Liljekonvaljer - när blommar de?
någon som har bra koll? funderar på bröllop 090613
någon som har bra koll? funderar på bröllop 090613
Liljekonvaljerna blommar väl i maj kanske?
japp maj/juni
kan finnas då men varning för allergiker, det är en extremt allergi framkallande blomma. om vi hade valt den på vårt bröllop skulle flera ha fått avstå..
Kolla in den här länken, blomningstiden beror på var du bor!
linnaeus.nrm.se/flora/mono/convallaria/conva/convmajb.jpg
Brukade ge min mamma liljekonvaljer i morsdagsbukett Bor i mälardalen men det är ju lite olika beroende på vårens ankomst. I år kanske det blir i påskbuketten
Jag funderade också på liljekonvalj och pratade med tjejen som ska göra buketten men hon varnade för att om de blommar är allt ok, men om det exvis är varmt och det blommar tidgare kostar det en hel förmögenhet att importera. Så vill du ha det är det bra med ett reservalternativ om i fall
Men det är fantastiskt fint, så lycka till!
mmm jag vet. tror inte vi har några blomallergiker, men kanske borde komma på ngt annat
om ni inte har det så är det ju jättevackert men som någon sa kan det bli superdyrt
lycka till :)
I södra norrland blommar de krig ditt datum, lagom till skolavslutningarna brukar man kunna plocka mycket konvaljer. Är det inte säsong för dem och man måste köpa i blosteraffär kan det bli väldigt dyrt som jag har förstått det.
Hade du tänkt ha till brudbuketten eller som dekorationer på borden? Är det bara i brudbuketten kanske du inte behöver bekymra dig lika mycket för allergikernas del.
Vi hade förresten en doftallergiker på vårt bröllop. Denna tål inte doften av parfymer heller, något som ju bröllopsgäster ofta och gärna har på sig. Men det var hon medveten om så hon kunde ta tabletter mot detta och verkade må bra hela kvällen.
det skulle vara buketten i så fall
Råkade se pris på en runf bukett med liljekonvaljer hos floristen. Den va ganska enkel så döm om min förvåning när den kostar 2500kr
billigare att plocka den då
kanske jag kan få en billig bukett då min storasyster håller på att utbilda sig till florist, hennes drömyrke