• bridesilly

Hjälp med efternamn och lagar?

Är det så att om man har patent på efternamnet så får man inte som ingift ta det efternamnet? någon som vet?

• Svar på tråden Hjälp med efternamn och lagar?
  • Nessan

Hur menar du? Kan du utveckla lite?

Annars gäller att om du fått ett namn genom äktenskap får du inte föra det vidare till ett nytt äkenskap om du skiljer dig från den första. Det är ju inte ditt namn till att börja med.

(Åsså lite ordpeteri: Man kan ha rättigheter till ett namn. Patent får man bara på uppfinningar.)

• bridesilly

Alltså namnet är taget och ingen annan får ha det, köpt eller nåt vad det heter. Min mor upplyste mig om att man nog inte får ta det namnet som ingift då?

• Marsaphir Marlean

Nej du kan inte "ta" tex. namnet Svensson eftersom andra heter det om du inte har det i din eller din m2b's släkt.

• Marsaphir Marlean

Har däremot någon du känner ett namn som tex. bara 3 personer i sverige heter, kan de fråga de 3 om du får ta namnet, men sådana namnändringar brukar sällan gå igenom.

• Miss Blue

Man kan lita på dig Nessan!!
    Du hjälper alltid till, tack igen för hjälpen tidigare här på BT!!!!! Klippa!!

• Marsaphir Marlean

(Har själv haft otur med namnet, så till den grad att min mamma byter namn bara för att jag ska få det jag vill heta)

• anne på grönkulla

Men du får gifta dig till namnet Svensson. Du får också behålla det om du skiljer dig, men din nya man kan itne få det av dig då. Däremot kan dina barn födda senare heta det.

Marsaphir Marlean skrev 2008-02-25 11:38:24 följande:

Nej du kan inte "ta" tex. namnet Svensson eftersom andra heter det om du inte har det i din eller din m2b's släkt.
  • Marsaphir Marlean

Annars gäller att om du fått ett namn genom äktenskap får du inte föra det vidare till ett nytt äkenskap om du skiljer dig från den första. Det är ju inte ditt namn till att börja med.

Det kan man visst det, det gjorde min syster först, dvs. behöll hennes ex. namn, pga. barnen, men sedan ändrade hon till min pappas namn. Så kan man också göra. Allt är bara mer eller mindre krångligt.

• Nessan

Om du gifter dig med någon (som t.ex. har tagit sig ett nybildat namn, men det gäller alla typer av efternamn, nybildade, återtagna gamla släktnamn och även det efternamn man fått från sina föräldrar) får du med dennes samtycke också heta hans efternamn då ni gift er (detta anmäls till skatteverket på namnändringsblanketten, genom underskriften där lämnas samtycket). Skulle ni skilja er och du gifter dig med en annan blir det som jag skrev ovan. Du får alltså då inte låta din nya make få din förra makes namn.

Svar på tråden Hjälp med efternamn och lagar?