• delamotte

Räkna med hjälp från föräldrar?

hej på er!

Måste fråga; hur har era föräldrar gjort, har de hjälpt er ekonomiskt för bröllopet?? hur mycket isåfall?? och hur gick det till, dvs frågade ni eller erbjöd de sig?

jag vill ej förvänta mig det av mina föräldrar, men jag skulle definitvit hjälpa mina barn med en del! tycker en tredjedel var låter bra!

tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Räkna med hjälp från föräldrar?
  • nossan

Mina föräldrar betalar en viss del av bröllopet, dom har hjälp alla oss syskon vid bröllopet och betalat 15.000 var. och dom erbjöd sig att göra så.

• Nessan

Jag tycker att ni i första hand ska planera och budgetera ert bröllop utifrån de ekonomiska förutsättningar ni själva har. Skulle någon av era föräldrar (det måste ju inte bli båda föräldraparen) erbjuda sig att hjälpa till kan ni justera budgeten då, eller se det som ett oväntat men välkommet tillskott.

Ja tycker inte att man ska förvänta sig att få något, heller inte kräva att få det, även om du skulle göra det för dina egna barn. Men det beror ju kanske på förhållandet till ens föräldrar och deras ekonomiska situation. Har föräldrarna det knapert kanske de inte kan erbjuda ekonomisk hjälp även om de skulle vilja. Kanske kan de istället hjälpa till praktiskt med dukning eller annat.

• jelikr

Det där är känsligt tycker jag...
    Det beror ju oxå lite på vad föräldrarna har för inkomst och möjligheter.
    Vi har inte bett våra föräldrar om nåt utan fixar det själva , men jag vet att syrran fick en slant 15000 tror jag det var av mamma och pappa när hon gifte sig , så vi får nog oxå en slant.
    Av sambons föräldrar tror jag nog oxå vi får lite pengar men i båda fallen är det en bröllopspresent...

• Fenixx

vi räknar inte med att få något. min mamma har inte möjlighet pga av hennes ekonomi. men skulle hon vilja göra nån liten grej så skulle tex min bukett vara en grej isåfall.

hans sida tror jag inte heller.

så vi sparar ihop till det själva, är ju ändå våran grej.

• nossan

Vi har själva tänkt att betala hela bröllopet själv och inte räknat med att mina föräldrar skulle betala en del av det utan dom ringde upp mig och erbjöd sig att göra så eftersom mina bröder hade fått så. Sa ifrån först då jag tyckte det va mycke pengar dom erbjöd men mina föräldrar stod på sig!

• starchick

Mina svärföräldrar betalar cateringen, såå skönt för det är ju en stooor del! Dom erbjöd sig själva, hade aldrig kommit på tanken att fråga.

• Paeonia

Skulle aldrig fråga men pappa vill bidra med 15000 till resan. Så de pengarna får vi nog på själva bröllopsdagen.

Vi är naturligtvis jätteglada att kunna få extra fickpengar till resan som är dagen efter vigseln.

Ingen annan har erbjudit sig att bidra med något och det är helt ok. för oss eftersom vi budgeterat ett bröllop som vi har råd med

• 20080301

Våra föräldrar har inte betalat något. Det skulle kännas jättekonstigt om dom kom med pengar. Vi är båda vuxna med jobb och ingen av oss har bott hemma på många år så vi ser ingen anledning till att dom ska betala för oss.

Det bästa måste väl vara att ni lägger upp en budget som ni klarar och sen ser ett ev bidrag som bonus.

• ohlala

jag skall betala en del av mina barns bröllop men vet inte om min pappa kommer betala ngt av mitt bröllop.
    min mamma har en fotofirma och är fotograf så hon bjuder på foton o sånt vilket i sthlm kostar ca 10000

• Bling75

Jag tror att alla föräldrar tänker olika. jag skulle aldrig fråga om pengar, men jag skulle kunna be om lite praktisk hjälp.

