• Miisen

Besviken på vår två-årsdag

Jag och min underbara pojkvän firade vår två-årsdag i helgen, och han hade lovat att han skulle planera och fixa allt. Jag hade inte så höga förväntningar, han har t.ex. nästan inga pengar just nu, men han brukar vara romantisk och kreativ så jag tänkte att något trevligt kommer han nog på.
    Jag sov hos honom på natten (vi bor fortfarande hemma) och på morgonen tillkännagav han sina planer. Vi skulle äta frukost framför teven och se på en anime-serie, och sedan skulle vi gå en promenad till ett utkikstorn vi brukar gå till ibland. Sedan sa han lite vagt att vi kanske kunde köpa godis och se på film på kvällen.
    Det var allt som hände på hela dagen! Det var en mysig dag, men helt vanlig, vi gjorde det vi brukar på helgen. Jag hade hoppats på något speciellt, kanske frukost på sängen, en liten dikt eller sång (han är duktig på att spela gitarr), hitta på något vi inte gjort förut eller vad som helst.
    Jag är dålig på att hålla mina känslor inom mig, så han såg ju att jag var besviken och frågade vad det var. Och jag kunde inte låta bli att säga vad jag kände, även om det kändes fel att klaga. Jag tyckte att det verkade som att han inte hade ansträngt sig, men han tog illa vid sig och tyckte att han hade planerat. Det slutade med att jag grät och han var sur, men sen kramades vi och det var inte så mycket mer med det.

Det känns bara så tråkigt att vår speciella dag blev så väldigt vanlig. Om jag hade vetat om det här innan hade jag ju hellre planerat den själv eller tillsammans med honom. Nu känner jag ine riktigt för att planera en överraskningsdag på ett tag, och jag tror inte att han kommer att komma på tanken heller.

• Svar på tråden Besviken på vår två-årsdag
  • Lucia05

Huvudsaken är väl att ni vet att ni tycker om varandra?

• Lavendelblomma

Behöver det vara extra romantik, rosor, hotell, champagne för att du ska bli nöjd? Menar inget illa, men varför måste allt vara så "fint" - räcker det inte med att ha en mysig dag tillsammans? Jag tycker inte att man ska jämföra sina förållanden med glamour och hollywood, alla gillar inte den typen av överaskningar. Och vad gjorde du själv för att göra dagen extra mysig?

Miisen skrev 2008-02-18 22:31:42 följande:
    Jag och min underbara pojkvän firade vår två-årsdag i helgen, och han hade lovat att han skulle planera och fixa allt. Jag hade inte så höga förväntningar, han har t.ex. nästan inga pengar just nu, men han brukar vara romantisk och kreativ så jag tänkte att något trevligt kommer han nog på.Jag sov hos honom på natten (vi bor fortfarande hemma) och på morgonen tillkännagav han sina planer. Vi skulle äta frukost framför teven och se på en anime-serie, och sedan skulle vi gå en promenad till ett utkikstorn vi brukar gå till ibland. Sedan sa han lite vagt att vi kanske kunde köpa godis och se på film på kvällen.Det var allt som hände på hela dagen! Det var en mysig dag, men helt vanlig, vi gjorde det vi brukar på helgen. Jag hade hoppats på något speciellt, kanske frukost på sängen, en liten dikt eller sång (han är duktig på att spela gitarr), hitta på något vi inte gjort förut eller vad som helst.Jag är dålig på att hålla mina känslor inom mig, så han såg ju att jag var besviken och frågade vad det var. Och jag kunde inte låta bli att säga vad jag kände, även om det kändes fel att klaga. Jag tyckte att det verkade som att han inte hade ansträngt sig, men han tog illa vid sig och tyckte att han hade planerat. Det slutade med att jag grät och han var sur, men sen kramades vi och det var inte så mycket mer med det.Det känns bara så tråkigt att vår speciella dag blev så väldigt vanlig. Om jag hade vetat om det här innan hade jag ju hellre planerat den själv eller tillsammans med honom. Nu känner jag ine riktigt för att planera en överraskningsdag på ett tag, och jag tror inte att han kommer att komma på tanken heller.
  • Miisen

Ja, såklart det är viktigast Men att ha en speciell dag då och då är härligt och bra för förhållandet också tror jag, man kan inte bara ha vardag även om den också kan vara fin. Och det är tråkigt när man förväntat sig något som inte blir av.

• Miisen

Lavendelblomma
    Om vi hade bestämt oss för att ha en helt vanlig, mysig dag hade det varit en sak, men när han sagt att han skulle planera så trodde jag ju att det skulle bli något litet särskilt. Han brukar ju vara påhittig. Den dagen gjorde jag inget särskilt eftersom han skulle planera den, däremot tog jag hand om alla hjärtans dag istället (dagen då vårt förhållande "smygstartade") och köpte choklad och en tidning han gillar, och så bjöd jag honom på fika på ett konditori.

