• Piggelinlover

Måste fråga hur ni hade gjort.....

Hejsan alla underbara människor som befinner sig på BT...
    Nu behöver jag verkligen er hjälp.....

Det är så att jag har skilda föräldrar sedan ca 9 år tebax....
    Jag har inte träffat lr pratat med min pappa sedan september 2006....
    Han träffade då min m2b för första gången, och har sen dess inte brytt sig....
    Innan detta tillfälle så brydde han sig inte speciellt mkt heller...

Mitt problem jag nu har är ju:
    1. Ska jag bjuda honom?(han är ju endå min pappa)
    2. Ska jag placera honom vid honörsbordet?(blivande svärmor har inget problem med det,hon behöver ju inte samtala med honom efter detta)

Som om detta eg inte är nog, så har ju min mamma träffat en ny kille som hon är sambo med, som är HELT UNDERBAR.....Han tar hand om min mamma som en prinsessa, han är med som en far för mig än min egna biologiska är....

3. Ska min pappa sättas ute bland andra gäster och mammas sambo sitta vid honörsbordet?(skulle folk ta illa upp)

jag vet inte om jag har gjort mig tillräckligt tydlig, fråga om det är ngt ni undrar över...

Tar tacksamt emot alla förslag på hur jag ska göra....
    (Gå på magkänsla, alltså jag vet inte, jag får ont i magen bara av att tänka på det...)

//Elin

• Svar på tråden Måste fråga hur ni hade gjort.....
  • Waersta

Jag skulle inte bjuda min pappa om han betedde sig så, och han skulle definitivt inte få sitta vid honörsbordet.

Mina föräldrar är skilda och min far hör ALDRIG av sig, han är inte heller välkommen på bröllopet, han har iofs aldrig träffat sina barnbarn heller, de är 3 och 5år snart..

Min styvfar ska sitta bredvid mig på festen.

• Piggelinlover
    Waersta skrev 2008-02-08 21:31:45 följande:
    Jag skulle inte bjuda min pappa om han betedde sig så, och han skulle definitivt inte få sitta vid honörsbordet.Mina föräldrar är skilda och min far hör ALDRIG av sig, han är inte heller välkommen på bröllopet, han har iofs aldrig träffat sina barnbarn heller, de är 3 och 5år snart..Min styvfar ska sitta bredvid mig på festen.
    Min första tanke är så...
    Jag vill inte ha honom där, det är MIN dag och jag vill att den ska vara perfekt....
    För det jag eg oroar mig mest för är att han ska ställa till en scen och skämma ut mig....

Funderar på att se om jag kan få tag på honom och se om vi kan ses och diskutera saken, visa att iaf en av oss e vuxen...
    men jag vet inte, känns som om det eg en han som borde göra så...jag e ju bara "barnet"....

suck, e jobbigt...
    Sambon säger bara att det e jag som bestämmer om jag vill ha honom där....
    Mamma säger att det är upp till mig...
    Mammas sambo säger att han förstår mitt dilemma men att han gärna om jag vill ställer upp och är min "far" denna viktiga dag....
  • tonårsmorsa

Jag skulle fundera över vad jag vill för framtiden. Om du inte bjuder din pappa, tror du då att han skulle bli så besviken att ni glider ifrån varandra helt? Är det i så fall ok för dig? Annars är bröllopet kanske det tillfälle ni behöver för att återknyta kontakt.

Kan inte råda dig om placering vid honnörsbordet, men så här har jag tänkt:

Mina föräldrar är skilda och har båda nytt sällskap. Vi kommer bara få plats 6 vid honnörsbordet, så därför får både min mammas och pappas nya partners sitta vid andra bord. Hade vi haft honnörsbord för 8 hade jag placerat enligt följande: brudens fars sambo, brudgummens far, brudens mor, brudgum, brud, brudens far, brudgummens mor, brudens mors sambo (Kan tillägga att jag har kontakt med båda mina föräldrar.)

Lycka till!

• Fröken Larsson

Hej! Jag tycker nästan att du svarar på din fråga själv! Du beskriver din pappa som oengagerad och din mammas nya sambo som helt underbar, som mer som en pappa för dig än din riktiga pappa... Vem står dig då närmast?

Jag tycker inte att ens släktingar, hur närstående de än är, kan kräva att bli behandlade på ett visst sätt om de så att säga inte ger tillbaka något i gengäld - om din riktiga pappa inte beter sig som din pappa i vanliga fall, varför ska han då bli ärad med att sitta vid honnörsbordet på ditt bröllop? För att "det ska vara så"? Äh, skit i alla regler om de bara får dig att känna dig obekväm!... :D

Jag tycker att du ska fundera på hur du vill minnas bröllopet efteråt; som ett bröllop där du bjöd in din pappa för att folk inte skulle ta illa upp men du själv inte riktigt trivdes, eller ett bröllop där du bara hade de människor du VILLE ha omkring dig?

