• nellie78

Ska fria och behöver tips!

Jag och sambon har varit förlovade i 4 år och vi vill båda två gifta oss men tiden har bara runnit iväg utan att vi kommit till skott..för att det ska bli bröllop av krävs det nog därför att det blir ett "frieri" även om det väl egentligen inte kan kallas så när vi redan är förlovade!
    Jag tänker därför fria på skottdagen när han kommer hem från jobbet vid 18:30. Jag skulle vilja göra något fint av det hela men vet inte riktigt vad jag ska göra så jag behöver lite tips! Ska laga en riktigt god middag men skulle vilja göra något lite extra, har dock ingen aning om vad! Hur ska jag gå tillväga? Alla tips är välkommna!

• Svar på tråden Ska fria och behöver tips!
  • Nalle Puh 40

Jag är i precis i samma situation men jag har valt att göra det enkelt och bara mysigt.

Laga god mat och köpa en flaska vin och sen tycker jag personligen att det hör till med tio röda rosor.

Lycka till så hörs vi...

Kram

• Disan

jag ska oxå fria på skottdagen fast på morgonen, har skrivit på min sida hur jag ska göra. som sagt de behöver inte vara så märkvärdigt

• Sokkerkakan

Jag är i exakt samma sits som du.. alltså förlovad men det måste nog ett frieri till för att det ska bli bröllop.

Jag har hört om folk som låter mannen göra en massa uppdrag. Att det sitter en lapp på dörren när han kommer hem där det t.ex. står att han ska duscha och klä på sig de kläder som är i badrummet och att han sen ska skrika. Nästa uppdrag kan tänkas vara att han ska gå på systemet och välja ut ett vin.. osv. man kan ju hitta på vad man vill. Kanske skulle passa?

Själv är jag kluven.. tanken från början va att fria på skottdan. Men 14 mars åker vi till thailand och en gång skämtade sambon om att han borde va lite otraditionell och fria på ett flygplan eller liknane istället för på en strand. Så nu funderar jag på att vänta tills dess och faktiskt göra det på flyget.. vad tycker du?

• Kakan Mascha

Sokkerkakan: Han kanske planerar för att fria på flyget!

• Sokkerkakan

Kakan Mascha skrev 2008-02-19 12:08:04 följande:

Sokkerkakan: Han kanske planerar för att fria på flyget!
    Hihi ja man kan ju alltid hoppas! :) Vi ska på två bröllop i sommar och det har satt igång hans tankar.. han har pratat om budget, antal gäster som skulle komma, osv. Och han säger faktiskt att han funderat på hur han skulle fria till mig. Gah, hehe gör det hela bara svårare.. tänk om han tänkt fria och så gör jag det precis innan? Skulle va lite kul att fria på planet eftersom han skämtat om det, dessutom tror jag nästan han förväntar sig att jag ska fria på skottdagen och då känns det så uppenbart om jag gör det.. bättre i mars då..eller?
  • Intresserad

jag friade till min man på följande sätt....

När han kom hem från jobb, en fredag... hade jag fixat barnvakt till våra två barn..
    Jag hade satt marschaller från garaget till ytterdörren o när han öppnade ytterdörren till det becksvarta o nersläckta huset hade jag gjort en stig av värmeljus som han fick följa.. upp för trappan och vid dörren till badrummet hade jag ställt två stora kandelabrar på varsin sida om dörren, när han öppnade dörren satt jag i ett skumbad i badkaret med en flaska skumpa och jordgubbar... på en stereo hade jag satt på en favis skiva, VÅR skiva...
    Kliv ner och det gjorde han...
    I badkaret simmade en gummi anka och runt halsen hade jag knutit våra ringar...
    När han såg dem var det ju bara till att ta hans händer i mina, titta honom djupt i ögonen och fråga frågan...

OTROLIGT enkel o mysigt och han tyckte att det var SÅÅÅ romantiskt..

• Sokkerkakan
    Intresserad skrev 2008-02-19 12:24:41 följande:
    jag friade till min man på följande sätt....När han kom hem från jobb, en fredag... hade jag fixat barnvakt till våra två barn..Jag hade satt marschaller från garaget till ytterdörren o när han öppnade ytterdörren till det becksvarta o nersläckta huset hade jag gjort en stig av värmeljus som han fick följa.. upp för trappan och vid dörren till badrummet hade jag ställt två stora kandelabrar på varsin sida om dörren, när han öppnade dörren satt jag i ett skumbad i badkaret med en flaska skumpa och jordgubbar... på en stereo hade jag satt på en favis skiva, VÅR skiva...Kliv ner och det gjorde han...I badkaret simmade en gummi anka och runt halsen hade jag knutit våra ringar...När han såg dem var det ju bara till att ta hans händer i mina, titta honom djupt i ögonen och fråga frågan...OTROLIGT enkel o mysigt och han tyckte att det var SÅÅÅ romantiskt..
    Låter heeelt underbart! :) Kul att ha eget hus och kunna göra så..
  • Nalle Puh 40

Gud, var romantiskt.... Tyvärr bor vi bara i en liten lägenhet

• Intresserad

gör väl inget att det e en lägenhet..
    gör som på film, tänd en himla massa ljus och strö rosblad på golvet vid dörren...
    duka med plockmat på en filt med massor av kuddar och ha ern liten picknick på golvet med mysig musik och en flaska champagne...

Lycka till!

• Semesterbruden

Jag tycker att det låter jätte mysigt !

• Sokkerkakan
    Intresserad skrev 2008-02-20 09:32:45 följande:
    gör väl inget att det e en lägenhet..gör som på film, tänd en himla massa ljus och strö rosblad på golvet vid dörren...duka med plockmat på en filt med massor av kuddar och ha ern liten picknick på golvet med mysig musik och en flaska champagne...Lycka till!
    hihi det gjorde jag på alla hjärtans dag till min sambo!
    Fast utan rosenblad.. mysigt men lite obekvämt att sitta på golvet och käka. :)
  • nyfiken journalist

Hej modiga tjejer!

Jag söker just nån av er! Jag jobbar som journalist på P3 och vill uppmärksamma att det är skottår i år. Jag vill träffa någon (i 20-30 årsåldern) som har tänkt att fria på skottdan ... Om förberedelse (ringar, middag) hur ni har tänkt att göra det osv ...

Jag jobbar i Göteborg, men kan tänka mig att åka en liten bit (så det hade varit bra om du bor någonstans i västsverige)... Och självklart kommer det inte att sändas så att din kille hinner höra det innan du har gjort det ...

Vad sägs??? Skulle vara superkul om någon av er vill ställa upp:)

mejla mig på samira.othman@sr.se så hör jag av mig! Å lycka till!

• MonKuT

Fasen tänkte också fria på det sättet med marshaller och massa tända ljus från verandan och in i huset. Skumbad & Skumpa är ju inte helt fel!!!=)

Svar på tråden Ska fria och behöver tips!