• Frugan2b

Systern-glädjedödare

Jag berättade för min syster häromdagen att jag ska gifta mig, att hon är välkommen at fira med oss och att vi har hyrt upp en gård vid havet där bröllopet kommer att äga rum idagarna tre.

Det första hon sa var "Jaha - inte för det, men jag har varit vid den där gården och det luktade mögel där". Vilken rolig respons! Hade kanske varit kul med ett grattis - jag är glad för din skull?

och vad tror hon, ett hundraårigt gammalt stenhus vid havet kanske inte luktar ajax och doftljus?

Sedan fortsatte hon att fälla negativa kommentarer om vår planering/tankar runt vårt bröllop.

Blev så bitter - och känner mig rädd att hon kommer att förstöra mitt bröllop med hennes negitiva attityd.

GGGGGrrrrrrr....

Måste bara skriva av mig. Någon annan som har erfarenhet av hur man ska hantera missunsamma systrar? Känner att hela min glädje bara rann av mig.

• Svar på tråden Systern-glädjedödare
  • Vidalila

hon är nog bara avundsjuk...

• 8108

Fråga henne rakt ut varför hon är så negativ!
    Troligtvis är hon bara avundsjuk eller så är hon bitter över något helt annat. Tar du tag i det nu kanske du både räddar er relation och får henne att inse att hon knappast vinner någonting på att sprida massa negativitet runt sig!

• Frugan2b

Vet faktiskt inte alls vad problemet är...Känns som att jag kommer att behöva bita ifrån om hon inte skippar attityden...

• 2008-08-09

Har en syster som är ungefär så där negativ också...minns inte riktigt vad hon sa när vi berättade om bröllopet, men typ "jaha vad är det för mening med det?". Känns ju väldigt kul med sånna systrar...
    Som tur är, har jag en HELT underbar syster också som började gråta av glädje när vi berättade!!

Jag har för flera år sedan slutat bry mig när det gäller syster nr 1, hon är bara sån...negativ och tråkig...
    Jag glädjs istället med syster nr 2!
    Man måste försöka sluta ta åt sig när folk säger negativa saker, även om det är svårt...man lägger ner så fruktansvärt mycket energi på att må dåligt annars, och det förtjänar dom inte!

• lycklig78

Jotack, såna finns det många av. Jag har också varit grymt irriterad, men jag har bestämt mig för att inte bry mig längre.

• MissieA

Hmm, mitt tips är att du säger till henne att hon får sluta upp med de negativa kommentarerna. Ifall hon ändå inte gör det undvik bara det ämnet när du pratar med henne även om du blir lessen och man egentligen ska kunna prata med sin syster om det.

Tänk på att du inte får bli lessen på grund av henne.

• Lady o Lufsen

Har någon funderat på om det kanske inte alls rör sig om AVUND så fort man fäller en negativ eller annan "märklig" kommentar. Varför är vi så snabba att dra slutsatser...

KAN det bero på annat än just avundsjuka??

KAN det bero på att man känner sig besviken, rädd, chockad, överrumplad, misstänksam eller kanske helt enkelt sorgsen..?

Det kan ju bero på vad som helst egentligen, beroende på vilken relation man själv tycker sig befinna sig i gentemot den som ska gifta sig, vad man själv bär med sig i ryggsäcken och vad man själv tror ska hända när äktenskapet väl blir av...

• MissieA

Lady o Lufsen skrev 2008-02-20 21:40:45 följande:

Har någon funderat på om det kanske inte alls rör sig om AVUND så fort man fäller en negativ eller annan "märklig" kommentar. Varför är vi så snabba att dra slutsatser...KAN det bero på annat än just avundsjuka??KAN det bero på att man känner sig besviken, rädd, chockad, överrumplad, misstänksam eller kanske helt enkelt sorgsen..?Det kan ju bero på vad som helst egentligen, beroende på vilken relation man själv tycker sig befinna sig i gentemot den som ska gifta sig, vad man själv bär med sig i ryggsäcken och vad man själv tror ska hända när äktenskapet väl blir av...
    Hmm nja tror att det oftare handlar om avund än personlig sorg. När jag är sorgsen är det SISTA jag vill göra någon annan ledsen och försöker istället vara positiv. Men visst kan det vara något annat men tycker i så fall att det är ännu värre om hon tar ut det över systern som är så glad.
  • 2008-08-09

Såklart att det kan handla om annat än avundsjuka. Min syster är nog inte direkt avundsjuk på mig, det tror jag inte. Hon är bara för egocentrisk för att bli glad över någon annans lycka!

• Lady o Lufsen

Fast nu menade inte jag att personen kände sig sorgsen i största allmänhet...jag menade såklart att personen kanske kände sorg över att systern eller väninnan gifte sig...en viss skillnad.

MissieA skrev 2008-02-20 21:43:38 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2008-02-20 21:40:45 följande:
    Hmm nja tror att det oftare handlar om avund än personlig sorg. När jag är sorgsen är det SISTA jag vill göra någon annan ledsen och försöker istället vara positiv. Men visst kan det vara något annat men tycker i så fall att det är ännu värre om hon tar ut det över systern som är så glad.
Svar på tråden Systern-glädjedödare