket..

• pallesj

Ta en liten paus och fundera på andra saker ett tag Har du planerat så länge är nog det mesta redan klart eller? Lägg det åt sidan tills du känner att lusten och gläden kommer tillbaka.

Själv kan jag kanske inte hålla med er som tycker det blir jobbigt men förstår er, Jag älskar allt som har med bröllopsplaner att göra

• Marsaphir Marlean

Jag tror inte glädjen finns kvar när tidspressen blir större, då får det ju bli mer seriöst än så.

• Miss Blue

Det är lätt att det rusar iväg när man får miljoner tips och idéer på BT - både onödiga och bra

• Brollop15juli

Jag tar total paus ett par dagar när jag tappar sugen, varken tänker på det eller kollar BT. Sedan tar jag upp det när jag är motiverad igen. Vill ha positiva minnen av planeringen också..

• tolonta

Håller med om att det är bra att vara ute i god tid, så att man kan göra saker när man känner för det, och låta det vara ett tag om man inte har lust...

Men jag har nog aldrig känt mig "ensam i världen" med bröllopsplanering, förutom den blivande mannen så har jag hjälp av tärnan (syster), toastmasters, min andra syster, bådas våra föräldrar m.fl... Och tur är det, för jag har mycket annat på gång samtidigt.

Men försök att lista upp sakerna, gärna i någon slags prioriteringsordning så du vet vad du kan skippa (alternativt delegera bort) om du inte hinner. Jag har t.ex. dukningen och allt vad det innebär som lågprioriterat för mig. Så det kan jag lätt tänka mig att överlåta helt och hållet till någon annan, med bara övergripande instruktioner (tema blått och solrosor för min del) och vara nöjd och glad ändå. Visst, det kommer med all säkerhet inte bli gjort på samma sätt som jag skulle gjort det, men det blir säkert jättebra ändå. Och som sagt så är det inte så viktigt för mig, och det ger mig tid att fokusera på annat.

Säkerligen har många andra stressade brudar också något som ni skulle kunna delegera bort. Sådant som ni tänker att ni måste ordna, men lika gärna kan låta någon annan fixa...

• Juliazzb25

Anlita en bra och billig bröllopskoordinator som hjälper är med det mesta. Då kan ni njuta av varandra och vara utvilade till den stora dagen.

Planeringe kan vara jobbig och börja gå ut över varandra varken man vill eller inte.

Visst det kostar att anlita bröllopskoordinator men tänk vad mycket tid ni sparar och all stress plus att ni behöver inte göra så mycket själva förutom säga era önskemål och infinna er när ni ska prova bröllopstårta eller gå genom meny...

Det min bästa tips

• be happy

Genom att bestämma sig för att inte låta detaljerna gå en åt huvudet. Alltså blir planeringen mycket roligare om man bara bestämmer saker. Det är ju egentligen velandet som är jobbigt. Har bestämt mig för att bara fatta snabba beslut i fortsättning... Får väl se om jag lyckas!

• janedoe

Jag tillåter mig att göra absolut ingenting när jag inte känner för det eller inte orkar. Blir säkert en del att ta igen i slutet - men skönt för stunden och ger ny energi och lust! ;)

• Bling75

Jag vet inte riktigt, jag tycker det är superkul, men mitt bästa tips är att hångla mycket. Då blir man påmind om vad det är man håller på med och varför. Vi beter oss som nyförälskade just nu trots att vi har varit ihop i 8 år.

Jag tror inte på att dra ut på planering i all oändlighet heller. Vi har drygt 4 månader på oss vilket känns helt rätt.

Men vi flyr landet för vigseln så vi behöver inte boka vigselplats, festlokal och liknande över ett år innan. Festen har vi sedan i trädgården.

• malinnnnn

Jag känner igen mig i det du skriver.. ganska mycket faktiskt. Jag ser SÅ jättemyckte fram emot att gifta mig med min Daniel, men ibland tycker jag att själva planeringen är så jobbig och jag orkar knappt svara när vänner, nära och kära frågar hur det går med allt. Alla vill prata bröllop jämt - mhycker mer än vad jag orkar. Kanske har att göra med att jag tänker på det 24-7 och andra inte oftare än när de träffar mig.
    Även om det inte var jag som frågade om råd så får jag tacka alla som skrivit innan mig - bra tips och råd :)

Ha det gott alla blivande brudar!

• Pingi

Tack så mycket alla, käns bra med alla tips och att man inte är helt ensam. Tack!

Svar på tråden Hur behåller ni entusiasmen och glädjen med att bröllopsplanera?