• Elleine

Sy ut brudklänning, går det?

Detta kanske kan tyckas som en dumm fråga då det såklart beror på hur klänningen ser ut...
    Jag har iaf köpt en klänning för ett par månader sedan (gifter oss 5 juli) men misstänker nu att jag kan vara gravid (jättekul i så fall:). Skulle så vara fallet så är jag i v.25 på bröllopet.
    Jag har en ganska enkel klänning som är empirskuren under brösten men som ändå är ngt figursydd så som det är just nu får det inte plats ngn bebismage. Den är i tjockt sidenmaterial och är fodrad med ett tunnare tyg. Den har snörning och dragkedja i ryggen. Snörningen reglerar storleken över brösten sådär behövs ingen utsyning. Man skulle alltså isf behöva lägga ut klänningen en hel del över magen. Tror ni att det går hos en duktig skräddare? Jag är totalt syhandikappad så jag har ingen koll men tänkte att fodret kanske ställer till det. Vad tror ni?
    Ursäkta ett förvirrat inlägg men jag älskar den här klänningen och vill jättegärna kunna ha den även om jag skulle vara gravid!

• Svar på tråden Sy ut brudklänning, går det?
  • Brollop15juli

Kolla på insidan sömmarna? Finns det mycket tyg att ta av?
    Annars kanske man eventuellt får skarva där med annat tyg.
    Tror inte att det är omöjligt...

• Elleine

Det finns inte jättemycket tyg att ta av där så då får man säkert skarva. Men det gör inte mig nåt..tror ni att det går? Jag är glad bara jag kan bära min älsklingsklänning!

• Brollop15juli

Är ingen sömmerska och frågan e om det kommer att synas, det gör det nog men kanske inte inte så mycket. Hör med någon som kan. Men jag gissar/hoppas att det går =)

• misstrixie

Det borde nog kunna gå. På min klänning sitter dragkedjan i sidan så den är lite klurigare (håller efter vikten nu!) men en duktig skräddare borde klara din klänning!

Lycka till... med allt!

• Elleine

Oh jag hoppas verkligen att det går! det låter ju lovade att ni tror det:) Det gör mig inte så mkt om det skulle synas att man skarvat tex. i ryggen man använder ju ändå tyg i samma färg och det kommer ju synas varför isf..;) Dessutom har jag låång dubbelslöja som täcker hela ryggen så man lägger nog ändå inte märke till det så mkt...
    *Hoppas att jag har ett litet pyre i mig som får plats i klänningen den 5 juli*

• C Tox

Lämnade in en klänning med foder just för att lägga ut den till ett bröllop - dock ingen brudklänning då. Skräddaren tog tyg från fållen i nederkant som var ganska tilltagen och satte som kilar i sidorna - fick ta loss fodret och sedan sy fast det igen. Eftersom det var precis samma tyg som i resten av klänningen syntes det inte om man inte visste om det.

Lycka till och hoppas det löser sig!

• Lisa87

Jag har jobbat lite som sömmerska på bröllopsklänningar, utifrån din förklaring så låter det som att det fungerar. Försök att hitta ett liknande tyg och gå till skräddaren och säg vad du vill göra. Gå till en som specialicerar sig på bröllopsklänningar! om du bör i närheten av Göteborg så rekomenderar jag antingen "Emilios högtidskläder och skrädderi" i Kungälv eller skrädderit på achebergsgatan.
    Annars kan du ringa runt lite och kolla och förklara. Det kommer säkert lösa sig.

Elleine skrev 2008-02-14 14:49:48 följande:
    Det finns inte jättemycket tyg att ta av där så då får man säkert skarva. Men det gör inte mig nåt..tror ni att det går? Jag är glad bara jag kan bära min älsklingsklänning!
  • Elleine

Toppen att alla tror att det kommer lösa sig! Jag måste även lägga upp klänningen en hel del då jag är väldigt kort så det kommer bli massa tyg över därifrån antar jag. Affären där jag köpte klänningen har ett skrädderi kopplat till sig som jag kommer att använda och det borde ju ha stor erfanrenhet av brudklänningar! tack så hemskt mycket för alla svar nu känns det som att det kommer funka och jag kommer få ha min vackra brudklänning även om jag e gravid lr inte..:)

• PennyJenny

Som du säger, det beror sig helt på hur klänningen ser ut. Om det finns sömnsmån (alltså extra tyg innanför själva sömmen på avigsidan) så kan det gå för att det då finns tyg att lägga ut det på. Men, det kan ibland vara så att det ändå inte blir bra på grund av att man får en spöksömm (alltså att man ser hål på tyget efter nålen och tråden) och att det har blivit för hårda pressningar så att det inte går att få tyget helt slätt.

Allra bäst är att du tar med dig klänningen till en sömmerska/skräddare och pratar med dem när du har klänningen framför sig för det är mer eller mindre omöjligt att säga när man inte ser den.

• PennyJenny

*s* Och under tiden jag blev avbruten typ 14 gånger när jag skulle skriva inlägget fick du massor av svar.

Tänkte bara tillägga, man kan ju ta annat tyg och lägga i och göra en fin detalj av det. Att man medvetet tar lite annan nyans, lite annan struktur eller har lite mönster i det. Det kan vara fint.

• phly

undrar hur mycket en sån ändring kan kosta på ett ungefär?

Svar på tråden Sy ut brudklänning, går det?