• LLJÖ

Tips på snittar?

Jag är på jakt efter lite tips på goda snittar man kan göra i ordning dagen innan bröllopet och sedan förvara i kyl/frys. De ska ha en bröllopskänsla, alltså en lyxig känsla men får gärna vara enkla att tillreda.Har ni några bra tips till mig? (Bröllop i augusti)

• Svar på tråden Tips på snittar?
  • starchick

Jag vill också ha tips

• LT2B

Något jag gillar är kronärtskocksbottnar (som fått ligga på lite papper en stund innan så att de inte är kladdiga. Sen har man gräddfil, rödlök lite rom och räkstjärtar på. Väldigt goda och lite annorlunda.

Om du vill köra vanligt med tillskärda formfranskabitar så skulle jag köra på två olika en klassisk skagen och en med kanske renstek, cream freache och lite pepparrot.

• marjoh

Min samos föräldrar ska göra våra snittar och har gjort några vi provsmakat, De är tunnbröd av något slag som de rullat in olika innehåll i och skurit i skivor

En sort med renkött och pepparrots creme fraiche
    en annan med soltorkade tomater och oliver
    ocg så ska de göra någon med lax tror jag de sa

• DollyLolly

Hej Här kommer några fler tips:
    Hör av dig om du vill ha recept:
    Miniwraps fyllda med creamcheese, lax samt honungsdijon (jättegoda, om man köper olika färger på tortilla brödet, typ spenat och tomat så ser det trevligt ut när man lägger upp på fat)
    Crostini med brie samt mangochutney
    Crostini med tonfiskröra
    Minipajer med sol.tomat samt salami

Ja det var några tips!
    Lycka till!

• idafrida

Jag gillar inte formbröd, som man brukar göra snittar av, så jag brukar göra alla varianter på tunt skivat baguettebröd istället. Några enkla favoriter:
    Cream cheese med pepparrot och gravad lax
    God rom (löjrom är godast tycker jag, men vanlig ishavsrom funkar också), creme fraishe, nån och finhackar röd lök. Jag brukar först breda på creme fraichen, sedan klikca på rom och sist strö på lite lök.
    Röra på hackade räkor, hackad avocado, creme fraiche, lite hackad rödlök och citron. Garnera med en räka och dillkvist.
    Tomat, mozarella och basilika: varva skivad tomat och basilika. Strö över hackade basilikablad.
    Chrevre, fikon och pinjenötter: Bredbar chevre (eller blanda vablig chevre med lite färskost), garnera med skivade färska fikon och några rostade pinjenötter.

Lycka till!

• idafrida

Fast rom och räksnittarna går nog inte så bra att förbereda...

• LLJÖ

Tack för alla tips! Fast allt med bröd kan bli liute segt om man gör i ordning dagen innan gissar jag. Men tunnbrödssnittarna, kan de stå ett dygn?

Man kan ju visserligen göra i orddning olika röror som personalen bara kan langa upp på crostini, baugette eller liknande...

• Caflisch

Vi hade tunnbröds-snitt-snurror (eller vad man ska kalla det ) med philadephia röror på en utställning. Då rullade vi ihop och virade in i plastfolié dagen innan, sen in i kylen och skar upp dom nån timme innan det var dags. Tyckte det gick toppen bra!

Philadephia rörorna var förresten super enkla och tydligen imponerande för vi fick mycket beröm för dom! Köpte en stor bruk philadephia (typ 3 kg eller vad det är i dom) och hade färsk basilika och gräslök i ena röran och färsk basilika och soltorkade tomater i den andra. Bara att hacka och blanda i philadephian. Lätt som en plätt

LLJÖ skrev 2008-02-22 09:36:03 följande:
    Tack för alla tips! Fast allt med bröd kan bli liute segt om man gör i ordning dagen innan gissar jag. Men tunnbrödssnittarna, kan de stå ett dygn?Man kan ju visserligen göra i orddning olika röror som personalen bara kan langa upp på crostini, baugette eller liknande...
  • marjoh

Tror tillochmed att sambons föräldrar sa att de gick att frysa men är inte säker har ingen riktig koll har lämnat över det helt till dom och tänker på annat

LLJÖ skrev 2008-02-22 09:36:03 följande:
    Tack för alla tips! Fast allt med bröd kan bli liute segt om man gör i ordning dagen innan gissar jag. Men tunnbrödssnittarna, kan de stå ett dygn?Man kan ju visserligen göra i orddning olika röror som personalen bara kan langa upp på crostini, baugette eller liknande...
  • Waersta

vad gott det lät! Så ska vi också göra!! Tack för tipset. Kanske man kan ha oliver också..

Caflisch skrev 2008-02-22 10:24:30 följande:
    Vi hade tunnbröds-snitt-snurror (eller vad man ska kalla det ) med philadephia röror på en utställning. Då rullade vi ihop och virade in i plastfolié dagen innan, sen in i kylen och skar upp dom nån timme innan det var dags. Tyckte det gick toppen bra!Philadephia rörorna var förresten super enkla och tydligen imponerande för vi fick mycket beröm för dom! Köpte en stor bruk philadephia (typ 3 kg eller vad det är i dom) och hade färsk basilika och gräslök i ena röran och färsk basilika och soltorkade tomater i den andra. Bara att hacka och blanda i philadephian. Lätt som en plätt
  • eleja

Vad som helst i smördegssnurror är ju både enkelt och gott. Det gör man som en rulltårta med valfri fyllning och bakar i ugn tills de får lite färg (uppskurna alltså). De kan man ha i frysen, och de klarar sig också i vanlig kakburk åtmistone en vecka.
    Som fyllning kan man har t.ex
    parma, fetaost och basilika
    Hackade oliver och chevre
    Eller egentligen precis vad som helst.

• gussilago

Tunnbrödsrullar går jättebra att frysa!
    Jag gjorde en variant med röktlax, paprika/chili creamfraich scharlottenlök.(dryga ut med vanlig om du tycker det blir för starkt)
    En annan med hamburgerkött och pepparot o creamfraich. rulla ihop och frys in, skiva dem när de fortfarande är något frusna!

• ohlala

man kan ju ta en liten pepparkaksform och trycka ut snittarna med

• 8108

mums vad hungrig jag blev nu

För ett tag sedan läste jag i lite olika trådar om några basilikahjärtan(?) Någon som vet vad jag menar och testat dem? De blev bäst om man lät dem ligga ett tag i frysen har jag för mig??

Svar på tråden Tips på snittar?