• Micia

Vilka kan man stryka?

Idag började jag och sambon skriva ner de vi tänkt bjuda. Vi vill ha ett rätt litet och intimt bröllop med endast nära och kära, inga bekanta. Problemet är att min familj och mina vänner bor långt bort och att ta sig hit till gotland är himla besvärligt och dyrt.
    Så jag har kommit fram till att av 36 personer som jag gärna vill ha hit, så lär endast 12 ha möjligheten. Min sambo har däremot närmare 50 pers som han vill ha här och de som han är "tvungen" att bjuda. Jag har flera problem med det här. Det kommer alltså bli övervägande min sambos vänner och familj.
    Jag förstår inte varför han inte kan välja ut de som betyder mest, istället för att vara tvungen att bjuda 5 av sina gamla vänner och deras familjer, som han inte träffat på 5 år? Dessutom en himla massa "extra" männsikor som jag och sambon inte känner.
    Är det nödvändigt att ha dem där? Kan man inte stryka vissa flickvänner/pojkvänner som man aldrig träffat? Dessutom så finns det en flickvän till en av sambons kompisar som jag ogillar starkt, måste jag bjuda henne? Visst dagen handlar om oss men man vill ju ändå ha de man tycker bäst om ikring sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilka kan man stryka?
  • Celeste97

Jag skulle vara tveksam till att stryka den ena personen i ett etablerat par, även om jag inte kände honom/henne. Enda tillfället då jag skulle göra det vore om jag t.ex. bjöd ett gäng kollegor från jobbet som kunde komma tillsammans, utan sina eventuella respektive.

• 2008-08-09

Tror inte man ska haka upp sig så mycket på hur många gäster var, man har. Utan istället fixa en bordsplacering på festen där detta inte syns samt att be någon stå i kyrkan och be alla (utom närmsta familjen) sprida ut sig på båda sidor om gången.
    I vårt fall får jag många fler släktingar än min blivande, men han får många mer kompisar än jag (eftersom några av mina bästa vänner även ingår i släkten). Vi kommer att be alla dessa att sprida ut sig i kyrkan.

• grabbarna

att stryka en person i ett etablerat par är inte trevligt då ska ingen kompis ha med sig respektive då går det bra men inte att bara plocka bort ngr.

• AnnaochHenrik

Håller med Celeste97. Jag hade ALDRIG gått på ett bröllop om bara jag var bjuden och inte sambon. Det går emot alla etikettregler att bara bjuda ena halvan i ett etablerat par, och gör knappast att relationen med någon ur paret kommer bli bättre. Stryk hellre båda två, tycker jag!

• anne på grönkulla

Jag säger som föregående - jag tror inte ni ska stirra er blinda på hur många som är bjudna på vardera sidan. Men kan ni enas om en formel för hur ni ska prioritera vilka som är viktiga för er så är det såklart att föredra.

Om att bjuda respektive - även såna ni inte tycker att ni känner - så tycker jag absolut att ni bör göra det. Iallafall om det är personer som ni bryr er om och vill ska prioritera att komma på ert bröllop så är det självklart att bjuda med respektive. Jag skulle själv lätt välja bort (i myllret av vardan o olika aktiviteter och sociala engagemang) en tillställning som krävde större delen av en ledig dag (och kostnader som kläder och present) men som inte inkluderar min man.

• Gillis

Jag tycker absolut att man kan stryka ena halvan ur ett par! varför bjuda någon man inte känner, eller till ochmed ogillar?! det verkar befängt tycker jag, är det mer avlägsna vänner så kankse man gärna vill att de kommer men att det inte är hela världen om de inte gör det, och är det en nära vän så borde man kunna prata om saken och förklara hur man har tänkt och få en förståelse för att man prioriterar vänner framför respektive, ju färre respektive desto fler vänner får plats . Dessutom handlar det om vuxna människor, kan man inte klara sig en kväll/helg utan sin partner för att fira en väns bröllop tror jag att man har problem

• KIKKIHOLMBLAD

Jag tycker inte heller det är snyggt att stryka den ena partner i ett etablerat par - däremot har jag själv inte bjudit in den nya partner där de varit tillsammans i någon månader och vi inte ens träffat henne/honom.

Gällande släkten kan det vara ett känsligt ämne för honom.

Det här med vem man ska bjuda eller inte är himla politiskt och inte att underskatta.

• Nessan

Du har fått många bra kommentarer från de ovan, som anne på grönkulla tex, som jag instämmer med.

Det jag undrar över är hur säker du är på att endast 12 av de du vill bjuda kommer att komma? Många anstränger sig lite extra då det gäller ett bröllop. Många människor tycker dessutom att just gotland är ett roligt/exotiskt/trevligt resmål och kanske kan tänka sig att kombinera ert bröllop med en semester på gotland.

• IdaÄlskarLennart

egoistiskt av din sambo att inte kunna stryka vissa.. tycker då jag.. ort med gamla vänner å sånt.. de kan han göra för din skull tycker jag.. å tänka på dig som inte får dit många alls. ska han bjuda alla sina så lir de mer hans än erat ..=/

• JosieAdde
    Gillis skrev 2008-02-12 20:28:10 följande:
    Jag tycker absolut att man kan stryka ena halvan ur ett par! varför bjuda någon man inte känner, eller till ochmed ogillar?! det verkar befängt tycker jag, är det mer avlägsna vänner så kankse man gärna vill att de kommer men att det inte är hela världen om de inte gör det, och är det en nära vän så borde man kunna prata om saken och förklara hur man har tänkt och få en förståelse för att man prioriterar vänner framför respektive, ju färre respektive desto fler vänner får plats . Dessutom handlar det om vuxna människor, kan man inte klara sig en kväll/helg utan sin partner för att fira en väns bröllop tror jag att man har problem
    Man kan ju också undra varför man ska gå på bröllop hos nån som behandlar en så respektlöst. Jag skulle aldrig gå på bröllop där min sambo inte är bjuden. Då kan de vara utan mig också. Min realtion är viktigare än en "vän" som skulle göra så.
    Min sambos vänner är mina vänner - och mina vänner är min sambos.
Svar på tråden Vilka kan man stryka?