• dragonesse

Khao Lak, Koh Lanta, Hua Hin eller Koh Samui?

Har fått lite tips på dessa tre ställen när jag har frågat runt. Vilken av dessa rekommenderar ni och varför? Våra "krav" är fina sandstränder (ej grus eller klippor!) samt möjlighet till utflykter/upplevelser. Behöver dock inte vara något partyställe då det inte riktigt är vår stil.

Vi åker i mitten av januari, kanske ska tilläggas. Det blir bröllopsresa nummer två (ska till Spanien på första resan i augusti, direkt efter bröllopet)!

• Svar på tråden Khao Lak, Koh Lanta, Hua Hin eller Koh Samui?
  • LBC

Jag skulle rekommendera att ni reste till Koh Lanta och om ni har möjlighet, bo på ett hotell som heter Pimalai. Mycket "value" för pengarna. Ligger lite långt från barer etc. men härliga små skyffen som man kan luncha på finns det gott om!

Man kan även med lätthet hyra en bil med chaufför en dag för ca 300kr. Annars finns det ju alltid moppe... Utflykterna är många och bra från Koh Lanta. Snorklingen är riktigt bra, såg bl.a sjöhästar och givetvis, fiskar i alla de färger.
    Vi har besökt alla de ställen du nämner, och spenderat en del tid på varje ort/ö, och detta är helt klart min favorit!

• sofjoa

Vi ska kombinera Bangkok med Koh Chang.. Koh Chang är Thailands näst största ö efter Phuket.. Fin natur (regnskog), goda snorklingsmöjligheter (många andra småöar att åka till) lite lagom liv och rörelser på ön... Koh Chang är fortfarande ganska oexploaterat... rekommenderas....

• snaily

Jag röstar på Khao Lak eller Koh Lanta eftersom båda är fina ställen och jag har aldrig varit på de andra ställena. Det är dessutom rätt tid på året för att åka till västra sidan. Khao Lak är ju supertrevligt, lugnt och skönt men med en massa möjligheter till utflykter. Stranden är lite klippig på vissa ställen men den är många kilometer lång så det går även att hitta "släta" partier. Från Khao Lak kan man åka båt ut till Similanöarna som har riktiga paradisstränder och världens bästa dykning/snorkling. Koh Lanta är också fint men finns kanske inte lika mycket att göra där, förutom sol, bad och dykning.
    Blir nästan lite avundsjuk nu... hoppas ni får en härlig resa!

• dragonesse

Det lutar åt Khao Lak, men jag vill gärna ha fler tips!

• MrsFellerA

Vi åker till Koh Lanta om ett par veckor. Har aldrig varit där tidigare, men jag kan återkomma...

• Silva79

Jag gillade inte Koh lanta när jag var där, för mycket sten och klippor som stack upp på stranden och väldigt isolerat.
    Mitt favoställe var Au Nang i krabiområdet. Mycket utflykter, en fin strand med krossade snäckskal som sand och nära till Railey beach. Nu är det 10 år sen jag var där, så saker och ting kan ju ha ändrats :)

• 8108

Ao nang är numera som mallis typ Alla pratar svenska (finska med mig av någon konstig anledning-måste vara för att jag gick runt med hätta och flätor hela tiden hehe) Men det är ju lätt att ta sig ut till öarna därifrån (dock kan jag tyvärr inte rekomendera riley längre om du inte vill slåss om en plats att lägga ner filten på- knappt chicken Island heller) Vi gillade Khao Lak väldigt mycklet förra året. Allt är fräsch och återuppbyggt och folket där är oerhört ödmjuka. Inte samma charterkänsla. Men det var förra året... Om ytterligare ett år är säkert turismen tillbaks i nästan samma utsträckningi Khao lak igen?

• Silva79

Tråkigt att allt ska förstöras av för mycket turister. Vi var ju visserligen där under lågsäsong, kanske därför det var lite lugnare också.

8108 skrev 2008-02-23 11:07:27 följande:
    Ao nang är numera som mallis typ Alla pratar svenska (finska med mig av någon konstig anledning-måste vara för att jag gick runt med hätta och flätor hela tiden hehe) Men det är ju lätt att ta sig ut till öarna därifrån (dock kan jag tyvärr inte rekomendera riley längre om du inte vill slåss om en plats att lägga ner filten på- knappt chicken Island heller) Vi gillade Khao Lak väldigt mycklet förra året. Allt är fräsch och återuppbyggt och folket där är oerhört ödmjuka. Inte samma charterkänsla. Men det var förra året... Om ytterligare ett år är säkert turismen tillbaks i nästan samma utsträckningi Khao lak igen?
Svar på tråden Khao Lak, Koh Lanta, Hua Hin eller Koh Samui?