• ais75

lite sent ute...

Hade tänkt fria på skottdagen men fick ingen barnvakt så jag la mer eller mindre ner projektet. Tänkte att det får bli något litet hemma och jag inte fegar ur helt...och så ringer min svärmor ikväll och säger att de kan ta barnen nästa fredag. Helt plötsligt börjar paniken komma krypande. Hur ska jag göra nu? Nu blev det ju plötsligt allvar på något vis. Det är inte det att jag är nervös för vad han ska svara, eller att jag känner att han måste fria...är nog mest rädd för allvaret. Men, vad tusan, 2 barn, villa och kombi - är inte det allvar så säg

Kan inte bestämma mig riktigt för om eller hur detta ska gå till. Ska jag slå på stort och boka hotell eller ska jag damma av Murikkan och laga middag ute nere vid havet, eller ska jag fixa något hemma, eller ska vi äta på restaurang...tankarna bara dansar runt. Hur gör ni?

Behöver nog få en liten spark i baken om jag ska fixa det här...så sparka mig hårt

• Svar på tråden lite sent ute...
  • malous

Det här fixar du!

Jag skulle slå på stort men så åkte jag och fästmannen också till Paris och förlovade oss så jag kanske inte är helt opartisk ;).

• Ullrika

Och jag skulle köra low key, frieri hemma över en middag som du lagt ner lite extra krut på. Men det är nog för att jag tycker att det är mer jordnära och naturligt för mig... varken jag eller sambon är särskilt romantiska av oss. Jag hade nog tyckt att det känts lite konstlat om han friat till mig på ett hotell. Men det är JAG. Utgå från vilka ni är och vad som du tror skulle uppskattas mest.

• Semesterbruden

Tack ! Det finns en som har precis samma problem som mig =)

Jag är i precis samma situation. Jag har bestämt mig för att göra lite mysigt i sovrummet och kanske fria där MEN när han kommer från jobbet så är inte klockan mer är 18.00 och då kan vi inte gå och lägga oss !!! Han kommer att gå in i sovrummet för att byta om så jag kan inte smyga med det. Ska jag göra något i resten av huset så det är fint överallt? Men tänk om det kommer någon oväntad gäst, hur förklarar jag det då ?

Mat med lite kärlek, massage, myspys och mycket ljus !!!

• EvelinaK

Jag tycker absolut att du ska fria på skottdagen. Och gör det hemma.. med mys..
    Säg till honom att på fredag har vi mys, har ordnat barnvakt... Sen när han kommer hem kan du har lagt fram vilka kläder han ska ha för att inte får gå in i sovrummet och undrar han varför säg att du har en överraskning på gång senare...
    Ge han ett glas vin och låt att gå och duscha o byta kläder så hinner du fixa det sista!!
    Glöm inte köpa sexiga underkläder...

Lycka till!
    Tjing..

• Semesterbruden

Men gud ja, det hade jag inte ens tänkt på - det är alltid uppskattat med lite nya underkläder !!!!

• ais75

Ja, det lutar nog mot att det blir något enkelt. Jag skulle inte våga fria på t.ex. en restaurang och han skulle nog inte uppskatta det heller. Han gillar nämligen inte att stå i centrum. Det är nog det värsta med ett bröllop för honom - att måsta stå i centrum en hel dag.

