• starbelle83

OT- Ersättning vid mammaledighet?

Planerar inte barn den närmsta tiden, men blev lite nyfiken på hur man räknar på ersättningen när man är mammaledig...
    Jag vet att man får 80% av den senast deklarerade lönen(eller?)
    sen har jag läst att man kan ta ut valfritt från 1 till 30 dgr i mån... What? Får man inte ersättning på samma sätt som man får sin lön, alltså 5 dgr i veckan...? Förstår verkligen inte det här så om nån vänlig själ kan förklara skulle jag bli glad :)

• Svar på tråden OT- Ersättning vid mammaledighet?
  • starbelle83

senast deklarerade årsinkomsten skulle det stå =)

• Pumpkin

För det första så är väl systersajten FL mer lämpad för dessa frågor, men jag ska försöka svara så gott jag kan

Du får inte lön som vanligt utan du får själv välja hur många dagar du ska ha ersättning för per vecka/månad. En del tar ingen dag alls, en del tar tre dagar/vecka och en del tar ersättning för sju dagar/vecka. Det är helt upp till dig och hur mycket ni tycker att ni kan klara er på varje månad, ju färre dagar du tar ut desto mindre pengar får du ut, men då räcker också dagarna längre.

FP är förövrigt inte exakt 80% av lönen, utan ca 97% av 80% på lönen har jag för mig.

• starbelle83

FL- Jo, men jag trivs ju bäst här, haha, skämt åsido...

Ok, så det bygger egentligen på att desto mindre dagar man tar ut desto längre tid kan man vara mammaledig?

• starbelle83

Tack, lite intressant det här, måste ju börja tänka lite långsiktigt (jobba upp lönen =) )så man har råd att både vara ledig och leva hyfsat :)

• Pumpkin

Jag tänker likadant jag

• starbelle83

bra! jag känner allt för många som skaffat barn utan att tänka på sånt här, och sen överlever de knappt ekonomiskt...
    Nä, man ska va före i denna typ av planering :)

• Pumpkin

Absolut! Jag vill kunna leva bra även när vi har smått hemma

• BlivandeFruJohansson

Efter barnet har blivit ett år måste man ta ut MINST 5 dagar/veckan för att få behålla sin SGI! Annars får man inga pengar tex om man vabbar eller är sjuk Oxå nått man måste tänka på..
    Systemet på FK är jobbigt att lära sig, ingen som direkt ger några bra svar Så bra att va innte på FL där många har bra svar

• BlivandeFruJohansson

INNE på FL ska de stå

• mrsD

har oxå tänkt på d där, men e d ngn som vet lite mer hur d funkar när man e student?
    Har ju sommarjobbat, men e d så att man måste jobbat 6 månader sammanhängade? d gjorde jag för några år sen men känns konstigt om de ska räkna på den lönen.. hmm?
    har inte alls fått svar från FKs hemsida.. hopplöst ju!

• Pumpkin

mrsD: Troligast är nog att du får lägsta beloppet tyvärr, men helt säker är jag naturligtvis inte.

• malous

Jag och fästmannen tror på 240 dagars sammanhängande arbete för att få annat än lägsta beloppet som man annars får som student. Det var ett par år sedan vi läste familjerätt så helt hundra är vi naturligtvis inte. Men jag har starka minnen av att efter den kursen så ville man inte skaffa barn som student.

(Har man jobbat innan man började plugga så får man ju iaf ngt mer än lägsta men tja).

mrsD skrev 2008-02-16 11:30:45 följande:
    har oxå tänkt på d där, men e d ngn som vet lite mer hur d funkar när man e student?Har ju sommarjobbat, men e d så att man måste jobbat 6 månader sammanhängade? d gjorde jag för några år sen men känns konstigt om de ska räkna på den lönen.. hmm?har inte alls fått svar från FKs hemsida.. hopplöst ju!
  • mrsD

tack för svaren!

ja d e djungel d där.. kidz blir d nog när jag e student, men får väl klara sig på lägsta..
    men undra hur de tänker när den ersättningen e LÄGRE än studielån/bidrag o man har en till person att försörja.. e väl för man ska jobba antar jag,, hm

• jennyfer

Jag vet inte om de har ändrat reglerna men numera är det tydligen månadslönen månaden innan man går på föräldraledighet som räknas och inte snittet av de senaste sex månaderna. Bra t ex om man nyligen har fått löneökning.

Ett tips är att sköta ALL kommunikation med Försäkringskassan via mejl och spara dessa. Ifall det blir något krångel så har man i alla fall deras svar svart på vitt istället för att försöka bevisa att "någon hos dem har sagt något". Jag har aldrig haft krångel med min föräldraledighet, men de säger ibland olika saker.

• mrsD

jennyfer - tack! va smart! det ska jag ABSOLUT göra! har hört sååå många säga att de ska få en viss ersättning o sen får de inte det..

Svar på tråden OT- Ersättning vid mammaledighet?