Spraylim?
Jag såg någon nämna något om spraylim i en annan tråd om inbjudningskort.
Var kan man hitta spraylim, hur funkar det och vad kostar det?
Låter otroligt mycket smidigare än att sitta och dutta med limstift...
Jag såg någon nämna något om spraylim i en annan tråd om inbjudningskort.
Var kan man hitta spraylim, hur funkar det och vad kostar det?
Låter otroligt mycket smidigare än att sitta och dutta med limstift...
Det brukar finnas på bok/pappersaffärer och kosta runt 200:- (men är drygt). Finns också på Clas Ohlsson för 60 kronor men jag tycker personligen att det är svårare att få ett bra resultat med deras spraylim (svårare att få jämt och vill gärna lysa igenom på tunna papper).
Vet att många rekommenderade något annat lim i den tråden också som skulle vara bra, prit roller eller något sånt tror jag det var.
Har själv bara använt spraylim så kan bara säga att det är smidigt.
www.mattonbutiken.se/2/SPRAY%2520MOUNT/sok-spraylim/SPRAYLIM_3M_SPRAY_MOUNT
Den skulle jag satsa på! Jag har bara använt mig av Photo Mount i samma serie, och den har funkat bra. Du kan kolla in på deras alternativ också. De hade en billigare variant som naturligtvis kan fungera bra men jag har ingen erfarenhet av den. Lycka till!
Igår var jag på panduro och fick tipset att använda dubbelsidig tejp.. Prövade med det igår kväll och det var supersmidigt..
Jag tyckte att spraylimmet var litet svårt att hantera.
man blir kladdig om fingrarna och kladdar av sig på pappret och i trycket.
Fast det är möjligt att jag hade fel teknik. Jag kan vara ganska klantig ibland.
Vilken tejp använder du då?
Jag har förut använt "fototejp", såna små bitar man sätter i hörnen och det är sjukt pilligt!
Man vill ju heller inte att tejpen ska lysa igenom pappret.
Har inte bestämt än om det ska vara ett tunt vellumpapper, eller lite tjockare kopieringspapper.
Kan tänka mig att ett mer "vanligt" papper är smidigast till både spraylim och tejp.
Såg nu på Matton att de har något dubbelhäftande lim på rulle...
Någon som har erfarenhet av detta?
www.mattonbutiken.se/2/HERMAFIX/kat-347/HERMAFIX_VARIO_DUBBELHAFTANDE
Vinterbruden 08 skrev 2008-02-26 09:48:42 följande:
jag har dubbelhäftande fototejp på rulle
Vad heter den tejpen då?
Är det en sammanhängande tejp, eller kommer den ut i småbitar? Den jag har är oxå på rulle... men i småbitar så att säga...
Vinterbruden 08 skrev 2008-02-26 13:40:03 följande:
Nej den är sammanhängande så jag måste klippa till själv.. Den heter 3L och är orange/gul förpackning..
Taperunner låter som en bra idé....
Tipsa är att avnända bollumshandskar när ni sysslar med spraylim, så blir det inte lika kladdigt. Men det är klart att det är pilligt, man vill inte att det ska bli lim på fel sida. Handskarna går att köpa på tex apotek. Dubbelhäftande är ju annars en bra idé, som Vinterbruden 08 säger!
Spraylim är jättesmidigt, men jag har slutat att använda det, eftersom det är så skadligt för miljön... Det är värsta varningstexterna på burken, så jag använder mig av dubbelhäftande tejp, fotohörn(finns i olika färger) samt lite olika klister i stället. Det fungerar lika bra!
Spraylim finns på Panduro.