• Kärlek ger näring åt själen

Chokladfontän?

Jag måste berätta. Jag har införskaffat mig en chockladfontän som vi ska ha på bröllopet Vi funderar på att inviga den innan så man vet hur den fungerar.

Men min fråga är nu.. Har någon av er användt en sådan tidigare?? Och hur fungerar dem?

• Svar på tråden Chokladfontän?
  • Neri05

Jag vill oxå veta! :) puffpuff

• Flamora

Min sambo har oxå gått och köpt en sån.. Vi fick rådet att blanda choklad med lite olja, annars har jag inga tips..

Flamora Ja det stod i boken.. Men jag tänkte om någon som hade användt en sådan tidigare Och hade egna erfarenheter av det. Som om det var svårt att använda m m

• Flamora

Ja, jag vill oxå veta det...

• Ida trollenmyr

hej! Jag har en kompis som hade en tjej kväll med chokladfondue,
    hon tog då marabou mjölkchoklad utblandad med grädde (ovispad)
    så gott! Eller så kan man ta tobleronde. Doppa med frukt eller maschmallows.

Okej men hade hon en fontän eller fondue?
    Jag tänkte vi skulle ha marschmallows samt exotisk frukt o "doppa" i den.
    Ida trollenmyr skrev 2008-02-19 19:06:20 följande:

hej! Jag har en kompis som hade en tjej kväll med chokladfondue, hon tog då marabou mjölkchoklad utblandad med grädde (ovispad)så gott! Eller så kan man ta tobleronde. Doppa med frukt eller maschmallows.
  • LloveC

Syrran fick en sån i julklapp ett år, man fick ha i massor av choklad och ännu mer olja för att få den flytande. Det var rent ut sagt skitäckligt att äta sen så det är inget jag rekommenderar till någon

• Äntligen är det min tur

Jag har köpt sådana till bröllopet i sommar!

Vi tjuvprovade lite på nyår!

Det tar tiiid att värma den.
    Vi hade marabou o det gick åt mycket mer choklad än va vi trodde. Så det va ju en bra ide´ om olja eller grädde i.
    Jag tror vi hade 400 gr för att det skulle fluta runt så där snyggt!

Nästa gång kommer vi någ smälta i en kanna i micron först så det går fortare. På så sätt är det ju lätt att fylla på också.

Vi måste nog prova det igen innan bröllopet så vi verkligen vet att det funkar! Jobbigt med 100 pers som e chokladsugna o det inte funkar Gahhh!!

Vi hade frukt o sockerkaka (amr. trad) till....

SMASKENS!!

Då hade ni nog föör mycket olja i tror jag

LloveC skrev 2008-02-19 19:13:14 följande:
    Syrran fick en sån i julklapp ett år, man fick ha i massor av choklad och ännu mer olja för att få den flytande. Det var rent ut sagt skitäckligt att äta sen så det är inget jag rekommenderar till någon

Hmm okej
    Nu blev jag liite osäker på om vi ska ha en sådan Hehe Jag tyckte bara det var super häftigt.. Men då kanske man skulle ha någon som hjälper till med att hålla koll på den?

Vi kommer att ha ett litet bröllop därför så och på så sätt så fundera vi på att inte ha ngn som serverar (vi ska ha buffé) men det kanske vore det bästa att ha någon som håller koll på det?

Hmm får testa det när min m2b fyller 35

Ja det är nog bra att nån kollar lite då o då

Bra att prova den innan. Då får ni ju själva känna på vad ni tycker...

• LloveC

Nä, vi hade typ 4 chokladkakor och vi var tvungna att ha i den mängd olja vi hade, för annars rann den inte alls
    Men det borde vara bättre att spä ut den med grädde, måste ju bli godare iaf (kan ju inte bli värre )

hmmm... va konstigt! Va det marabou ni hade?
    Det hade vi. det flöt ju lite trögt men det gick till slut

• blivande fru Rosenquist

vart köper man sådan??

• LloveC

Japp, vi hade vanliga marabou (men inte Japp, men det hade ju kunnat förklara trögheten )

Jag köpte mina ( 4st) på coop. På rea... men jag tror de finns där nu med!

• Dolliver

Vi hade vanlig euroshoppers mjölkchoklad och matolja = succé! Vi invigde den på en bröllopsfrossa jag bjöd in vännerna på, vi använde 1kg (!!!) choklad och spädde ut med matolja tills konsistensen var ok. Värmde i vattenbad på spisen och det gick rätt snabbt!

• blivande fru Rosenquist

ingen som har ågon bild på den?

e ju lite kul och se vad man letar efter om man ska köpa en sådan..

Jag köpte min på Eko *skrattar*
    Jag kan lägga upp bild på min.. Fast det får bli imorgon.

Hmm det blir nog att inviga den när min m2b fyller år *skrattar* Kul och testa.. Men kan man inte använda blockchoklad?

• Dolliver

Jag har bild på vår chokladfontän, inne i galleriet... Gott!

Svar på tråden Chokladfontän?