Min sambo är hemma från jobbet redan strax efter halv fyra så jag måste ha fixat det mesta innan. Hinner nog hem en stund innan, men inte särskilt länge. Har dock inte riktigt lämnat tanken på att vi ska göra det någon annanstan. Vi har liksom inget riktigt datum när vi blev tillsammans, ingen plats som är "vår" ingen "egen" låt eller nå´t sånt. Kan sakna det lite ibland och skulle därför vilja uppnå det lite nu - därför känns hemma lite tråkigt. Hans föräldrar bor jättefint nära havet och där runt omkring finns det ju många fina smultronställen, men många av dessa är ju redan förknippade med en massa annat, både från hans uppväxt samt att vi döpt en son där nere osv. Skulle vilja ha något som inte är förknippat med sån´t. Vi bor i och för sig inte heller så långt från havet, men några mil därifrån. Var ett tag inne på att vi skulle laga mat över öppen eld på en grillplats på en sandstrand nere vid havet, men när jag åkte dit och tittade var det så högt vatten att nästan hela stranden, halva grillplatsen samt det fasta bordet stod under vatten. Blev ju inte riktigt lika mysigt då (om det kan bli mysigt på en isig sandstrand i februari...). Hade ett tag en tanke på att han skulle få ett brev när han kom hem (jag är ju inte hemma då) där det står något i stil med att han ska klä sig varmt, sätta timern på bastun (så den är varm när vi kommer hem) och sedan åka till stranden, men jag vet inte om det funkar nu.

Till saken hör också att han börjat skämta om att det är skottår i år (hans kusins tjej friade nämligen förra skottdagen) och har börat pika mig för det. -Ja, vi får väl se vad du hittar på i år då. Man kanske ska hålla sig undan...ha,ha,ha...

Han kommer ju alltså att genomskåda allting när kan kliver innanför dörren och då är ju halva överraskningen liksom förstörd känns det som.

En annan tanke som slagit mig är (eftersom han är så medveten om att det är skottdag) att liksom lura honom att fria genom att lämna ett brev med det jag skrev tidigare samt avsluta med någon slags pik till honom och lämna två ringar på bordet hemma.

Gud vad flummigt och långt detta blev, men tankarna bara snurrar runt hela tiden. Kom gärna med fler tips eller åsikter också för den delen.

• Kaffemoster

Kanske du ska göra så här ...

Se lite trött och sliten ut .. och att du absolut inte har något frieri i åtanke .. ät middag som vanligt .. sen plockar du fram skumpa flaskan och ringarna som du gömt .. kanske choklad doppade jordgubbar .. och nya underkläderna under mysbyxorna ...

Eller så tar ni en biltur till ett mysigt ställe efter maten. Eller kanske känner du att du "behöver" en promenad efter maten till något mysigt ställe ... Sen kan ni dricka skumpan när ni kommer hem ...

• Granfot

Murikkan och havet lät som något jag skulle ha uppskattat, men det förutsätter ju att din snubbe gillar havet, mat lagad utomhus och hela den biten... :)

Lycka till!

ais75 skrev 2008-02-20 22:06:02 följande:
    Hade tänkt fria på skottdagen men fick ingen barnvakt så jag la mer eller mindre ner projektet. Tänkte att det får bli något litet hemma och jag inte fegar ur helt...och så ringer min svärmor ikväll och säger att de kan ta barnen nästa fredag. Helt plötsligt börjar paniken komma krypande. Hur ska jag göra nu? Nu blev det ju plötsligt allvar på något vis. Det är inte det att jag är nervös för vad han ska svara, eller att jag känner att han måste fria...är nog mest rädd för allvaret. Men, vad tusan, 2 barn, villa och kombi - är inte det allvar så säg Kan inte bestämma mig riktigt för om eller hur detta ska gå till. Ska jag slå på stort och boka hotell eller ska jag damma av Murikkan och laga middag ute nere vid havet, eller ska jag fixa något hemma, eller ska vi äta på restaurang...tankarna bara dansar runt. Hur gör ni? Behöver nog få en liten spark i baken om jag ska fixa det här...så sparka mig hårt
  • ais75

Han kommer ju att fatta att något är på gång om barnen inte är hemma när han kommer hem så det kan nog vara lite svårt att fejka trötthet även om idén var bra.

MIn sambo är ju uppvuxen vid havet så där är det inga problem. Han har dessutom nyss köpt ett par nya fjällrävenbyxor (älskar fiske) så då får han ju användning för dessa också.

Detta medför ju dock att man är rätt beroende av vädret och kan ju verkligen växla den här tiden (här i alla fall). Vet inte om det blir tidigt redan vid fyra-halvfem tiden, men det är ju liksom då han kommer hem (och jag vill inte vänta ute i flera timmar...). Det är ju fortfarande ljust då - om det nu är en fördel eller en nackdel...