Hoppas att du får ett fint bröllop oavsett vilket beslut som du kommer fram till är det rätta!
    Kram Anneth

• Piggelinlover
    tonårsmorsa skrev 2008-02-08 21:42:19 följande:
    Jag skulle fundera över vad jag vill för framtiden. Om du inte bjuder din pappa, tror du då att han skulle bli så besviken att ni glider ifrån varandra helt? Är det i så fall ok för dig? Annars är bröllopet kanske det tillfälle ni behöver för att återknyta kontakt. Kan inte råda dig om placering vid honnörsbordet, men så här har jag tänkt:Mina föräldrar är skilda och har båda nytt sällskap. Vi kommer bara få plats 6 vid honnörsbordet, så därför får både min mammas och pappas nya partners sitta vid andra bord. Hade vi haft honnörsbord för 8 hade jag placerat enligt följande: brudens fars sambo, brudgummens far, brudens mor, brudgum, brud, brudens far, brudgummens mor, brudens mors sambo (Kan tillägga att jag har kontakt med båda mina föräldrar.) Lycka till!
    Känns redan som om vi har det....
    När jag försöker ringa honom så svarar han inte, pratar in på telefonsvarare att han ska ringa upp, han gör det inte....undrar nästan om det kan bli värre
    Gemensamma bekanta, vet mer än vad jag som är hans dotter gör....
    e tråkigt...

Funderar som sagt på att försöka få tag på honom och se om vi kan prata igenom detta, lr om det är försent, ge honom en chans lixom...
  • Piggelinlover

Fröken Larsson skrev 2008-02-08 21:45:49 följande:

Hej! Jag tycker nästan att du svarar på din fråga själv! Du beskriver din pappa som oengagerad och din mammas nya sambo som helt underbar, som mer som en pappa för dig än din riktiga pappa... Vem står dig då närmast?Jag tycker inte att ens släktingar, hur närstående de än är, kan kräva att bli behandlade på ett visst sätt om de så att säga inte ger tillbaka något i gengäld - om din riktiga pappa inte beter sig som din pappa i vanliga fall, varför ska han då bli ärad med att sitta vid honnörsbordet på ditt bröllop? För att "det ska vara så"? Äh, skit i alla regler om de bara får dig att känna dig obekväm!... :DJag tycker att du ska fundera på hur du vill minnas bröllopet efteråt; som ett bröllop där du bjöd in din pappa för att folk inte skulle ta illa upp men du själv inte riktigt trivdes, eller ett bröllop där du bara hade de människor du VILLE ha omkring dig?Hoppas att du får ett fint bröllop oavsett vilket beslut som du kommer fram till är det rätta!Kram Anneth
    ska ta mig en rejäl funderare....
    tack för alla bra "hjälp-på-vägen-ord"...
  • Waersta

Bolla över det till honom, låt honom välja.

Ska försöka förklara vad jag menar. Jag har en kompis som ALDRIG hör av sig, vi har varit bästisar sen lågstadiet, men sen hon flyttade till Bryssel har jag inte hört en knyst, hon ska höra av sig, hälsa på, ringa osv. Jag har bett min tärna att ringa/smsa henne och fråga om hon är intresserad av att vara med på min möhippa och NÄR hon kan tänka sig att komma till sverige för att vara med. Alltså är bollen lagd i hennes hand och hon kan själv välja ett datum då det passar henne. Visar hon inget intresse alls, då tänker jag faktiskt inte bjuda henne heller.

Nu är det ju lite svårt att be din far välja datum såklart, men kanske kan han få något annat uppdrag?

Piggelinlover skrev 2008-02-08 21:48:02 följande:
    Fröken Larsson skrev 2008-02-08 21:45:49 följande:ska ta mig en rejäl funderare....tack för alla bra "hjälp-på-vägen-ord"...
  • Piggelinlover
    Waersta skrev 2008-02-08 21:52:25 följande:
    Bolla över det till honom, låt honom välja.Ska försöka förklara vad jag menar. Jag har en kompis som ALDRIG hör av sig, vi har varit bästisar sen lågstadiet, men sen hon flyttade till Bryssel har jag inte hört en knyst, hon ska höra av sig, hälsa på, ringa osv. Jag har bett min tärna att ringa/smsa henne och fråga om hon är intresserad av att vara med på min möhippa och NÄR hon kan tänka sig att komma till sverige för att vara med. Alltså är bollen lagd i hennes hand och hon kan själv välja ett datum då det passar henne. Visar hon inget intresse alls, då tänker jag faktiskt inte bjuda henne heller.Nu är det ju lite svårt att be din far välja datum såklart, men kanske kan han få något annat uppdrag?
    Jag tänkte att jag skulle bjuda över honom, han bor i vadstena och jag i linköping( e inga avstånd framförallt eftersom han är i Linköping 2ggr/vecka), servera ngn lättare lunch lr dyl och se vad vi kommer fram till...
    om han inte svarar lr hör av sig så vet jag ju vart han står..
    då behöver han ju inte heller komma...
  • Limbolight

Vi har lite samma "problem"

Min sambos föräldrar kommer inte att komma, det vet vi, men vi skickar ändå en inbjudan till hans mamma. Han har inte träffat sin pappa sen han var 15 och vill heller inte att han ska komma- Det är ER dag, det är NI som ska må bra. Strunta i vad alla andra tycker!!

• Piggelinlover
    Limbolight skrev 2008-02-08 22:02:23 följande:
    Vi har lite samma "problem"Min sambos föräldrar kommer inte att komma, det vet vi, men vi skickar ändå en inbjudan till hans mamma. Han har inte träffat sin pappa sen han var 15 och vill heller inte att han ska komma- Det är ER dag, det är NI som ska må bra. Strunta i vad alla andra tycker!!
    jo jag vet...
    men det är så svårt...
    vill ju eg att han ska komma samtidigt som jag inte vill det, men jag vill inte ha honom vid honörsbordet, men jag vill inte heller att folk ska sitta och viska och undra varför min riktiga pappa sitter bland alla andra gäster osv....
    Min sambos släkt är väldigt traditionsbundna...
Svar på tråden Måste fråga hur ni hade gjort.....