• Två kvista­r i ett träd
    Äldre 6 Feb 19:20
    2029 visningar
    3 svar
    3
    2029

    Hur tänker ni planera er ceremoni?

    Vi är i planeringsstadiet och funderar mycket över hur själva cermonin ska se ut på vårt bröllop. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med att klämma in en borgelig ceremoni före samma dag eller göra det i all enskildhet, eller ha den i samma lokal där festen sedan blir av. och vhur v ska göra med kyrkan...med eller inte med... Ja, vi vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det hela.
    Det skulle vara kul att höra hur ni andra tänker göra eller hur ni valde att göra till slut då ni gifte er som samkönade? (jaja partnerskapade då, men det är ju ett sånt fruktansvärt tråkigt ord!)

  • Svar på tråden Hur tänker ni planera er ceremoni?
  • Två kvista­r i ett träd
    Äldre 10 Feb 19:35
    #1

    Jag puffar lite för denna tråd då jag så gärna vill veta vad ni som ska ingå parterskap, borgelig vigsel och/eller profan vigsel ska gå tillväga. Jag har i min blogg lagt in lite förlag jag hittat på nätet, kanske främst för parterskap. Skulle vara kul att höra hur ni andra väljer att lägga upp själva ceremonin.

  • tonårs­morsa
    Äldre 10 Feb 20:19
    #2

    Här är en tråd där ni kanske kan hitta lite tips:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2578793.html

  • Lojo
    Äldre 14 Feb 16:51
    #3

    Hej hej!

    Kände precis samma sak som er!! Nu är vi precis nygifta =) och det blev faktiskt superbra!

    Hur viktig känns den borgerliga för er? För oss kändes den mer som en formalitetssak.. och välsignelseceremonin viktigare och "riktigare" (om man nu kan säga så)

    Vi valde ut en präst med omsorg som vi trodde skulle vara väldigt flexibel och tillmötesgående (vilket han oxå var)

    Sedan valde han en borgerlig förrättare som han kände sedan tidigare..

    Reslutatet blev:
    När alla våra gäster kommit in och satt sig i kyrkan gjordes vår borgerliga förrättning i brudkammaren (den är ju inte många minuter..) tillsamans med våra tärnor och prästen
    Alltså var släkt och vänner inte närvarande, men ändå i närheten.. =)

    Sedan förtsatte vi med ceremonin inne i kyrkan.. hittade en superfin ceremoni som fins på Vantörs församlings hemsida och som vi körde. Vår borgerliga förrättare "följde med" in i kyrkan och läste några verser under ceremonin (vilket kändes kanon därför att det knöt ihop förrättningen med ceremonin)

    Vi hade först funderat på att fixa den borgerliga dagen innan, men när vi tänkte till ville vi verkligen ha dem ihop.. eller i alla fall i direkt anslutning till varandra.

    Vår första idé var att baka ihop dem, med den borgerliga inne i kyrkrummet, men vår präst fick inte igenom den idén hos biskopen (som tillfrågades) så det blev det näst bästa istället

    Nu i efterhand tycker jag att det ändå blev det bästa.. som ni skrev är ju inte förrättningen särskilt upphetsande *s* och den hade nog på sätt och vis förfulat den underbara ceremonin =)

    Maila gärna till vår inkorg om ni vill veta/höra mer om vårt upplägg, vi delar gärna med oss

    // Lo

Svar på tråden Hur tänker ni planera er ceremoni?