• Sataya

hur?

hur får ni ner kostnaderna? vad går era bröllop på?
    var får ni in alla pengar osv??

har inte haft all tid osv som jag behövt att planera osv så jag ligger efter både i sparandet och planerna så jag behöver all hjälp jag kan få.. alla tips är välkomna..

• Svar på tråden hur?
  • 2008-08-09

Vi bestämde en summa på 20.000 kr och så håller vi stenhårt på den!
    Vi spar så mycket vi kan varje månad, men det är alltid något som kommer emellan....bilskatt, tandläkare osv osv.
    Men mina föräldrar kommer att hjälpa till lite med kostnaden till festen har vi fått veta, osäker på hur mycket dock.

• Sataya

alltså vi har typ inte sparat ett skit:S tyvärr eftersom det är som du säger, alltid något som kommer emellan och nu för snart 6v sedan så fick vi en dotter med och hon kostar ju pengar ju...
    har dock betalt festlokalen och en del av fotografkostnaderna.. men budgeten är uppe i 20 000.. det är illa, ska gifta oss den 19/7

• Jonna83

Vi har betat av grejer att betala lite då o då, eftersom vi bodde i lgh o hade ganska bra löner båda två så brydde vi oss inte om att lägga undan så mycket utan tänkte att vi betalar det som det kommer. Nu i veckan köpte vi ett hus, så nu sitter vi i en heeeelt annat båt sas.. Vi har ringar, hans kläder o all dekoration o sånt kvar, känns sådär..
    Man får väl tänka till en extra gång vad man egentligen behöver o snåla lite.. men ja, tips tas gärna emot ;)

• Nightingale

Vi har sparat i flera år till framtida hus, renovering, ny bil och sånt där. Men vi har ändå satt en budget på 40.000. Den försöker vi hålla på.

Vi lagar maten själva. Jag har en kompis som är fotograf. Skoran köpte jag på studentskorean i våras, klänning begagnad, ringen beställer jag på internet. Kostar på mig en sminkkurs och sminkar mig själv (kommer ändå att gråta bort allt), sambons syrra ska fixa håret osv osv. Det gäller att kolla runt med sina kontakter.

• 2008-08-09

Jaa..jag kan inte ge så många andra tips än att tänka BUDGET när det gäller allt!
    Ett litet spartips kan vara att småhandla grejer under tiden. Tex nu om några veckor ska jag ner till stockholm och kommer där att inhandla massor av grejer till festen m.m. Detta eftersom jag nu har samlat ihop lite mer än sambon.
    Han kommer i sin tur att kunna jobba över mycket mer framöver våren och sommaren, så han får ta maten och de dyra som kommer närmare bröllopet.
    Vi försöker göra så mycket vi kan själv och försöker anlita vänner och bekanta till olika saker.

• EmmyKarnerud

Vi tänker "less is more". Vi försöker spara en del, men också att alla gäster får betala 200 kr per person (det inkluderar mat och boende fre kväll till sön fm).
    Men som min (än så länge-) sambo sa att det viktiga är ju att man är tillsammans, och om vi sen dricker bag in box-vin och käkar bröd med humus - so be it, det skulle säkert bara göra det avslappnat och skönt : )

Annat vi gör:
    Vigsel, fest, middag och allt på en enkel lägergård
    Köper all alkohol i Tyskland
    Syr enkel klänning själv med hjälp av kompis
    Lagar mat tillsammans med en (kock)kompis
    Ringar köpte vi på nätet 24karat.se (rekommenderas varm)
    Sminkar, målar naglarna och fixar håret själv med hjälp av kompisar

Det viktiga är nog att lägga bort alla måsten, man MÅSTE inte ha massa grejer bara för att det är tradition eller för att någon annan har det, tänk hur NI VILL ha det!
    Lycka till!

Svar på tråden hur?