• Alisa

Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?

Hej!

Jag och min blivande make har pratat om att först ha en mindre borgerlig vigsel med närmaste familjen/släkten och senare ha en fest för våra nära vänner.

Ni som hade borgerligt: hur gjorde ni?
    Vilka gäster?
    Fest?

Några tips till mig som inte alls har någon koll?
    Gärna annat som jag inte har frågat om, alla tips/info är välkommet!

• Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?
  • avil

vi ska vigas borgeligt på flygplatsen utan gäster! bara vi o våra 3 barn sen hoppar vi på planet o åker iväg till cypern,o har en vigselcermoni där!
    ska ingen fest alls ha...vi ska videofilma så familjer o vänner får se sen.

• AnnaochHenrik

Vi gifter oss borgerligt med runt 100 gäster, stort kalas och hela faderullan, det blir minst lika stort som ett kyrkligt bröllop... Sen finns det ju en del som gifter sig med bara närmsta familjen och har fest där resten av vännerna och släkten är bjudna samma kväll, och en del tar det i efterhand. Vissa skippar fest helt och gifter sig "bara" med två vittnen.

Det finns absolut inget rätt eller fel, ett borgerligt bröllop blir så stort eller litet som NI vill ha det!

• Kirsto

Vi gjorde ungefär som ni har tänkt, fast med festen direkt efter vigseln. Vi hade ca 20 gäster på vigseln kl 15 (närmaste familjen plus några med hedersuppdrag), och kl 16 kom ca 50 gäster till och firade med oss. Middag, tal och dans och hela balunsen. Vi valde att göra så för att vi ville ha en intim vigsel men en stor fest.

• idafrida

Vi hade en utomhusvigsel, och efter det mottagning med champagne och bakelser, för ca 80 gäster. Sedan åt vi middag bara vi två och våra bröllopsvittnen. På kvällen hade vi fest med liveband för alla gäster som varit på vigseln, vi passade dessutom på att bjuda in ytterligare gäster, arbetskamrater och andra bekanta, bara till festen.

• Silva79

Vi har tänkt att ha vigsel med fest direkt efteråt i vår trädgård/altan. ca 30 gäster blir det både på vigsel och fest.

• Alisa

avil - Vad härligt det låter att bara dra sen till cypern.

Anna och Henrik - Det var det som lät så bra med borgerligt, att man kan välja precis hur man vill ha det.

Kirsto - Låter fint med den mindre vigseln. Och med fest samma dag.. Kanske blir det så när vi funderat tillräckligt!

idafrida - låter härligt med ceremoni utomhus!

Silva79 - så gjorde min fd svärmor när hon gifte sig med sin nye, de hade ceremonin i trädgården. Mycket fint!

• Sosa

Vi hade en borgerlig vigsel utomhus. Vi hade 56 gäster som var med från vigseln till sena natten.Vi anlände med båt vid mina föräldrars sommarstuga, gick upp för en liten slänt, hade två musiker som spelade gitarr & sjöng 3 låtar under cermonin, alla gästerna stod där vid stugan, vi hade ryggen mot sjön så det blev jättefina kort tagna, vi gav varandra löften & min syster läste en dikt, sen blev det kramkalas & alla blåste såpbubblor på oss! Hur magiskt som helst! Sen åkte vi i en Bel air till festen. Där hade vi välkomstskål, sen hade vi buffé, tårta & ett jätte duktigt coverband som fick upp alla på dansgolvet! Hade även en tipspromenad med lite roliga priser så vi kunde möblera om till dansen vilket var uppskattat av gästerna att få komma ut & sträcka lite på benen tror jag.
    Det är så mysigt med borgerliga bröllop för man kan göra dom precis som man vill, inga ideér är dumma!
    Lycka till mer erat planerande!

• Kirsto

Alisa: Vi var jättenöjda, just för att det passade oss! Bra att fundera igenom hur man vill ha det.

• ordning i oredan

Vi gifter oss boegerligt i stadshuset i stockholm på lördag med min syster och sambons ena bror som vittnen. Våra barn kommer så klart också att vara med. Sen går vi till en rest. och dricker lite champagne och på kvällen passar syrran barnen och vi går ensamma ut och äter. Den 29e åler vi med barnen 3 månader till Italien. Skulle bara närmasta familjen vara med skulle vi bli uppåt 20 st och det kände vi inte för. Prioriterar vår resa och har ngn fest för familj och vänner i augusti istället. Det största i livet har ju redan hänt och det är ju våra småtroll! Blir väldigt odramatiskt. Varken jag eller sambon gillar att stå i händelsernas centrum, tvärt om, så det passar oss bra. Sen får folk tycka vad de vill!!!

• vip

bra att Ni har den ceremoni/vigselakt som är "skräddarsydd" just för Er-förhoppningsvis gifter man sig bara en gång .
    Styr själva Ert bröllop och vigselakt!
    Lycka till!

Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?