• stbm

Hur ska jag göra???

Min bästa vän som är som en syster för mig ska också gifta sig, vilket jag tycker är jätte kul. Mitt problem är att det kommer kosta sååå mycket att gå på hennes bröllop, c:a 15 000kr (hon bor utomlands och ville även att jag ska vara tärna) samt att de valde att sätta sitt bröllop 6 månader innan oss fast hon redan visste när vi hade bokat (vilket är ok i sig men det blir mycket pengar på 6 månader med vårat bröllop +åka till hennes). Hon ville att både min m2b och jag skulle komma, men om vi inte vill ta från vårt bröllop så kan vi inte båda åka (jag är student så jag kan knappast lägga undan en massa pengar varje månad). Problemet är att det blir väldigt mycket pengar strax innan vårt eget bröllop + att hon har berättat att hennes m2b definitivt inte kan komma på vårt bröllop (han har bara 2veckors semester/år) och kanske även inte hon eftersom de troligtvis kommer hem från smekmånaden i början på juli? känner mig sååå besviken, för hon förväntar sig att jag kommer men kommer kanske inte själv när jag gifter mig. Vet inte vad jag ska göra hon kommer att bli jätte ledsen och arg om jag inte kommer, men vad tycker ni: är det inte för mycket med 15 000 för att gå på någons bröllop speciellt när ens eget är 6månader senare + att hon kanske inte kommer på mitt bröllop?? Hur skulle ni ha gjort? Känner att jag måste nog prata med henne om detta men hon är ganska mycket en bridezilla just nu?oj vad långt och krångligt det råkade bli, men hoppas ni orkar läsa ändå

• Svar på tråden Hur ska jag göra???
  • Ickaflicka

Hmmm... tråkigt! Kan ni inte komma överens om att ni fyra istället ses vid annat lämpligt tillfälle (och på lämplig ort som inte kostar för mycket för er) och tillsammans firar era respektive giftermål? Kan ju vara en lösning?

• Nikajo

Hmmmm...kommer inte hon på ditt bröllop, så kan ju hon inte kräva att du kommer på hennes?! Näpp håller med föregående inlägg. Bestäm att ni ses nån annan gång alla fyra.

• stbm

jo det skulle vara trevligt, men hon skulle nog inte acceptera om jag inte kom till bröllopet. vill inte mista henne som vän heller

• pallesj

Om ni nu är så nära vänner tror jag inte du förlorar henne som vän, hon måste väl oxå förstå att du har andra utgifter med ditt eget bröllop och inte har råd att åka på hennes, Skulle hon då inte komma på ditt heller håller jag med de andra att ni bestämmer att träffas nån annan gång

• 20080301

Men hon måste ju förstå att det är massor med pengar speciellt precis innan ditt bröllop. Och varför skulle det vara ok att hon inte kommer till dig men inte att du uteblir?

• Ickaflicka

Jag förstår att bridezillas kan vara skrämmande, men även bridezillas går oftast tillbaka till sitt normala jag efter bröllopet är över... Om hon fortfarande efter bröllopet är arg på dig för att du inte hade råd att komma, så är hon ingen bra vän!

• Zozo

Men snälla nan.. Om hon inte kommer pa ditt maste hon ju kunna första att du inte nödvändigtvis kan komma pa hennes! Vad är det annars för en vän?
    Maste det a andra sidan kosta sa mycket som 15 000 om du nu tex skulle kunna tänka dig att aka själv? Var bor hon? Kanske hon kan fixa gratis bostad at dig pa plats, sa att det "bara" är flygbiljetten som kostar?

• Piha

Om hon är din bästa vän så borde du kunna tala om för henne att du helt enkelt inte har råd att komma, hur mycket du än skulle vilja. Klart hon blir ledsen och besviken, liksom du blir om hon inte kommer till ditt, men är ni goda vänner så borde ni har förståelse för varandras situationer och att de inte förstör er vänskap. Håller ni bara en öppen kommunikation är det lösningen på mycket =).

Lycka till!

// P

• Ickaflicka

Håller med Zozo, kan hon inte hjälpa dig med kostnaderna?

• stbm

hm jag ska prata med henne... anledningen till att det blir sååå dyrt är biljett, tärnklänning (som hon vill att jag ska ha), skor till klänningen, fixa hår på salong (hon vill att alla tärnor har samma frisyr...), sminkning på salong +present. utöver detta fickpengar till olika transporter och mat +eventuellt extra utgifter.

Svar på tråden Hur ska jag göra???