• Lavendelblomma

Ok! Det är ju en sak om du märker att han inte ansträngt sig alls! Då kan jag förstå att du blev lite besviken!

Miisen skrev 2008-02-18 23:07:05 följande:
    LavendelblommaOm vi hade bestämt oss för att ha en helt vanlig, mysig dag hade det varit en sak, men när han sagt att han skulle planera så trodde jag ju att det skulle bli något litet särskilt. Han brukar ju vara påhittig. Den dagen gjorde jag inget särskilt eftersom han skulle planera den, däremot tog jag hand om alla hjärtans dag istället (dagen då vårt förhållande "smygstartade") och köpte choklad och en tidning han gillar, och så bjöd jag honom på fika på ett konditori.
  • Nessan

Jag förstår att du blev besviken. Du hade väntat dig något utöver ert vanliga helgmys eftersom det var er tvåårs dag. Tyvärr är det lätt att man själv funderar ut vad ens partner skulle kunna göra för att överraska en, men då de inte gör så blir man besviken. Det händer tyvärr mig också ibland. Killarna är ju faktiskt inte tankeläsare och då är det svårt för dem att leva upp till våra förväntningar då de inte ens känner till dem. Det är ju tyvärr de högt ställda förväntningarna (som man själv satt upp) som gör att man blir besviken.

Man får försöka bortse från sina förväntningar och se vad han faktiskt gjorde för en istället. Han tycker ju om dig och skulle ju inte göra dig ledsen med flit. Visste han att du kanske hellre ville gå på bio än se film hemma skulle han nog gärna göra det för din skull (om det inte vore för pengafrågan också då kanske). Fokusera istället på vad du kan göra för att göra honom glad, och försök se vad han gör för dig av kärlek!

Miisen skrev 2008-02-18 23:01:26 följande:
    Ja, såklart det är viktigast Men att ha en speciell dag då och då är härligt och bra för förhållandet också tror jag, man kan inte bara ha vardag även om den också kan vara fin. Och det är tråkigt när man förväntat sig något som inte blir av.
  • gustafmatilda

Jag kan förstå att du känner dig besviken, men jag tror också att det kommer att lägga sig när du får lite distans till det hela.

På min och min blivandes ettårsdag skulle vi vara uppe hos han släkt i Linköping, eftersom att hans mormor och morfar firade guldbröllop, och hans mamma fyllde dessutom år samma dag. Jag tyckte att det hela med att fira vår dag var jättestort och tyckte att det var lite trist att det skulle krocka, men gjorde det bästa av saken, och vi fick en fin dag ändå. Vi fick höra berättelser om ett äldre par som lyckats hålla kärlken vid liv efter så många år.

Så dessa ettårsdagar och tvåårsdagar och tioårsdagar som vi kommer att fira blir väldigt sällan som vi tänkt oss. Men det blir ju sällan NÅGON dag på året. Och det är just de dagarna som jag tycker är viktigast. Vardagen. Det där som verkligen är livet. Och sen är det självklart roligt att man gör något extra av vissa dagar, och slår på stort. Och kanske är det stort för din kille att bara få vara hemma och MYSA med DIG. Jag vet att min karl är sån, och jag har förstått att många andra män också är såna, att de gärna bara ÄR med sin kvinna - utan att egentligen behöva göra så mycket. Det är då de känner sig som mest trygga och njuter som mest.

Lite erfarenheter från mig och några tankeställare som du kanske ska fundera på. Kan det vara så att en speciell dag inte är samma sak för dig som för honom?

Hoppas att besvikelsen släpper, det är ju inte värt att älta det som skett!

• Miisen

Jo. Han har ju gjort så romantiska saker tidigare (och det är jag förstås fortfarande glad för, det försvinner ju inte) så det är lite konstigt att han tycker att han ansträngt sig nu utan att egentligen göra någonting. Men det kanske hänger ihop med att han varit arbetslös ett tag, han har blivit ganska orkeslös och är inte lika glad som han brukar vara.

• Miisen

(inlägget ovan är riktat till lavendelblomma)

• Lavendelblomma

Antagligen hänger det ihop. Brist på pengar gör ju inte en direkt jättesugen att planera lite extra "lyxigt".

Miisen skrev 2008-02-18 23:14:17 följande:
    Jo. Han har ju gjort så romantiska saker tidigare (och det är jag förstås fortfarande glad för, det försvinner ju inte) så det är lite konstigt att han tycker att han ansträngt sig nu utan att egentligen göra någonting. Men det kanske hänger ihop med att han varit arbetslös ett tag, han har blivit ganska orkeslös och är inte lika glad som han brukar vara.
Svar på tråden Besviken på vår två-årsdag