Mina föräldrar erbjöd sig att betala för och fixa mycket till festen vi ska ha när vi kommer hem från vår utlandsvigsel och bröllopsresa. Det blir dock en lite enklare fest. Min sambos pappa har varken erbjudit sig att hjälpa till praktiskt eller ekonomiskt och det är också helt ok. Men vi kommer kanske be om lite praktiskt hjälp när det närmar sig festen.

• Zozo

Samma här! Vi ville dessutom bjuda vara familjer pa bröllopet och inte bli bjudna sas..

20080301 skrev 2008-02-25 12:49:29 följande:
    Våra föräldrar har inte betalat något. Det skulle kännas jättekonstigt om dom kom med pengar. Vi är båda vuxna med jobb och ingen av oss har bott hemma på många år så vi ser ingen anledning till att dom ska betala för oss.
  • avil

vi betalar allt själva. Tyvärr,hade väl varit skönt att få en del av mamma o pappa...
    De betalade bröllop åt syrran...
    men vi har ju valt att inte säja nåt,så därför vet de ju inget o kan inget ge..O jag TROR definitivt inte vi får nåt sen heller...

• delamotte

Jodå, SJÄLVKLART lägger vi upp en budget som vi SJÄLVA klarar av! jag har ALDRIG räknat eller förväntat mig att mina föräldrar ska hjälpa till... MEN jag kan defintivt erkänna att det skulle underlätta med ett litet bidrag!

har bara hört lite av vänner hur de har gjort så det var då tanken slogs.... (så det har inget att göra med att bo hemma eller inte.... det gjorde inte mina svärföräldrar heller när de gifta sig, men de fick ändå hjälp....iofs andra tider!)

det är som du säger, det får väl isåfall bli en positiv överraskning :)

20080301 skrev 2008-02-25 12:49:29 följande:
    Våra föräldrar har inte betalat något. Det skulle kännas jättekonstigt om dom kom med pengar. Vi är båda vuxna med jobb och ingen av oss har bott hemma på många år så vi ser ingen anledning till att dom ska betala för oss.Det bästa måste väl vara att ni lägger upp en budget som ni klarar och sen ser ett ev bidrag som bonus.
  • delamotte

Vad snällt av din pappa! det är ju en fin gest! vi har räknat med vår resa i budgeten.... men en idé kanske skulle vara att istället önska sig ett bidrag till resan i bröllopspresent!

självklart ska man budgetera ett bröllop man har råd med! Annars vore det knasigt?!

Paeonia skrev 2008-02-25 12:36:54 följande:
    Skulle aldrig fråga men pappa vill bidra med 15000 till resan. Så de pengarna får vi nog på själva bröllopsdagen.Vi är naturligtvis jätteglada att kunna få extra fickpengar till resan som är dagen efter vigseln.Ingen annan har erbjudit sig att bidra med något och det är helt ok. för oss eftersom vi budgeterat ett bröllop som vi har råd med
  • Paeonia

Ja, vi blev jätteglada! Vi hade ju inte riktigt räknat med pengarna. Vi hade redan avsagt oss presenter och önskar oss istället bidrag till resan men med de här pengarna så kan vi ju leva i sus och dus känns det som. Många extra glassar till barnen blir det

Resan är redan betald dessutom så alla ev. bidrag blir rena fickpengar.

• sokkerstruten

Vi förväntar oss inte att våra föräldrar ska betala, vi är ju vuxna och har egna pengar. Om vi inte hade haft råd att betala bröllopet så skulle vi inte lagt oss på den nivån som vi ligger på nu! Sen känner jag mina föräldarar oxå, speciellt min mamma, vill dom hjälpa till med något rent ekonomiskt, vilket hon absolut inte behöver, så kommer jag ju säga nej och att dom inte behöver! Men som sagt känner jag dom rätt så kommer nog en symbolisk gest erbjudas, tex att betala bröllopsklänningen tex. Skulle inte förvåna mig om hon hinner före och går till affären och betalar den innan jag hinner hehe! Dom vill ju så väl så man kommer nog ändå inte kunna tacka nej! Då får dom nog en lite större present av oss som tack för hjälpen, ett presentkort på någon weekend eller så kanske!

Svar på tråden Räkna med hjälp från föräldrar?