Ska fundera lite till. Kom gärna med fler förslag.

• ingenjörsbruden

Jag ska också fria på skottdagen.....men jag har redan börjat att lägga ut blindspår...... :)

Jag har sagt till honom att nästa helg får han inte boka in något o att vi ska gå ut o äta på lördagen.
    Har tänkt att han ska boka restaurangen så att han är säker på att det blir ngt på lördagen.

Har lyxen att kunna ta ledigt hela fredagen så då ska jag städa, tvätta, duka fint, hämta mat fr favorestaurangen, köpa vin, köpa några rosor. Har tänkt att jag ska försöka lura honom att jag har ett migrän anfall o inte kan åka till jobbet.....hoppas bara att jag inte får migrän...... :)

Du kan inte få honom att göra något ärende eller hjälpa ngn polare med något...dataproblem...tunga lyft... Så att han kommer hem lite senare....måste köpa vin? Eller mjölken är slut?!

Klart så kommer han att fatta att något är på gång....våra m2b är ju inte dumma!!! :) Men de vet ju inte vad som kommer att hända!!! :)

Börja med fireret kanske?! Strö rosenblad i hallen o tända ljusspår in till vardagsrummet där du står omgiven av tända ljus......

Bara några tankar!

Lycka till!!!

• Urcellen Ellen

Bra idé där "Kaffemoster"!
    Jag har förberett min sambo lite genom att skämta lite om att det är skottdagen snart och då får tjejer fria. Vet att jag kan få nej och vill inte göra för stor sak av det, men vill ändå ha nåt överraskningsmoment och visa att jag har ansträngt mig lite och verkligen vill gifta mig. På fredag lär det nog bli myskväll till Let's Dance som så ofta. Jobbar ute på fredag (brukar jobba hemifrån) så någon middag hinner jag inte laga, men efteråt skulle man ju kunna plocka fram skumpa och fixa chokladdoppade jordgubbar (som han dessutom verkligen gillar). Man kan ju ta några med vit choklad och några med mörk så symboliserar de till och med våra hårfärger. Är inte det lite romantiskt, så säg?

• ingenjörsbruden

Urcellen Ellen skrev 2008-02-26 14:55:56 följande:

Bra idé där "Kaffemoster"!Jag har förberett min sambo lite genom att skämta lite om att det är skottdagen snart och då får tjejer fria. Vet att jag kan få nej och vill inte göra för stor sak av det, men vill ändå ha nåt överraskningsmoment och visa att jag har ansträngt mig lite och verkligen vill gifta mig. På fredag lär det nog bli myskväll till Let's Dance som så ofta. Jobbar ute på fredag (brukar jobba hemifrån) så någon middag hinner jag inte laga, men efteråt skulle man ju kunna plocka fram skumpa och fixa chokladdoppade jordgubbar (som han dessutom verkligen gillar). Man kan ju ta några med vit choklad och några med mörk så symboliserar de till och med våra hårfärger. Är inte det lite romantiskt, så säg?
    Låter ju kanon!!!!
    Lycka till!!!
  • ais75

Nu är det ju nära på riktigt. Jag har nog mer eller mindre bestämt mig för att det får ske hemma i soffan. Eftersom han pikat mig innan om att det är skottdagen så känns det som han skulle genomskåda allt direkt om han kom hem och barnen inte var hemma. Eftersom jag är lite inne på att det ska bli en överraskning så tänkte jag låta kvällen fortlöpa som vanligt med middag, Bolibompa, läggning av barn osv. Då kanske han "glömmer bort" vad det är för dag och sedan överraskar jag i TV:soffan med skumpa, ringar och något tilltugg. Hoppas bara att jag "vågar".

Nä, nu ska jag vika tvätt och gruva mig lite för morgondagen

Vi hörs i morgon och lycka till alla!

Svar på tråden lite sent ute...